Натисніть "подобається", щоб слідкувати за KHARKIV Today на Facebook

Сергій Політучий: "Меценатство — це на 90% внутрішня справа"

Сергей Политучий
Президент групи компаній "Фактор" та Kharkiv Music Fest Сергій Політучий розповів, як зробити фестиваль європейського рівня.

Президент групи компаній "Фактор" та фестивалю Kharkiv Music Fest Сергій Політучий розповів, як зробити фестиваль європейського рівня, навіщо багаті люди витрачають гроші на культуру і чому губернатори ходять на стадіони, а не на концерти.

Президент групи компаній "Фактор" та фестивалю Kharkiv Music Fest Сергій Політучий розповів, як зробити фестиваль європейського рівня, навіщо багаті люди витрачають гроші на культуру і чому губернатори ходять на стадіони, а не на концерти.

"Нічого, крім внутрішньої гордості собою"

— Сергій Якович, чому ви приєдналися до організації фестивалю?

— Кілька років тому до мене звернувся Станіслав Христенко (арт-директор фестивалю, — ред.) З проханням допомогти. Тоді фестиваль ще називався "Дзеркальний струмінь", я підтримав його дуже символічно. Тоді я не припускав і не розраховував так глибоко втягуватися в цей проект. Ситуація радикально змінилася, зараз я присвячую йому більшу частину часу.

— Зараз у фестивалю вже є кілька меценатів. Зібрати їх було вашою ідеєю?

— Для мене головною і особистою, і соціальною подією 2019 року стало те, що вдалося створити пул меценатів фестивалю. До нього увійшли сім чоловік, але я буду працювати над тим, щоб їх ставало більше. Мені потрібно порадитися з ними, чи можу я назвати вартість вхідного квитка в опікунську раду. Це сума, яка для багатьох може здатися фантастично великою. Ці гроші не покривають загальні витрати, але є вже серйозною заявкою. Всього рік тому я не вірив, що у мене це вийде. Тому що з якого переляку людина віддасть серйозні гроші і при цьому не отримає майже нічого, крім внутрішньої гордості собою? Але ми отримуємо цю гордість тоді, коли робимо те, що вважаємо важливим і потрібним. Людина повинна повірити, що вона повинна ділитися, і соромитися, якщо вона не ділиться з суспільством.

— Чи можливо в Україні провести фестиваль такого рівня без меценатської участі?

— Це неможливо ніде, і в Україні — зокрема. Неможливо з простих арифметичних міркувань. Сьогодні у Відні можна купити квиток в Оперу в середньому за 300 євро, і то — треба квитки замовляти заздалегідь. Останній раз, коли я був у Відні, я купив у спекулянтів квиток за 120 євро, я сидів так далеко, що бачив тільки половину сцени. Але співають вони настiльки круто, що ти розумієш — вони варті цих грошей. І коли ми запрошуємо артистів такого рівня в Харків, то не можемо покликати їх безкоштовно.

политучий
Сергій Політучий: "Навіть Зальцбурзький фестиваль, який must visit, він теж без меценатів не обходиться."

Ми і так користуємося зв'язками: хтось з кимось дружить, хтось десь навчався разом із зірками, він може попросити, сказати, що у нас країна бідна, допоможи. Якщо це зірка, то вона і коштує як зірка. Неможливо окупити захід, де один тільки гонорар сягає такого розміру, що кожен відвідувач концерту повинен купити квиток за 1000 гривень і більше. А ще є райдер, транспортні витрати, оренда залу. Мистецтво ніде в світі не є самодостатнім. Навіть Зальцбурзький фестиваль, який must visit, теж без меценатів не обходиться.

— Ви згадали про те, що багато зірок приїжджають до нас завдяки дружнім зв'язкам. Їх гонорар в Харкові нижчий, ніж в інших містах?

— Ця ціна може відрізнятися навіть в 10 разів. В Україні є схожий на Kharkiv Music Fest фестиваль в Одесі. Там з'явилося багато музикантів світового рівня, які виїхали на Захід, але ностальгію ніхто не відміняв, і вони в знак поваги до батьківщини дуже знижують гонорар. У Харкові цього незрівнянно менше, але знижка завжди присутня.

— Тобто, Харків — не дуже музичне місто?

— Скажімо так, не надто музичне, і поки називати його культурною столицею України я не можу. Першостоличність наша — це комплімент самим собі, для мене це — сумне відображення стійкого в нашому суспільстві бажання здаватися, а не бути.

"Ми чекаємо, коли за нас вирішить ЖЕК"

— Наскільки в Харкові поширене меценатство зараз. Якщо порівняти з тим, як це було 10 років тому — стало краще чи гірше?

— Найголовніше для нас зараз — подолати спадщину тоталітаризму, радянське минуле. У радянському суспільстві народ був позбавлений громадянських функцій. Держава брала на себе цю роль: "Я — ваш батько, я вам все зроблю, я знаю, які книги вам читати і музику слухати". Ця тоталітарна влада виховала кілька поколінь, у яких і думки не з'являлося, що вони повинні щось робити, а не тільки держава. Культура нації визначається розмірами особистого простору. У наших людей особистий простір закінчується внутрішньою поверхнею дверей. Вже зовні — це повинен робити ЖЕК. Ми чекаємо, коли за нас вирішить ЖЕК. Для культури є Міністерство культури і так далі. А потім ми приїжджаємо в Барселону, йдемо по вулиці і бачимо красиву будівлю. Але цю красу не будувала держава. Це якийсь божевільний підприємець щось придумав і найняв божевільного архітектора Гауді побудувати. Коли ми милуємося Саграда Фамілія, важливо пам'ятати — вона ж не будувалася державою!

