Виплати медикам Харківської області за коронавірус: чому немає і коли будуть
У Харківській облдержадміністрації пояснили механізм нарахування надбавок для медиків за березень і квітень і розповіли про протиріччя в законодавчій базі.
9 травня міністр охорони здоров'я Максим Степанов обурився звітами областей стосовно надбавок за березень у розмірі 300% медикам, які працюють з хворими коронавірусом. Антигероєм він назвав Харківську область, де лікарі отримали всього по 870 гривень "зверху", та й то всього 17 осіб. Однак в ХОДА запевняють: Кабінет міністрів України і, зокрема, Міністерство охорони здоров'я не надали нормативні акти, за якими можна законно нараховувати надбавки. Міністр охорони здоров'я не відпрацьований алгоритм вже визнав. Про це KHARKIV Today розповів заступник голови Харківської обласної державної адміністрації Тарас Пастух.
"Проблема полягає в тому, що, на наше переконання, і власне сьогодні відбувалася нарада під головуванням президента, було визнано і міністром, що Міністерство охорони здоров'я не відпрацювало вчасно нормативних актів і відповідно не відпрацював алгоритм рішень безпосередньо уряд. Тому сталося таке просідання співпраці між дорученням, яке було дано, і виконанням, яке відбулося практично не головами обласних адміністрацій, як це зазначалося міністром охорони здоров'я, навіть не керівниками департаментів обласних адміністрацій або міських рад. А фактично не могли виконати цю норму безпосередньо самі головні лікарі, оскільки вони є суб'єктами нарахування і надалі здійсненням виплат. Вони користувалися тією нормативною базою, яка є", — сказав Пастух.
ПОГОДИННА ОПЛАТА І НЕДОПРАЦЮВАННЯ МІНІСТЕРСТВА
При нарахуванні надбавок області повинні були керуватися декількома документами. Перший — наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 2 червня 2003 року "Про умови оплати праці медичним та іншим працівникам за період роботи по ліквідації епідемій і спалахів інфекційних хвороб, а також в центрах особливо небезпечних інфекційних хвороб". Він заробив після видачі відповідної постанови Кабінетом міністрів України про введення карантину в Україні. Документ передбачав надбавку за кількість відпрацьованих медиками годин з пацієнтами, у яких підтверджено коронавірус.
"Він говорить про те, що відбувається доплата до заробітної плати в розмірі трьох схемних посадових окладів або тарифних ставок пропорційно відпрацьованому часу. Тобто головний лікар може нарахувати медичному працівнику за той час, який він безпосередньо відпрацював, перебуваючи в контакті з хворим. Не з 1 по 30 або з 1 по 31 число, яке вважається окладом. А якщо лікар з ним працював цілий день, зміну — це може бути 8-12 годин — ці 12 годин, відповідно, головлікар міг протарифікувати", — пояснив заступник голови ХОДА.
Крім того, проблема виникла з поняттям "надбавка". Так, наказ Мінсоцполітики та постанова Кабміну говорять про доплату в розмірі трьох посадових окладів, а Закон України від 30 березня 2020 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних і економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби", підписаний президентом Володимиром Зеленським 2 квітня, — про додаткову доплату в розмірі до 300% зарплати.
"У різних документах звучить по-різному. В законі спочатку звучало взагалі 200% від зарплат, а зарплата — це не тільки оклад, це і надбавки, які отримують медичні працівники. У наступних змінах до закону це вже було до 300%. Тобто це не обов'язково 300. Це могло бути і 100, і 200, і 300 в тому числі. А безпосередньо у постанові Кабінету міністрів мова йшла про оклади. Не про зарплати, а про оклади", — зазначив Пастух.
Закон, підписаний президентом 2 квітня, передбачав встановлення Кабінетом міністрів додаткових доплат до зарплати протягом тижня, тобто до 9 квітня. Однак Кабмін цього не зробив. Відповідно, області при нарахуванні зарплат могли спиратися тільки на закон 2003 року. А він повертає до моделі погодинної оплати праці медиків.
"Щоб виконати директиви президента, Кабінет міністрів повинен був відпрацювати порядок виділення цих коштів — внести зміни до цього порядку, який був запропонований Міністерством соціальної політики, або запровадити якийсь свій порядок на час дії цих обмежувальних заходів — карантину, які стосуються COVID-19", — вважає Пастух. — Більше того, коли Кабінет міністрів приймав постанову 15 квітня і передбачав, що цільову субвенцію, яка йшла для виплат зарплат медичним працівникам, для закупівлі інсуліну, можна використовувати для виплати медпрацівникам, які задіяні в ліквідації епідемії COVID, відповідно до тих правил, які використані Міністерством соціальної політики. Тобто вони вказали, що таке нарахування може здійснюватися за фактично відпрацьований час, а не за повний місяць, як про це говорив і президент, і відповідний закон, який приймала Верховна Рада. Саме про цю проблему говорили голови обласних адміністрацій на всіх нарадах, на яких обговорювалося дане питання. Проходив двічі селектор самого міністра охорони здоров'я з департаментами разом із заступниками. І на кожній цій нараді області піднімали питання про те, що необхідно привести нормативну базу у відповідність, дати можливість провести ці виплати. На жаль, на наше переконання, Міністерство якраз в цій частині не виконало свої функції".
ЧОМУ НЕ МОЖНА БУЛО ЗАПЛАТИТИ ГРОШИМА З МЕДИЧНОЇ СУБВЕНЦІЇ
— Постанова Кабміну від 25 березня, яка була опубліковано 2 квітня, направляла до Харківської області, якщо я не помиляюся, 33 мільйони гривень медичної субвенції. І в цій постанові не було жодного слова про коронавірус. Там було чітко передбачено, на що можна здійснити виплати за цією постановою. Це — виплати по цукровому діабету, виплати на зарплату обласним установам, які не укладуть пакети з Національною службою здоров'я України, тобто це було в частині медреформи. Сюди відносяться судмедекспертизи, наш лабцентр, психіатрія — установи, які не могли укласти контракти безпосередньо з НСЗУ. Їх потрібно було фінансувати через субвенцію. І найголовніше — підтримка окремих установ охорони здоров'я, які надають вторинну спеціалізовану і третинну високоспеціалізовану медичну допомогу за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення з метою недопущення виникнення заборгованості з виплати заробітної плати співробітникам таких установ.
Тобто в березні нам уже не вистачало коштів з державного бюджету для того, щоб виплатити зарплату медпрацівникам. І тому адміністрація зверталася до уряду, щоб кошти, які були призначені на четвертий квартал, перемістити до першого кварталу, дати можливість закрити зарплати березня-квітня. До коронавірусу це не мало ніякого відношення. Отже, коли постанова була опублікована, нам, обласним адміністраціям, були дані два дні, щоб ми видали власне розпорядження про розподіл цих коштів.
Власне, ми провели цей розподіл. Ми звернулися до обласної ради, комісія оперативно зібралася, погодила наш розподіл. І відповідно кошти пішли на ті районні лікарні, обласні лікарні і розподілилися по інсуліну. Це відбулося 8 квітня.
Після цього, 15 квітня, уряд вносить зміни до постанови від 25 березня, і каже, що кошти з цієї субвенції також можна витратити на доплати медичним працівникам. Але кошти вже розподілені і пішли на інші цілі. Дана постанова фактично не була підкріплена грошима. Більше того, навіть якщо ці лікарні отримали субвенцію і ще її не витратили і могли б використовувати ці кошти для оплати медпрацівникам, все одно Кабмін посилається на закон Мінсоцполітики. Ми знову повертаємося до погодинної оплати медичним працівникам.
СКІЛЬКИ МЕДИКІВ ОТРИМАЛИ НАДБАВКИ ЗА БЕРЕЗЕНЬ
— Станом на 1 квітня в медичних установах, які визначені в першій хвилі, у нас не було з підтвердженим діагнозом жодного пацієнта. Один випадок, який у нас був зафіксований в Харкові, коли людина перебувала два дні, якщо я не помиляюся, з пневмонією, був підтверджений діагноз COVID, він був переведений далі на самоізоляцію, продовжив фактично самостійне лікування. Більше того, головний лікар цієї лікарні прийняв рішення і виплатив тим медичним працівникам, хоча вони не включені до установи першої хвилі, погодинні надбавки. Частина з них отримала фактично за денну зміну, частина, які були залучені кілька годин, отримали цю погодинну оплату.
17 медичних працівників отримали. Якщо порахувати сумарно години і зміни, — 14 900 гривень. Фактично за два дні роботи. Міністр поділив, по-перше, в середньому. Але розумієте, зарплати лікаря, головного лікаря, медсестри і санітарки різні. Друге — ми говоримо про останні два дні березня, коли надавалася допомога даному пацієнтові. Цей пацієнт не знаходився з 1 березня. І тому підстав вважати від 1 березня цю понаднормову зарплату ніяких юридичних не було. Більше того, це було б нецільове використання бюджетних коштів, персональна кримінальна відповідальність головного лікаря. Тому він зробив абсолютно правильно.
