Місто для машин чи для людей? Якою буде транспортна система Харкова після війни
За час повномасштабної війни Харків втратив під обстрілами майже всі трамвайні депо та половину трамвайних вагонів. Натомість більшість пошкоджених автобусів та тролейбусів вдалося відновити. Поки що у міськраді не планують відновлювати трамвайну мережу — натомість купують електробуси.
До війни у Харкові було чотири трамвайних пасажирських депо та одне вантажне. Зараз залишилось лише одне.
Вийшли з ладу 8% тролейбусів і половина трамваїв
Харків поступово втрачає трамвайну мережу, і цей процес, схоже, незворотній. Він розпочався задовго до війни. Уже в 2012 році зношеність трамваїв у Харкові становила 92-94% в залежності від депо, і це з урахуванням того, що напередодні Єврочемпіонату з футболу у 2012 році парк міського транспорту трішки оновили за рахунок вживаних трамваїв із Чехії, але погоди вони не зробили. "Трамвайний дріфт" став міською легендою.
"Зношеність фондів просто фантастична. Це все добро потребувало заміни ще до великої війни. Під час війни стало ще гірше. У Харкові було чотири трамвайних пасажирських депо і одне вантажне. Зараз залишилось одне-єдине. Було три тролейбусних депо і четверте будувалося на Салтівці, а зараз залишилось лише два депо. Там дуже роздовбаний асфальт, і ці тролейбуси просто гинуть на цих ямах", — розповів експерт у галузі електротранспорту Артем Сосіпатров.
Станом на 2012 рік у Харкові налічувалось 258 трамваїв, але вже тоді на маршрути виходили менше сотні. Навесні 2023 року з них на ходу лишилось трохи більше 60. Більшість вагонів згоріли в Салтівському депо, в основному у перші два тижні війни, коли росіяни били по підприємству з "Градів" та мінометів і скидали на нього авіабомби.
Із тролейбусами та міськими автобусами ситуація набагато краща.
"Тролейбусів знищено 7-8%, було більше, але зараз неходових одиниць саме стільки. Це показник постійно змінюється, деякі тролейбуси ми відремонтували, вони поступово виходять на маршрути. Муніципальних автобусів постраждало ще менше, а от трамваїв лишилось мало", — відповів на питання KHARKIV Today заступник начальника сектору електротранспорту міського департаменту інфраструктури Володимир Матяс.
Тепер у міськраді роблять ставку на електробуси — щонайменше 150 штук.
Чи залишиться трамвай?
Зараз у муніципалітеті вчергове розробляють нову транспортну модель Харкова. Вчергове, бо таких спроб було кілька. Першу мерія замовила Харківському автодорожному університету ще в 2006 році. Вчені виконали перший етап робіт, але потім новий міський голова Михайло Добкін скасував фінансування. Потім у ХНАДУ була ще одна спроба розробити транспортну модель міста — тут вже замовниками виступили німецькі інвестори. Але результати цієї роботи так і не були оприлюднені.
Зараз у мерії вкотре взялися за розробку схеми. Обіцяють, що Харків майбутнього буде містом для людей, а не для машин.
"Ми хочемо відмовитись від автоцентричності міста, щоб воно було більш приємним для туристів і харків'ян. Не буде більше таких реконструкцій, коли замість двох автомобільних смуг робиться п'ять і утворюється така злітно-посадкова смуга, де автівки можуть сильно розганятися і збивати людей. Ми це розуміємо, бо кожного дня в місті ДТП", — каже Володимир Матяс.
Поки що дії міської влади, на жаль, не підтверджують добрі наміри. Яскравий приклад — знищення трамвайної колії на вулиці Весніна під виглядом ремонту водогону. Хоча лише за півроку до того Ігор Терехов обіцяв містянам: жодна трамвайна лінія більше не зникне з мапи міста. Зараз Володимир Матяс запевняє: в місті буде реогранізація, а не ліквідація трамвайних маршрутів. Багато з них, за його словами, вже неактуальні, бо ведуть, наприклад, від великих підприємств до центру, але підприємства не працюють і трамвай не користується попитом. У планах міськради — продовжити такі маршрути до густонаселених мікрорайонів. Про відновлення трамвайної колії на Весніна, на жаль, не йдеться.
Незадовго до великої війни хотіли купляти і нові трамвайні вагони. Зупинили вибір на швейцарських трамваях Stadler. Завезли експериментальний зразок, і він непогано себе показав.
"Я був водієм того трамваю. Трамвай себе дуже непогано показав, бо його можна було експлуатувати на наших рейках. Ми їздили тоді по трьох маршрутах — по першому, третьому і 12-му маршруту, там було найгірше, бо був найгірший стан колії", — згадує Матяс.
Цей трамвай досі лишився в Харкові. Він постраждав під час обстрілів і не може їздити, а про закупівлю нових зараз не йдеться, бо саме ці Stadler збиралися купляти в Білорусі, де працює дочірнє підприємство швейцарського заводу. Альтернативи поки що не розглядають.