Натисніть "подобається", щоб слідкувати за KHARKIV Today на Facebook

"Каральний" загін, піший патруль як покарання та злиденна зарплата: сповідь патрульних поліцейських Харкова

Фото: KHARKIV Today.
KHARKIV Today знайшов патрульних, які розповіли, чому з Патрульної поліції Харкова масово звільняються співробітники.

Патрульній поліції Харкова — 1921 день. На старті харків'яни вірили у "патрульку", їх підтримували. Зараз настало взаємне розчарування. "Вигоріли" і співробітники Патрульної поліції. Вони ледве виживають на зарплату в 13 000 гривень, часто працюють по 18 годин на добу, самостійно купують собі уніформу та їздять на несправних "Пріусах".

А ще ходять у піші патрулі, хоча їхня начальниця, Альона Стрижак, публічно каже, що їх у Харкові не існує. Насправді на піше патрулювання керівництво відправляє найнезручніших патрульних як покарання. Але порядок, черговість і принцип попадання у "піші" не регламентується жодними документами.

KHARKIV Today довго шукав патрульних, які могли б розповісти про те, чому з Патрульної поліції Харкова продовжують звільнятися співробітники і як сталося так, що малолітки за кермом плюють людині під час виконання в обличчя. Багато хто боїться говорити, віддаючи перевагу негласному страйку. Він розпочався минулого тижня, раніше, ніж в інших містах України. Ціль — показати Альоні Стрижак свою силу, бо керівник Патрульної поліції давно не з ними, не за них. Ми знайшли тих, кому набридло мовчати. Патрульні погодилися спілкуватися, не називаючи імен. Вони хочуть жити та працювати у Харкові, як тоді, у 2015 році, коли зароджувалася Патрульна поліція.

"ГРУПА МОНІТОРИНГУ СТАЛА КАРАЛЬНИМ ЗАГОНОМ"

"За ці роки накопичилося дуже багато. Останньою краплею став вирок нашому колезі, якому дали три роки в'язниці через те, що він на машині при виконанні збив людину. Екіпаж вів переслідування на спецсигналах, маяках, але вискочив чоловік у стані алкогольного сп'яніння на дорогу, кинувся під машину. Все одно — патрульний, йди, сиди. Під час слідства жодної допомоги від Управління не було, під час суду також", — починає один із патрульних.

Він прийшов у Патрульну поліцію багато років тому, закріплений за одним із найскладніших районів Харкова, буває й у піших патрулях, існування яких Альона Стрижак заперечує. Це своєрідна "губа" для співробітників ПП — на неї потрапляють ті, хто чимось завинив, на думку відділу моніторингу. Цей підрозділ створювався на допомогу патрульним, а насправді виявився каральним інструментом. Його застосовують наліво і направо.

"Спочатку група моніторингу створювалася для допомоги патрульним. Це було її перше завдання. Зараз, зокрема, після приходу Стрижак, група моніторингу перетворилася на добірні каральні загони, як вона їх називає "потужний відділ моніторингу", мета якого — на кожного патрульного завести "служебку", щоб кожен був під ковпаком, "жучити" кожного. Цей відділ приймає та розглядає скарги на патрульних. Рішення завжди одне — покарати. Ніякого захисту, допомоги. Ти сам по собі, сам за себе, розраховувати можна тільки на колег", — каже патрульний.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Харкову потрібно 200 камер фіксації порушень правил дорожнього руху. Але грошей немає

Декілька років тому, коли Патрульну поліцію Харкова очолила старший лейтенант Альона Стрижак, патрульні подумали: будуть зміни. Але стало ще складніше: підлеглих за кожне дрібне порушення нещадно штрафують. Кому щось не подобається — розмова проста: "йди, тут черга вишиковується на твоє місце". Але останнім часом із поліції звільнилися десятки патрульних, хто їде за кордон на заробітки, хто просто повертається на "гражданку". А наприкінці листопада і Стрижак зізналася: "У мене ситуація така, що в січні стоятимуть машини, нема кому заступати на зміну. Піших патрулів немає, ходити містом нікому".

