Натисніть "подобається", щоб слідкувати за KHARKIV Today на Facebook

Таких доріг не було ніколи. Чому немає грошей навіть на ямковий ремонт трас у Харківській області

Фото: KHARKIV Today.
Тільки деякі підрядники можуть працювати у борг, потім держава обіцяє повернути їм гроші.

Водії потерпають від бездоріжжя на Харківщині. Таких вибоїн не було останні десять років. Під час дії воєнного стану в Україні заборонено робити капітальний ремонт дорожнього покриття. Але грошей немає навіть на ямковий.

Харківські водії називають ями, що утворилися під час суворої зими 2023-2024 років, "басейнами" і обирають "лідерів" за масштабами руйнування асфальтового покриття. Таких ям, кажуть, вони не пам'ятають на окремих ділянках з часів підготовки Харкова до Євро-2012. Тоді Харківщина була приймаючою стороною і чепурила усі державні магістралі, які не можна було показувати іноземним туристам.

"Давно ми не їздили зі швидкістю 10 кілометрів на годину. Такого навіть уявити не можна у той час, коли цими шляхами людям потрібно возити "гумантітарку" для армії, евакуювати дітей. Ясно, що під час війни є інші витрати, але наша дорога у прямому сенсі то дорога життя, розумієте. А спробуйте зрозуміти мене, коли я везу матеріали для будівництва фортифікаційних споруд, не будемо говорити які. Замість години можу їхати півтори, а то і більше", — каже водій Віктор К.  

У 2022-2024 роках більшість магістралей в області стали евакуаційними та логістичними шляхами для цивільних, військових. І якщо перші дві воєнні зими вони витримали, то на третій "посипалися". На трасу М-03 поблизу міста Валки публічні нарікання почалися навесні 2023 року. Тоді місцеві депутати натякали, що терміново потрібен хоча би ямковий ремонт. У січні 2024 року ця траса стала "героїнею" на засіданні Ради оборони Харківщини. Тепер про неї вже поінформовані прем'єр-міністр Денис Шмигаль, віцепрем'єр-міністр з відновлення Олександр Кубраков та голова Державного агентства з відновлення Мустафа Найєм. 

"Екстренна допомога" для траси М-03

Але і урядовці не можуть допомогти, бо грошей на поточний ремонт державних доріг у 2024 році немає, а капітальні під час воєнного стану заборонені. Начальник Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Харківській області (колишня Служба автодоріг) Андрій Алексєєв визнає: таких доріг не було багато років. "Допомогла" і зима, адже з початку сезону було зафіксовано 25 переходів температури через нуль градусів.

"Таких поганих доріг дійсно не було довгий час, бо з введенням в роботу Дорожнього фонду фінансування усіх видів робіт (капітальний, поточний, експуатаційне утримання) проводилося системно. Якщо ми бачили, що у нас через велику кільсть переходів через 0 градусів "сипляться" дороги, то ми зверталися, і нам на ямковий ремонт навіть узимку виділяли кошти. У підрядних організацій був достатній оборотній фонд коштів, а зараз важко знайти людей не через ТЦК, а в першу чергу через брак коштів", — розказав KHARKIV Today Андрій Алексєєв.

Це проблема всієї України. Наприкінці 2023 року у Києві прийняли рішення про те, щоби всі кошти Дорожнього фонду перенаправити до державного бюджету на військові потреби.

"Усі кошти з дорожнього фонду на наступний рік (95 млрд грн) будуть перенаправлені на потреби оборони, що дозволить мобілізувати усі можливі внутрішні ресурси на цей напрямок. Це не тільки інвестиція у перемогу, але й створення нових робочих місць та підтримка економіки", — зазначав міністр фінансів Сергій Марченко. 

Натомість гроші на утримання державних доріг обіцяли знайти у резерві і тільки за індивідуальним рішенням Уряду.

"Кожен раз будемо дивитись дуже уважно, щоб не виходило так, що ми займаємося будівництвом нових доріг, а нам потрібно фінансувати виробництво українських снарядів", — зазначив прем’єр-міністр.

У результаті Харківська область недоотримувала кошти на ямковий ремонт. За словами Алексєєва, "знекровлення" почалося наприкінці 2023 року, а в 2024 році регіон не отримав ні копійчини.

"Було хронічне недофінансування. З початку цього року воно взагалі відсутнє. Зараз ідемо на ресурсах наших підрядних організацій. Ми неоднораз зверталися до Фонду відновлення, отримали офіційні відповіді, що вони зверталися до Кабміну з напрацюваннями. Кошти ще не виділені. Як тільки Кабмін виділить, нас профінансують. Питання піднімалося на рівні віцепрем'єра Кубракова, який розуміє функціонування логістики, особливо у Харківській області. Ми не тільки прикордонна область з країною-ворогом, але і перша лінія стосовно фронту", — каже Алексєєв.

