До транспорту — без готівки: в Харкові в маршрутці можна платити смартфоном
Не дочекалися E-ticket в трамваях, зате можемо платити за проїзд в маршрутці через додаток. У місті проходить експеримент: один з перевізників вирішив поставити в автобусі систему для безготівкової оплати.
Більше не треба передавати за проїзд. У 115 маршрутці з'явилася можливість заплатити за поїздку смартфоном. Для цього потрібно встановити на нього додаток. Поки що пасажири не дуже охоче відгукуються на експеримент, але перевізник сподівається, що мінімум 30% з них відмовляться від готівки.
Проїхал 10 разів — отримай "спасибі"
Автобусний маршрут № 115е — один з найдовших в місті. Маршрутки курсують між аеропортом і станцією метро "Проспект Гагаріна". Тут все, як і на інших міських маршрутах: старенькі зелені "Богдани", не дуже чистий по зимовій погоді салон, шторки у пилюці на вікнах. Але є й відмінність. У лютому в 115-х маршрутках з'явилися оголошення.
"Плати менше за кожну поїздку", — закликають пасажирів з плаката.
Для цього потрібно встановити додаток "Мій квиток", прив'язати до нього банківську картку і платити смартфоном через термінал.
"Я поки що не бачив, щоб хтось користувався ними", — говорить водій.
Валідатори встановили ще в минулому році, а ось програма, яка дозволяє через них платити за проїзд, поки що знаходиться на стадії тестування. За словами директора підприємства "Авто-ОВІ" Валерія Дробушка, смартфоном платять за проїзд не більше 5-7% пасажирів. Він планує довести цю кількість до 30-40%.
"Ми встановили такі ж валідатори на автобусах, які йдуть до Степанків через Малу Рогань, але там не можна зробити аналіз, тому що це все-таки село, там немає такого пасажиропотоку, їдуть бабусі, у яких немає смартфонів. Зараз будемо встановлювати на маршрути до Покотилівки і Бабаїв", — розповів Дробушко KHARKIV Today.
Поки що прямої вигоди від установки валідаторів і додатків для підприємства немає, каже директор компанії, для нього це імовірніше — робота на перспективу. Більшість людей отримують зарплату на банківські картки, тому і для пасажира, і для водія пошук дрібних купюр і монет став проблемою.
Незважаючи на рекламні обіцянки, пасажир поки нічого не заощадить, якщо буде платити смартфоном.
"Поки ми намагаємося щось десь придумати, з часом щось вистрілить. Наприклад, людина 10 разів проїхала маршрутом — треба їй спасибі сказати, нехай одинадцятий раз даром проїде", — розповідає Валерій Дробушко.
У найближчі три місяці, поки додаток тестують, банки не будуть брати комісію з пасажирів за оплату через смартфон.
Де можна платити смартфоном?
Поки що в Харкові безготівковий розрахунок є лише на двох автобусних маршрутах. На відміну від інших українських міст, це — приватна ініціатива, а не муніципальна програма.
Вперше платити за проїзд карткою або смартфоном почали пасажири Київського метрополітену в 2015 році. У травні 2017 року в Україні набув чинності закон про електронний квиток, і справа пішла в багатьох обласних центрах, щоправда, спершу це стосувалося лише оплати проїзду в метро, трамваях і тролейбусах. У Києві тільки в минулому році почали тестувати оплату проїзду в маршрутах за допомогою картки або смартфона. У столиці, крім банківських карток, підключають до оплати ще й "Картку киянина". Львів оснастив валідаторами для карток трамваї і тролейбуси, але в маршрутках такий спосіб оплати за проїзд теж почали впроваджувати лише минулого року і лише на одному комунальному маршруті.
Розплатитися банківськими картками сьогодні можна в автобусах багатьох обласних центрів: Житомира, Івано-Франківська, Тернополя, Луцька, Чернігова, Сум, Краматорська. В Одесі по банківській картці пускають тільки на фунікулер, а в Дніпрі — на один трамвай. У деяких містах за оплату банківською карткою і смартфоном дають знижку. Наприклад, проїзд в автобусах Житомира коштує 7 гривень, якщо платити готівкою, і 6 — безготівково.
У Харкові 25 вересня 2020 року в метро почали ставити спеціальні валідатори для оплати проїзду картками і смартфонами. Зараз такі пристрої є практично в кожному вестибюлі метро. А ось в трамваях і тролейбусах їх немає і невідомо, коли будуть.
"Давайте ми почнемо з метрополітену, відштовхнемось від чогось, почнемо апробувати тут, а далі подивимося", — розпливчасто пообіцяв Ігор Терехов.
Що стосується автобусів, то ними займаються приватні підприємства, тому єдиної системи оплати проїзду в них не буде.
Автор: Олена Павленко