Натисніть "подобається", щоб слідкувати за KHARKIV Today на Facebook

Рейкова битва. Харків'яни судяться з міськрадою за трамвай

Реконструкція вулиці Весніна, серпень 2022 року. Фото: Сергій Козлов/KHARKIV Today
Активісти спробують довести, що реконструкція на Весніна була незаконною.

Харків'яни вимагають повернути трамвай на вулицю Весніна. Суд почав розгляд справи за позовом трьох активістів проти міськради. Представники мерії не показують  документи, на основі яких виконували будівельні роботи. Позивачі підозрюють, що їх взагалі немає.

На початку травня 2022 року, коли Харків щодня обстрілювали з усіх видів озброєння, на вулиці Весніна вже кипіли будівельні роботи — то знімали трамвайні рейки. Ані петиції Терехову, ані звернення до президента України не зупинили ліквідацію трамвайного шляху — у жовтні рух по Весніна відновили, але вже без трамваїв. 

Документів не дають

Троє харків'ян — Олексій Свід, Ірина Кравченко та Павло Храмов — об'єднали зусилля, аби змусити мерію провести реконструкцію вулиці Весніна та повернути на неї трамвай. На думку активістів, рейки з вулиці зняли "у піратський спосіб" — без дозвольних документів. Саме рішення про демонтаж колії було протиправним, вважають позивачі, бо проходила реконструкція під виглядом ... ремонту водогону. Але фактично це була реконструкція, бо проїжджа частина змінила вигляд. Це означає, що міськрада мала провести громадські обговорення, перш ніж щось робити на Весніна, а якщо їх не було, то реконструкцію можна вважати незаконною.

Перше судове засідання відбулося 28 червня. Ще тоді адвокат позивачів Андрій Кломійцев подав клопотання: витребувати у міської ради всі договори з підрядниками та технічну документацію.

"Позов стосується у тому числі невідповідності цієї реконструкції Генплану міста, адже за Генеральним планом ця трамвайна колія там повинна бути", — розповіла KHARKIV Today позивачка Ірина Кравченко.

суд
Представники міськради (праворуч) не надають документи. Фото з групи "За трамвай на Весніна"

Ані на друге, ані на третє засідання представники юридичного департаменту міської ради ніяких документів не принесли. У судовій залі вони пояснювали, що скерували запити до інших департаментів міськради, але не отримали від них відповіді, а також самі не до кінця зрозуміли, які саме документи потрібні позивачам. Захисники трамваю вважають, що чиновники навмисне затягують засідання, крім того, ймовірно, дозвільні документи є не всі. Адже коли ремонтні роботи розпочиналися, Харків фактично знаходився у зоні бойових дій, активні громадяни не так пильно відстежували порушення з боку міськради, як зараз, бо були зайняті волонтерською діяльністю. 

Харківський окружний адміністративний суд повторно зобов'язав міськраду надати документи, а також вирішив залучити у якості третьої особи Інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю — саме ця організація повинна слідкувати за тим, щоб усі роботи в місті проводилися у відповідності з Генеральним планом. Наступне засідання має відбутися 23 серпня.

Місто без трамвая

Боротьба харків'ян за трамвай на Весніна триває вже третій рік. Тут проходив 26-й маршрут, дуже популярний, бо він з'єднував Індустріальний район та Салтівку із центральною частиною міста. Він ппролягав вулицями, досить віддаленими від метро, так що для багатьох харків'ян був безальтернативним.

У лютому 2021 року директор департаменту інфраструктури Сергій Дульфан оголосив про початок реконструкції на вулиці Весніна. Планувалось розширити проїжджу частину, але трамвай лишити, щоправда, лише одну колію, на якій обіцяли організувати реверсивний рух.

"Ми повністю будемо розширяти дорогу від Сумської до Весніна включно з трамвайними шляхами", — заявляв тоді Терехов.

У той час вже почалося будівництво віадуку біля станції метро "Київська", у міськраді запевняли, що у зв'язку з цим треба розширити і Весніна, щоб там не утворилось вузьке місце із постійними заторами. Тоді ж в Харкові з'явилося громадське об'єднання "За трамвай на Весніна", активісти проаналізували перспективи існування маршруту з однією колією та дійшли висновків, що такий трамвай буде неефективний і запропонували міськраді альтернативне рішення, яке передбачало дві трамвайні колії. Улітку на зустрічі з активістами Ігор Терехов пообіцяв — жодна трамвайна лінія більше не зникне з мапи міста.

штадлер
У Харкові планували випускати трамваї Stadler. Фото: Сергій Козлов/KHARKIV Today

"Ніхто прибирати маршрути трамвайні не має наміру. Наша основна задача сьогодні — обновляти парк трамваїв, чим ми і будемо займатися", — пообіцяв міський голова під час передвиборчої кампанії.

Восени навіть планувався випуск трамваїв безпосередньо в Харкові: в мерії заявили про намір швейцарської компанії Stadler побудувати в місті два заводи з випуску трамваїв. Тендер на розширення Весніна скасували в кінці 2021 року через брак коштів.  А потім почалася війна, і в мерії наче забули про власні плани та обіцянки, і почали прибирати трамвайні рейки під канонаду "Градів" та "Ураганів". У вересні 2022 року під обстрілом загинув один з робочих, що в цей час працював на дорозі. 

Останні півтора роки трамваї в Харкові знищували не лише чиновники, а й росіяни. Від обстрілів у Салтівському депо згоріло більше сотні трамваїв, а також найбільший у Європі ремонтний трамвайний цех. Про відновлення не йдеться — зараз у міськраді вже навіть не обіцяють розвивати трамвайні маршрути. На останній сесії у липні мер Ігор Терехов говорив про плани масово закупити електробуси. 

Простий текст

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Рядки й абзаци переносяться автоматично.
  • Адреси вебсторінок та адреси електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.