Урешті-решт Олександр Кубраков на засіданні робочої групи виступив гарантом того, що при надходженні фінансування наші підрядні організації отримають кошти у першу чергу. Тому зараз підрядники або вийшли, або от-от вийдуть на трасу М-03. Це буде винятково "екстрена допомога", не йдеться про капітальний ремонт.

Стан траси дуже поганий від Валок і до Пісочина. За підрахунками дорожників, при допустимих 5% ураження ямами наявні 15%. Це той шматок, який востаннє бачив ремонт якраз до Євро-2012, тобто ресурс траси повністю вичерпаний. Тепер підрядні організації через брак коштів можуть тільки зняти верхні шари асфальту на дуже пошкоджених ділянках і покласти нові. Усі інші масові ями просто "замаскують" асфальтобетоном. Гроші будуть економити максимально, але навіть за такої економії на цю трасу потрібно 120 мільйонів гривень.

1
Траса М-03 у Валках. Фото: ХОВА.

"Там, де латку ні до чого приліпити, будемо знімати покриття локально. А там, де можна врятувати ямковим ремонтом від одного кілометра до двох-трьох кілометрів, буде ямковий ремонт в режимі максимальної економії бюджетних коштів, з мінімальними витратами для максимального результатату. Ще тиждень тому ми поставили дедлайн на виконання робіт 15 березня, але уже тиждень погода не дає нам зайти на роботи", — зауважує Алексєєв.

Термін служби такого виду покриття сезон, максимум початок наступного, але нові ями будуть утворюватися там, де лишаться старі латки.

Що з іншими трасами

У регіональній Службі відновлення свідомі того, що цьогоріч навряд вдасться отримати кошти на глобальний ямковий ремонт ще якоїсь траси, окрім М-03. Хоча траси М-29, Р-78 на окремих ділянких не краще того відрізка на Київ, а іноді навіть гірше, адже їх капітально востаннє робили ще раніше. Дуже розбитий шматок Окружної у напрямку Високого, а також багато доріг не державного, а територіального значення, по яких кипить життя громад. У Службі відновлення констатують: потрібні кошти на ремонт під'їздів до Краснокутська, Золочева і Дергачівського напрямку. Але навіть натяків на терміни, коли тут зможуть вийти підрядні організації, спеціалісти не роблять. Загалом, за підрахунками, Харківській області потрібен не один і не десять мільярдів на відновлення асфальтового покриття, а десятки мільярдів гривень.

І це притому, що у регіоні до початку повномасштабної війни встигли за проєктом президента "Велике будівництво" зробити кілька важливих державних "артерій": у напрямку Ізюму, Куп'янська, ту саму Кільцеву (не до кінця). 

За словами керівника регіональної Служби відновлення, нові дороги пройшли випробування війною і вистояли під впливом великого транспорту, навіть танків.

Як тільки погода дозволить, підрядні організації вийдуть на ямковий ремонт. Але уже кілька приватних фірм попередили, що не мають оборотних коштів, не можуть платити зарплатню співробітникам, купувати одяг і виконувати зобов'зання щодо утримання автодоріг. Поки що їхнє навантаження перерозподілили між іншими підрядниками. Але і їхнього "запасу ходу" вистачить максимум на 1-1.5 місяці. Потім працювати у борг вони вже не зможуть. Учора увечері стало відомо, що трохи коштів на ремонт доріг підкине до бюджету "Укрзалізниця". У компанії підтвердили, що з п'яти мільярдів гривень, що були виділені компанії з держбюджету, використали 4,2 млрд грн. Зекономлені кошти обіцяють спрямувати на фінансування експлуатаційного утримання автодоріг. Нам залишається чекати рішення Кабміну.

"Вгатили "Калібрами" по мосту"

На відміну від доріг державного значення, відновлення мостів на Харківщині триває. Ці надважливі логістичні об'єкти фінансують не з Дорожнього фонду, а за рахунок донорів.

"Мости - це кошти міжнародних банків, розглядається питання збереження фінансування. Бо якщо ідеальна дорога підходить до зруйнованого мосту, то сенсу вона не має. Тому там трошки краще. Попередньо, плануємо відновити близько 10 споруд, але є змога і потужності по всіх шістнадцяти", - каже Алексєєв.

Росіяни розуміють важливіть нашої логістики і роблять усе, щоб зірвати її. Минулого року вони запустили два "Калібри" по одному мосту на харківщині, витративши близько 30 мільйонів доларів. За словами керівника Служби відновлення, міст коштує значно менше.

Простий текст

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Рядки й абзаци переносяться автоматично.
  • Адреси вебсторінок та адреси електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.