Рік темряви. У Харкові збираються частково повернути вуличне освітлення
У Харкові планують повернути вуличне освітлення — поки що тільки на окремі пішохідні переходи. Перша спроба освітлювати "зебри" виявилася невдалою, а досвідом інших міст України в мерії користуватись не хочуть.
Світла на вулицях у Харкові немає з перших днів війни. Навесні минулого року це мало кого турбувало, бо комендантська година починалася з настанням темряви, тож пішоходів було мало, та й населення Харкова тоді не перевищувало 400 тисяч чоловік. Зараз у місті проживає більше мільйона людей, рух на дорогах доволі жвавий і аварій побільшало.
Не видно навіть з ліхтариком
Проблеми почалися восени, коли світловий день скоротився, почалися масовані ракетні обстріли, через які місто час від часу поринало в цілковиту темряву. Якщо у звичайний вечір рятувало хоча б освітлення з вікон та ліхтарі над магазинами, то під час блекаутів Харків поринав у цілковиту темряву.
За ці місяці побільшало аварій за участі пішоходів. За даними патрульної поліції, за січень 2023-го року таких ДТП сталося вдвічі більше, ніж за січень 2022-го. 80% аварій припадають на темний час доби. Часто такі аварії закінчуються смертю пішохода. 26 січня на проспекті Героїв Харкова автомобіль насмерть збив жінку, що йшла по проїжджій частині, 14 січня на Сумській автомобіліст збив чоловіка на пішоходному переході — на щастя, постраждалий вижив.
Аварії часто трапляються на проспектах Гагаріна та Героїв Харкова. Це — довгі багатополосні магістралі, які пішоходу важко перетнути "одним махом". На Героїв Харкова є станції метро з підземними переходами, але люди часто ігнорують їх і йдуть навпростець. На проспекті Гагаріна підземних переходів немає, а наземні розташовані досить далеко один від одного.
У темний час більшість харківських пішоходів підсвічують собі дорогу ліхтариками, але і це не рятує.
"Коли людина переходить дорогу, вона цим ліхтариком світить собі під ноги, щоб не впасти, тому мені з машини її взагалі не видно. Мало хто піднімає ліхтар догори і робить знак, що він збирається переходити. А ще у харківських водіїв з'явилась дурна звичка вмикати дальнє світло, і в цьому випадку я теж можу не помітити, де там хто став на пішохідний перехід, бо мене засліплює", — розповів KHARKIV Today водій Михайло Литвиненко, що кожного дня повертається додому з центру на Холодну гору у темряві.
Восени поліцейські спробували вирішити проблему, роздаючи пішоходам світловідбивні стрічки. Купити такі стрічки та браслети можна і самостійно у господарчих відділах супермаркетів, будівельно-господарчих магазинах та в багатьох інтернет-крамницях. Але масово їх у Харкові так і не стали носити.
Світло на пішохідних переходах
У міськраді найближчим часом планують встановити освітлення хоча б на пішохідних переходах. Один такий експеримент вже провели на Сумській, але він виявився невдалим.
"Біля обласної військової адміністрації на Сумській ми вже проводили експеримент із сонячною батареєю, але він себе не виправдав. Не вистачає потужності. Тому зараз ще шукаємо кілька варіантів, в тому числі розглядаємо акумулятори, щоб підсвітити пішохідний перехід. Це дуже важливо", — розповів міський голова Ігор Терехов.
В інших обласних центрах цю проблему взялися вирішувати під час осінніх блекаутів. Вони встановлюють на світлофорах пристрої безперебійного живлення, які дають можливість забезпечити роботу світлофорів під час знеструмлення і освітлювати саму "зебру". Такі інвертори вже встановили на найбільших пішохідних переходах у Львові, Хмельницькому, Рівному, Чернівцях, Одесі, Миколаєві та в багатьох інших містах. Виготовляють їх зокрема і в Харкові.
"Це, фактично, безперебійник вуличного виконання. Від нього можна будь-що заживити. Інвертор, що ми встановлюємо, підтримує у тому числі можливість заряду від сонячних панелей, але він може і автономно працювати до 8 годин. На ринку багато пропозицій і без нас. Такі пристрої встановили уже в багатьох містах. У Києві пристроями іншого виробника обладнали більше 200 перехресть. Ми у Харкові пропонували. Але нашу владу воно не цікавить", — розповів KHARKIV Today керівник підприємства, яке виробляє такі пристрої. Своє прізвище він просив не називати, бо ще має надію порозумітися з мерією та знову запропонувати Харкову свою продукцію.
Тим часом міста України повертаються до вуличного освітлення. Дефіциту електроенергії в мережі останніми тижнями немає, тож компанія "Укренерго" зняла обмеження. Два дні тому ліхтарі знову засвітили у Запоріжжі — їх вимикатимуть лише з початком комендантської години. Це місто обстрілюють не менше, ніж Харків. Відновлюють вуличне освітлення і на Київщині, нещодавно його знову увімкнули в Ірпені та Боярці, у самому Києві світло на вулиці вимикали лише під час тотальних блекаутів. У Дніпрі з вівторка поновили освітлення паркових зон.
Харківська область досі лишається тотально темною. Минулого року у жовтні була спроба частково відновити освітлення центральних вулиць у Сахновщинській громаді, але експеримент швидко скінчився з початком ракетних ударів по енергосистемі. Зараз, коли дефіциту електрики вже немає, потрібна лише політична воля та дозвіл військових адміністрацій, аби зробити вечірнє життя жителів області безпечнішим.