Метро в аеропорт, на Рогань та укриття на зупинках. Яким буде міський транспорт Харкова у 2050 році?
У найближчі 25 років у Харківській міськраді планують змінити систему руху дорогами міста. Чиновники обіцяють зробити всі зупинки доступними для маломобільних людей, побудувати метро на Рогань та до аеропорту й організувати виділені смуги для громадського транспорту.
У міськраді затвердили План сталої міської мобільності міста. За песимістичним сценарієм розробників, безпекова ситуація в Харкові "стабілізується з 2027-го", а оптимістичний варіант передбачає, що це станеться ще раніше, вже наступного року, і тоді можна буде реформувати та розширювати транспортну систему.
Вісім нових станцій
У міськраді не відмовляються від ідеї таки збудувати станцію "Одеську", яку харків'янам обіцяють ще з 2015 року, а також продовжити підземку до східних околиць.
За даними 2021 року, 45% усіх харків'ян, які користуються громадським транспортом, обирали саме метро. Серед плюсів цього виду транспорту розробники стратегії вказують те, що станції можуть одночасно слугувати укриттями під час обстрілів і не потребують для цього додаткового оснащення.
Серед мінусів — нерівномірний розподіл ліній між районами. Наприклад, у Шевченківському є аж 9 станцій метро, у той час як в Основ'янському — лише одна. Цю несправедливість автори плану збираються виправити і до 2050 року збудувати аж вісім нових станцій: "Державінську", "Одеську", "Мотель "Дружба", "Аеропорт", "Східну", "Роганську", "Південну" та "Гвардійців Широнінців".
"Державінську" та "Одеську" почали будувати ще в 2022 році, але роботи перервала повномасштабна війна. І зараз автори Плану сталої мобільності не передбачають у своїх розрахунках, що їх можна буде відкрити до 2028 року. Загалом усі роботи по метрополітену, зокрема й облаштування інклюзивної інфраструктури, заплановані з 2028 по 2050 роки. Тобто, нові станції з'являться дуже не скоро.
Ще одна велика проблема метрополітену — повністю зношений рухомий склад.
"Парк рухомого складу Харківського метрополітену складається з 326 вагонів, рівень зносу яких становить 95,3%", — повідомили в департаменті будівництва та шляхового господарства.
Його планують поступово міняти, починаючи вже з 2025 року, за умови, якщо події в Україні та світі розвиватимуться за оптимістичним сценарієм.
Спеціальні лінії для громадського транспорту
Те, що в мерії планується зробити для розвитку громадського транспорту не під землею, а на землі, деякі експерти транспортної сфери називають справжньою революцією. Адже в документі автори віддають однозначний пріоритет автобусам перед приватними автомобілями.
"Друзі, ви пропустили справжню революцію у транспортній політиці міста! Місто розвернулось від позиції "а мені подобається, що у Харкові на авто комфортно, а не як у Європі" до плану сталої мобільності, який враховує потреби всіх мешканців міста. Вітаю всіх причетних!", — написав харківський урбаніст та дослідник транспорту Павло Храмов.
"Революція" полягає в тому, що автори плану передбачають більше переваг для громадського транспорту, наприклад, виділені смуги. До 2028 року вони мають з'явитися в таких місцях:
- по пр. Ювілейний: від пр. Л. Ландау до Салтівського шосе;
- по пр. Л. Ландау: від пр. Ювілейного до пр. Героїв Харкова;
- по пр. Гагаріна/вул. Вернадського: від вул. Нетіченської до вул. Одеська.
Із 2028 по 2034 рік на виїзді з міста планують побудувати систему перехоплюючих паркінгів:
- траса М03 — проспект Героїв Харкова — об'їзна дорога;
- Об'їзна дорога — Полтавське шосе;
- Сумський шлях — Залютинська вулиця — Об'їзна дорога;
- Малоданилівська вулиця — Об'їзна дорога — Клочківська вулиця;
- проспект Гагаріна — проспект Л. Ландау.
Також у мерії обіцяють адаптувати неінклюзивні тротуари до інклюзивних низькопідлогових автобусів, зробити більше зупинок громадського транспорту — так, щоб більшість харків'ян жили на відстані не більше 500 м від зупинки, влаштувати укриття на всіх зупинках, безкоштовні парковки для велосипедів та прокласти більше велодоріжок, а також обладнати увесь наземний громадський транспорт бортовими комп'ютерами.
"Є куди рости, адже трамвайний парк на 98% неінклюзивний, а низькопідлоговий транспорт втрачає свою доступність через необлаштовану супутню інфраструктуру на зупинках та вулицях", — вважає транспортний експерт Максим Цвєліх.
Усі ці нововведення мають скоротити час очікування на зупинках та час, проведений в дорозі (див. табличку вище).
Хто заплатить за сталу мобільність?
Реалізація транспортної революції потребує колосальних фінансів, адже громадський транспорт Харкова був сильно побитий російськими обстрілами.
"Наразі ключовим викликом функціонування муніципального автопарку є обмежена кількість автобусів — 150 одиниць", — пишуть автори проєкту.
Оновлювати треба також електротранспорт: 152 трамвайні вагони, 134 тролейбуси. Крім того — перекласти 100 км трамвайних колій. Усі ці реформи потребують коштів. Наразі головний недолік Плану сталої мобільності — його дорожнеча.
"Орієнтовна загальна вартість впровадження заходів зі сталого відновлення та розвитку мобільності Харкова може скласти — 101.1 млрд грн", — йдеться в документі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Транспорт у законі. Чи повернуться трамваї в Харкові на довоєнні маршрути?
У мерії сподіваються на допомогу міжнародних інституцій.
"Місту вдається залучати фінансування від міжнародних партнерів, таких як Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Світовий банк. У 2023- 2024 роках Харків продовжив співпрацю з цими організаціями для фінансування проєктів з відновлення транспортної інфраструктури, реконструкції об'єктів теплопостачання та будівництва укриттів", — йдеться у Плані.
Крім того, у міськраді покладаються на власні доходи бюджету та допомогу держави — звісно, покладаючись на оптимістичний сценарій.