ЯК БУДУТЬ НАРАХОВУВАТИ НАДБАВКИ ЗА КВІТЕНЬ
— На даний момент поки немає чіткого розуміння, оскільки тепер оплату медичним установам, які постановою Кабінету міністрів визначено як установи першої хвилі, будуть оплачувати у вигляді послуги. Є один хворий, який потрапив в цю лікарню. Умовно ця послуга буде коштувати певну кількість грошей, яку ми поки не знаємо, вона не доведена ні НСЗУ, ні Міністерством охорони здоров'я. І на кількість хворих, відповідно, буде помножено. І лікарняний заклад отримає якусь кількість грошей. Але далі у головного лікаря виникне те саме запитання. Йому потрібна нормативна база, оскільки він працює в бюджетній установі, щоб нарахувати відповідні надбавки медичним працівникам. Все одно проблема до кінця не вирішена.
І сьогодні на нараді це в черговий раз було підкреслено, що це питання буквально двох-трьох днів. Потрібно знайти це рішення і дати законний правовий механізм виплачувати ці надбавки, щоб кожен не переймався, що йому рано чи пізно доведеться відповідати за свій підпис.
У Міністерства та уряду є кілька днів, щоб врегулювати це питання і забезпечити однакове ставлення до працівників охорони здоров'я, незалежно від рішення керівника закладу.
Уряд може внести зміни, як до попередньо існуючого піднормативу, так і звернутися до Міністерства, щоб воно привело у відповідність свої документи. Кожен може видати нові. Тобто зараз діє постанова Кабміну, яка говорить про те, що починаючи з 1 квітня кошти за лікування, там не тільки, до речі, оплата праці, там ще й медикаменти, рухаються не через субвенції, обласні, міські бюджети медичних установ. А рухаються виключно через НСЗУ. Починаючи з 1 квітня, обласні адміністрації, місцеві ради до цих коштів не мають практично ніякого відношення. Єдине — місцеві бюджети, очевидно, будуть підтримувати ці установи, оплачуючи комунальні послуги, можливо, якимось чином преміюючи лікарів, як це зробили кілька міст в Україні — вони виплатили одноразові премії. Але це виключно рішення органу місцевого самоврядування.
СКІЛЬКИ ЛІКАРІВ ОТРИМАЮТЬ ВИПЛАТИ І КОЛИ
— Це питання до головних лікарів. Вони отримують кошти і далі будуть ухвалювати рішення, виходячи з діючої нормативної бази — кому виплачувати і скільки виплачувати, виходячи з того ресурсу, яким вони будуть володіти. Обладміністрація юридично не має відношення до цього. Це прямі відносини НСЗУ і безпосередньо лікувальних закладів.
Коли очікувати виплат за квітень — залежить від Національної служби здоров'я. Ми знаємо про те, що вже договори почали підписувати. Наскільки мені відомо, сьогодні повинен був бути підписаний договір з екстреною допомогою. Я сподіваюся, завтра-післязавтра інші лікарняні установи вже підпишуть договори. Хоча у нас, за великим рахунком, кілька установ, які в квітні надавали допомогу хворим COVID. Тобто це не всі 19 установ, які визначені в першій хвилі. Тому я думаю, в першу чергу будуть укладені договори з цими установами.
ЧОМУ МІНІСТР ХВАЛИВ СУСІДНЮ ОБЛАСТЬ
— Якщо я не помиляюся, вже було спростування слів міністра про виплати надбавок в Полтаві, тому що міністр розуміє не саму виплату як додаткового окладу. Він дуже часто переставляє з одного місця на інше — він бере ті кошти, які можна взяти з місцевого бюджету і надати лікарям як премію, одноразову виплату, від місцевого бюджету. Лікарі ці кошти отримали. Міністр вважає, що це — його заслуга або органів виконавчої влади. Насправді це гроші з міського бюджету. І він таким чином просто хотів показати, що ось, в одній області виконали рішення уряду, президента, а інші області не виконали. Тобто фактично він намагався таким чином стимулювати всіх голів адміністрацій —звертайтеся до місцевих бюджетів, нехай місцеві бюджети виділяють кошти і закривайте те, що пообіцяв президент. Політично це неправильно. Тому голови всіх адміністрацій звертали увагу, що якщо виконавча влада, президентська влада, народні депутати беруть на себе зобов'язання, відповідно вони забезпечують його ресурсом. Тому що не можна з місцевого бюджету витягнути на те, на що законом передбачені гроші з державного бюджету. Якщо вони (Полтавська ОДА) знайшли якийсь спосіб виплатити, це питання законності цього способу і подальшої відповідальності. Але я не готовий стверджувати, правильно чи неправильно зробили в Полтаві, тому що не знайомий з документами.