Роман Семенуха розповів, як і чому відбувається оптимізація шкіл у Харківській області
Процес оптимізації шкіл у регіоні непростий і болючий.
У 2021 році у Харківській області дві школи закрилися повністю, шість шкіл приєднали до інших навчальних закладів і ще десять знизили "статус", відмовившись від 10-11 класів. Цього року до шкіл Харківської області пішло близько 260 тисяч учнів. Про це повідомив заступник голови Харківської облдержадміністрації Роман Семенуха в ефірі "Суспільне Харків".
"Минулого року ця цифра становила більше 258 тисяч школярів. Тобто, загалом мережа трохи вже оптимізована. Якщо ми мали у Харківській області станом на 1 вересня 2020 року 734 заклади середньої освіти, то зараз ми маємо 721", — сказав чиновник.
За словами Романа Семенухи, процес оптимізації мережі закладів середньої освіти непростий і болючий. Однак це має поліпшити якість освіти.
"Ліцеї можна створювати у будь-якому населеному пункті, тому що раніше було обмеження від 50 тисяч. Все ж може бути під одним дахом повний цикл, тобто від початкової школи до старшої профільної школи. Профільних класів має бути два мінімум у ліцеї. Раніше було чотири. Єдине, що викликає сумнів, особливо для шкіл у сільській місцевості, навіть у селищах, містах, те, що комплектність таких класів повинна становити не менше 20. Рішення щодо оптимізації громадою має бути прийняте не пізніше 1 вересня 2024 року, а запрацювати система повинна до 1 вересня 2027 року", — розповів заступник голови Харківської обласної державної адміністрації.
Багато громад вирішили відкласти реформу середньої школи на 2024 рік. Але у ХОДА просять не затягувати.
"Уже у нас йдуть дискусії, у Куньєвскій громаді (Ізюмський район). На жаль, це питання дуже часто використовується політиками на місцях, воно заполітизоване. Є розуміння, що за кожним таким кроком стоїть доля, доля вчителів, батьків. Але коли ти приїжджаєш у населений пункт, там кажуть, що все нормально. Питаєш, скільки у вас вчиться у 11 класі, мені називають 50 чоловік. Я дивлюся результати Зовнішнього незалежного оцінювання і там "аут", — повідомив Роман Семенуха.
Наприклад, у Куньєвскій громаді прислухалися і закрили школу, але не ту, яку планували спочатку.
"Були гарячі дискусії у Куньєвскій громаді, після консультацій і рекомендацій голові громади з боку облдержадміністрації, райдержадміністрації, нам вдалося переконати по-іншому реформувати мережу і ми вдячні голові громади, який прислухався. Там було питання, закривати або ту школу, або ту школу. Тому що загалом процес незворотній. Залишили ту школу, де на сьогоднішній день краща матеріально-технічна база, вона знаходиться у центрі громади", — пояснив чиновник.
Процес оптимізації шкіл продовжиться. Тому що залишаються сільські школи, у яких 50% випускників не долають бар'єр ЗНО. Це означає, що рівень освіти дуже низький і не відповідає вимогам часу.
"Дуже часто, на превеликий жаль, ми забуваємо, що школа це не заради села, школа — це заради єдиного, освітньої послуги і відповідної якості. Будемо говорити правду, сьогодні дуже рівні умови для навчання, я зараз не тільки про матеріально-технічну базу кажу, якраз тут більш-менш ситуація вирівнюється зі школами у великих містах, а саме про рівень і якість цієї освітньої послуги", — розповів заступник голови Харківської обласної державної адміністрації.
За даними обласного управління статистики, найменше учнів у школах області за роки незалежності було у 2013 році. Потім кількість почала зростати. У 2020 році дітей було на 17% більше, ніж у 2013 році. Одночасно у той же період в області стало на 113 шкіл менше. Роман Семенуха вважає, що процес оптимізації шкіл неминучий через їх малокомплектність.
"Я вважаю, що держава зобов'язана дати високої якості освітню послугу", — впевнений чиновник. Поки зробити висновок, чи принесла оптимізація поліпшення якості освіти, не можна: потрібно, щоб пройшло більше часу.