"У нас просто від цього всього очі полізли на лоба. Є люди, які з піших патрулів не вилазять. Вона не може цього не знати, скільки людей заступає на лінію, скільки — у піше патрулювання. Не було такого дня, щоб піших не було. У нас є розстановки, які командири складають, вона ставить підпис.Там теж кількість піших екіпажів (припустимо, п'ять піших екіпажів, у них десятеро чоловік). Каже: "У мене на лінію на добу виходить 52 автомобілі". А ми знаємо, що добова розстановка — 56. Нас теж це наводить на якісь погані думки. Після її інтерв'ю дві зміни піших патрулів дійсно зникли. Але все стихло, і піші знову повернулися", — говорить патрульний.

ТИХИЙ СТРАЙК

Саме після інтерв'ю і почався "тихий італійський" страйк патрульних. В інших містах він стартував 20 грудня, у Харкові — трохи раніше через скандальне інтерв'ю начальниці. Що робить ПП? Патрулі, як і раніше, виїжджають на виклики, здійснюють патрулювання містом, штрафують злісних порушників правил дорожнього руху, але за дрібні штрафи адміністративні постанови не виписують, обмежуються бесідою та попередженням водію.

Це своєрідний протест проти системи на національному рівні і відносин на місцевому. Вимоги патрульних є простими: конкурентна зарплата, мінімальні побутові умови для якісної роботи, забезпечення соціальних гарантій, медичне страхування. Наразі нічого цього немає.

"Уявіть робочий день звичайного патрульного. Працюємо два дні, два дні відпочиваємо. Ніколи робочий день не триває 12 годин. Щоб вчасно потрапити на шикування, потрібно встати за три години. Отримання озброєння, обмундирування, розстановка, а далі на виїзд. За зміну обслуговуємо 12-15 викликів. Бувало, що додому повертаємось через 18 годин після того, як поїхав.Три години сну, і знову підйом, на зміну. Під час робочого дня у нас є дві години на відпочинок, але де відпочивати? Умов на Шевченка, 315 для нас немає. Харчуватися там теж ніде, харчуванням нас ніхто не забезпечує. А іноді, вибачте за грубість, робочий день такий, що навіть у туалет повернутися на базу не встигаємо, доводиться проситися у людей на виклику", — каже патрульний-колега .

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Поліцейські візьмуть у лізинг LADA на три мільйони гривень

Поліцейські кажуть, що лише на старті зарплата мотивувала, але вже кілька років максимально можливі на їхній службі 13 тисяч гривень швидше принижують. Майже у кожній сім'ї дружини просять змінити роботу, щоб заробляти якщо й стільки ж, то без ризику для життя. Тим більше, щомісяця можуть забрати будь-яку частину премії (це велика частина зарплати). Причина — щоразу різна, наприклад, скарга якогось блогера на патрульного до Управління. На зорі епідемії коронавірусу патрульні отримували надбавки з "ковідного" фонду, але у 2021 році вони були лише у січні. Чому, теж ніхто не знає. Наприкінці календарного року патрульні можуть отримати соціальну чи матеріальну допомогу (щось на зразок тринадцятої зарплати), але від чого залежить розмір виплати і хто її отримає, невідомо. Тому багато хто йде підробляти у вільний від чергувань час, хоча це заборонено.

"З нашою зарплатою ми навіть комунальні послуги скоро не зможемо сплатити. Це просто принизливо. Так, це проблема не харківська, національна і з цим найближчим часом на законодавчому рівні треба щось вирішити. Інакше підуть усі. Ми один одного підтримуємо"... Ні з боку департаменту, ні з боку Управління підтримки ні юридичної, ніякої немає, ні медстраховок, ні матеріальної допомоги", — кажуть в один голос патрульні і згадують випадки, коли колеги, які потребували, отримували письмові відмови на матеріальну допомогу. Так було під час нещодавнього лікування патрульної від онкології. Для цього патрульні створили власний "профком" із "профспілковими" внесками, юридичним супроводом.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Прощавай, "Пріус". Чому у Харкові масово звільняються патрульні

ХІБА Я МИЙНИКОМ ПРИЙШОВ ПРАЦЮВАТИ?"