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Весной в Харькове выступят лауреат "Грэмми" и звезды европейских фестивалей

Одного разу, років 10 тому, я привозив до Харкова Михайла Казінніка (музикант і популяризатор музики, — ред.). Після виступу один журналіст запитав: "А чому б вам не допомогти ще й музичній школі?" Я відповів: "Немає питань. Але давайте зробимо це разом. Я розумію, у вас зарплата 2,5 тисячі на ті часи, у мене дохід, наприклад, 2,5 мільйона. Я чесно даю 10% і ви 10%, в вашому випадку це всього 250 гривень ". І тиша! У всіх в очах було написано: "А я тут до чого?".

Тому зараз моє головне соціальне завдання - повернути суспільство до відповідальності за своє життя. Суспільство має більшість питань вирішувати саме.

— Мені здається, що в 2014 році багато чого змінилося, коли волонтери і звичайні люди тримали на своїх плечах армію, допомагали переселенцям - держава тоді не особливо вирішувала ці завдання. Можливо, через увагу до таких першорядних речей культура пішла на другий план? Всі хочуть допомагати армії і дітям.

— Я недавно говорив з керівником однієї IT- компанії. Він багато робить, але це все дуже наївно і не системно. Він каже: "Ми допомагаємо дитячому будинку". Коли я чую про дитячий будинок, у мене зуби зводить. Тому що за ті 15 років, що ми допомагали "Ротарі-клубом" дитячому будинку, я зрозумів, що якщо хороший завідувач — все добре виходить, нехороший — нічого не буде. Є такі мімімішні теми - собачки, кішечки, діти. Насправді ця допомога — швидше риба, ніж вудка. А культура визначає довгострокову перспективу нації.

— Держава зараз підтримує культуру?

— За радянських часів у нашому Оперному театрі сьомий ряд завжди був зарезервований для влади. І цей рудимент чомусь зберігся. Сходіть в ХНАТОБ на прем'єру — побачите, сьомий ряд буде вільний. Єдина, кого я там часто бачу — Світлана Горбунова-Рубан, вона приходить з чоловіком регулярно. Більше нікого немає. Тут є велика політична складова. Коли був один губернатор, який він  себе покровителем мистецтв,  сьомий ряд був зайнятий, збирали гроші на філармонію і так далі.

Змінився губернатор — сьомий ряд знову вільний. А чому? Ось приходжу на футболу, бачу - у віп-ложі сидить чиновниця, і 150 камер її знімають. У першому таймі познімали, і вона пішла. Не потрібен їй цей футбол. Я маю на увазі не конкретну чиновницю — будь-якого політика. Їм потрібна нижня частина суспільної піраміди, яка піде на вибори. Тому вони вибирають масові види дозвілля, зрозумілі більшій частині суспільства — футбол, велопробіг. Це суто політична дурниця, і з цієї точки зору, вони правильно роблять. Але ось та невелика частина людей, яка слухає концерти, вершина суспільної піраміди — це лідери думок. Їх не можна ігнорувати суто арифметично.  

 — Коли ви самі зрозуміли, що вже досить заробили і пора віддавати? Пам'ятаєте цей момент?

— Я ж теж хлопець радянський, мій менталітет тривалий час був з радянським нальотом. Коли я тільки починав бізнес, я й не думав про меценатство, тоді не було таких проектів, та й ніколи було про них думати, я працював, займався бізнесом. Настало розуміння і бажання робити це системно набагато пізніше. Десь 12 років тому я вперше задумався про це. Ми взялися за документ про розвиток групи компаній на 10 років. І тут я вперше зрозумів, що через 10 років я вже буду на пенсії. Це був перший сигнал про те, що життя має свій кінець.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Найди музыку. В Харькове появились уличные пианино

Був другий момент: я зрозумів, що суспільство не хоче і не може тебе оцінювати за кількістю сплачених податків. Ось, наприклад, Олексій Алчевський. 100 осіб зупиніть на вулиці в Харкові — і ніхто не скаже, що він був бізнесмен. Знають, що він був меценат — крапка. За це його шанують, а не за те, що він був промисловець і фінансист. І ось я теж хочу, щоб на знак подяки за всі роки, що я прожив в цій країні, у цьому  місті, залишилося щось після мене.

— Тобто, меценатство — шанс увійти в історію?

— Ні, не зовсім так. В першу чергу ти робиш це тому, що це відповідає внутрішній уяві про роль в суспільстві. Я наведу приклад. Ти можеш на змаганні з кросу в лісі зрізати, якщо нікого немає, і ти відірвався, можеш зрізати 200-300 метрів, отримати медаль. Я б не пишався цією медаллю, навпаки, соромився б до кінця життя. Я б знав, що я — не те, що написано на медалі. Меценатство — це на 90% внутрішня справа. Щоб самому всередині розуміти: "Так, я крутий".

Автор: Олена Павленко

Простий текст

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Рядки й абзаци переносяться автоматично.
  • Адреси вебсторінок та адреси електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.