Локдаун №2: розквіт суші-барів і купівлі через таксі
Другий карантин бізнес переживає болісно, але легше, ніж навесні. Прибутки ресторанів просіли на 58%, зате у суші-барів і піцерій відкрилося друге дихання.
Осінні бунти рестораторів не допомогли. Локдаун, на відміну якого так розраховували підприємці, відбувся. Поки що наслідки не такі руйнівні, як в березні-квітні. Більше за інших постраждали ресторани, суші-бари, навпаки, показали зростання.
Зросли на 25%
Біля "Макдональдса" поблизу "Скельця" вишикувалася черга хлопців з жовтими рюкзаками служби доставки їжі за спиною. Цей ресторан до пуття не встиг прийняти відвідувачів. Він відкрився перед самим Новим роком, а вже з 8 січня знову закрився.
У компанії врахували особливості карантинної роботи і підготувалися до черг кур'єрів. Для них створили спеціальний телеграм-канал, куди вони пишуть свої замовлення. Ця черга тепер не змішується зі звичайними відвідувачами, які прийшли за бургерами і картоплею фрі для себе.
Не тільки великі мережі, а й дрібні підприємці підготувалися до локдауну і завели власні служби доставки. Саме ці ресторатори переживають карантин не тільки без збитків, але і з прибутком. Компанія Poster провела дослідження виручки кафе і ресторанів в перші три дні після заборони на роботу і порівняла отримані цифри з результатами роботи в ці ж дні, але рік тому. Виявилося, що ті заклади, які спеціалізувалися виключно на доставці готових страв, показали зростання прибутку на 5%, а суші-бари приросли на 25%.
"Якщо згадати "весняний" локдаун, тоді обіги знизилися відразу ж у всіх без винятку типів бізнесу, включаючи доставку. Нерозуміння термінів карантину, відсутність налагоджених процесів доставки, інформаційна паніка того періоду обрушили виручку закладів громадського харчування до 26% від лютневої і привели до тимчасового закриття більше 60% рестораторів", — говорять дослідники.
Все-таки, доставка не рятує. Найгірше доводиться ресторанам, які втратили 58% прибутку і барам, які "просіли" наполовину.
Багато харківських закладів врахували досвід весняного карантину і працюють не кожен день, щоб заощадити на продуктах і не виводити персонал. Наприклад, бар "Порт" на Пушкінській відкривається тільки по п'ятницях і суботах ввечері. Інші ресторатори переходять на "духовну" їжу: поки не можна влаштовувати концерти в ресторані,"Пробка" проводить їх онлайн для своїх передплатників в соцмережах.
Прибуток вже не той
Не просіли під час карантину і продуктові ринки. Як і навесні, їм дозволили працювати з дотриманням певних правил, тому вони не скаржаться на фінансові втрати.
"У нас 70% продукції — це продовольчі товари, тому карантин ніяк не позначився. Закриті тільки непродовольчі магазини на другому поверсі, а всі кафе на ринку працюють на винос", — розповів KHARKIV Today директор Сумського ринку Андрій Кудінов.
Під час весняного карантину більше за інших постраждали власники комерційної нерухомості, але зараз перебудувалися і вони.
"Якщо раніше приміщення здавали по квадратних метрах, то зараз орієнтуються на одне робоче місце. Так виявилося навіть вигідніше, тому офісні центри перетворюються в коворкінг", — говорить президент Асоціації приватних роботодавців Олександр Чумак. За його словами, салони краси і барбершопи в цей локдаун хоч і працюють, але вже і не мріють про рівень прибутку початку 2020 року. Через санітарні вимоги кількість посадкових місць в салонах стала меншою, а, значить, зросла і черга. Під час робочого дня майстер встигає обслужити менше клієнтів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Локдаун по-харківськи: безглуздий і непомітний
Продавці непродовольчих товарів пристосувалися до нових реалій. Наприклад, магазини канцелярських товарів часто відправляють замовлення оптовим покупцям з таксистами. Витрати на такі "катання" лягають на плечі покупця. Після 24 січня карантин повинен закінчитися, але підприємці вже не дуже вірять в повернення до звичного життя. Тим паче, що прем'єр-міністр Денис Шмигаль погрожує продовжити локдаун, якщо після свят хворих коронавірусом буде більше. Тому бізнес розвиває доставку і все більше йде в тінь.
Автор Олена Павленко