Окремий розділ у житті всіх харківських патрульних — технічний. "Пріуси" працюють цілодобово на знос: ранкова зміна здає машину, вечірня приймає, і так по колу. Іноді транспортний засіб патрульні отримують у неналежному стані, але грошей на ремонти та запчастини в управлінні немає. Або кажуть, що немає.

1
"Пріуси" працюють на знос цілодобово. Фото: KHARKIV Today

"Ходові частини деяких автомобілів критично зношені, гібридні системи зношені. Були неодноразово випадки навіть у моєму житті — гібридні системи зношені, автомобіль блокується, експлуатувати його більше не можна. Але нам на автогоспі дають такі транспортні засоби і кажуть: не хочеш — іди пішки. Уявіть ситуацію: патруль їде у дорожньому потоці прибудинковою територією — там люди, діти, транспортні засоби, дерева — автомобіль на ходу, блокується кермо, не спрацьовує педаль гальма. Усе. Але це нікого не цікавить. Усі спишуть на тебе, бо ти при виїзді з Управління маєш розписатися у бортовому журналі, що приймаєш справний автомобіль. Але я не інженер, не технік, не механік. Звідки я можу знати, чи справний автомобіль, чи ні. Я не повинен це робити. Максимум, що я маю робити, — це керувати транспортним засобом безпечно. А як я це можу робити, якщо спочатку дають несправний транспортний засіб, наражаючи мене на небезпеку, мого напарника і оточуючих?", — розповів патрульний.

У половині "Пріусів" давно не працюють клаксони, і такими вони виходять на маршрути, хоча у ПДР прописано, що автомобіль, де не працює звуковий сигнал (хоч цивільний, хоч службовий), не має права експлуатуватися. Але із цим питанням на автогоспі допомогти не можуть.

"Та у багатьох "Пріусів" так, поламаний кермовий шлейф, який за це відповідає. Я кажу: "Треба якось зробити його". А у відповідь чую, що можу за свої гроші купити деталь, а мені її встановлять. Це як розуміти? Нашим "Пріусам" можна пам'ятник поставити, те, що вони витримують — дякую японцям, але на багатьох вже вигоріла оптика, через що фари погано світять, вночі ми їздимо на свій страх і ризик. Лінзова оптика виробила ресурс. Тому іноді ми змушені включати дальнє світло, звичайно, що це дратує інших водіїв, це бісить нас. Мені самому неприємно, коли тобі дальнє світло світить у вічі. А з ближнім видимість у межах 30 метрів. Уявіть дощ, сніг, ніч, умови погоні. Що з цим робити?", — нарікають патрульні.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Харківським поліцейським обіцяють квартири за закриті наливайки

За інструкцією кожен патрульний, здаючи автомобіль наприкінці зміни, повинен зробити записи у бортовому журналі про всі несправності, які були помічені і вимагають усунення. Але найчастіше це марна робота. На території Управління кілька років стоять "Пріуси", які не використовуються — з них відсутні запчастини на інші автомобілі з невідомих причин не беруть.

Ще одна складова роботи поліцейських просто принижує. Службові автомобілі вони повинні мити після зміни самостійно, прибирати та обробляти салон теж.

"Я що, мийником влаштовувався? А може, гроші за мийника хтось забирає, а ми самі драїмо "Пріуси"? Заступити на зміну на брудному автомобілі я не маю права, ось і беремо ганчірки в руки. Ми хочемо, щоб люди справді знали, що у нас відбувається. Тому що левова частка громадян не розуміють, як працювати у поліції, і думають, що ти з жиру шаленієш, катаєшся на машинці, з пістолетиком ходиш від кави до кави. Але це не так", — каже патрульний.

ДО РЕЧІ

В ІСТОРІЇ З ХАРКІВСