Самокат потрапив у немилість. Що буде з електронними двоколісними у Харкові?
Пішоходи проти самокатів. Багато міст світу почали боротися з електросамокати, які заполонили тротуари. Харків не став винятком. Минулого тижня у мерії ввели обмеження на здачу в оренду цих транспортних засобів.
Впродовж останнього року в Харкові почали роботу десятки пунктів прокату самокатів. Їх стало настільки багато на тротуарах і в парках, що у міськраді вирішили ввести спеціальні правила прокату цих транспортних засобів.
Прокат прибрали з вулиць
Ще недавно самокат був просто дитячою забавкою, а вже сьогодні пішоходам у Харкові доводиться всерйоз враховувати нових учасників дорожнього руху — дорослих на електросамокатах. Взяти на прокат цей "транспорт" у місті можна буквально на кожному розі — принаймні, на центральних вулицях і у парках від пропозиції не було відбою. Настільки, що на сесії міськради 14 липня депутати проголосували за обмеження. Відтепер власники Е-самокатів не можуть самовільно встановлювати їх на тротуарах і у парках — за межами позначених стоянок.
"Ми домовилися про чітку взаємодію, визначили місця, де вони будуть, тому що у нас були місця, припустимо, ось тут, біля "Нікольського", поставили біля аптеки на тротуарі і людям нікуди було взагалі тротуаром проходити, їм потрібно було на проїжджу частину виходити. Ми домовилися, що ми координуємо спільні дії для того, щоб не було вакханалії", — розповів на сесії секретар міськради Ігор Терехов.
Через тиждень після цього рішення самокатів на вулицях міста менше не стало, але самі пункти прокатів зникли з найбільш жвавих місць. Не видно вишикуваних у ряд самокатів на площі Конституції, прибрали їх і з тротуару біля університету ім Каразіна. На протилежному боці площі Свободи, біля готелю "Харків", за кавовим кіоском причаївся вцілілий пункт прокату. Хлопці, які обслуговують самокати, кажуть, що вони стоять тут цілком легально, ніхто не пропонував їм прибрати пункт, а претензій від пішоходів вони жодного разу не отримували.
Людина на самокаті — поза законом
У Патрульній поліції Харківської області не змогли відповісти, чи скаржилися харків'яни на те, що на них наїхав електросамокат. В інших містах були подібні прецеденти. Наприклад, у Львові юнак на самокаті збив на тротуарі 83-річну пенсіонерку, у Києві постраждала ще у 2020-му році виграла суд проти самокатниці, яка збила її на тротуарі.
"Якщо хтось на самокаті когось зіб'є, то цей випадок не зареєструється як ДТП. Він буде фігурувати у реєстрі як нещасний випадок або ненавмисне нанесення ушкоджень. Електросамокат не визнано транспортним засобом в Україні. У правилах дорожнього руху прописані обов'язки автомобілістів, пішоходів, велосипедистів, а водіїв електросамокатів там немає", — пояснив KHARKIV Today прессекретар Управління патрульної поліції у Харківській області Дмитро Гайдук.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Поїхали кататися. Де у Харкові орендувати велосипеди та самокати
У Верховній Раді зареєстровано три законопроєкти, які стосуються правил їзди на електросамокатах, гіроскутерах та інших нових транспортних засобах. У проєкті №3023 автори пропонують прирівняти водіїв легкого електротранспорту до велосипедистів і зобов'язати їх їздити велодоріжкою або проїжджою частиною. Він уже прийнятий у першому читанні. Законопроєкт № 5731 пропонує те ж саме, а також заборонити людям молодше 16 років управляти електросамокатами. Законопроєкт № 5732 пропонує штрафувати водіїв електротранспорту за порушення ПДР на суму 20 неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян (340 грн). Якщо водій порушив правила, перебуваючи у нетверезому стані, його потрібно штрафувати на 40 неоподатковуваних мінімумів (680 грн) — пропонують законодавці.
Народні депутати розглянуть самокатні проєкти вже після канікул. А поки що багато міст України вводять свої правила. У Києві на електросамокаті можна розігнатися максимум до 20 км/год, а у парковій зоні — до 14. У Львові теж обмежили швидкість їзди 20 км/год, а на тротуарах — 5 км/год. Але дотримання цих правил контролювати поки нікому — поліцейським потрібен закон.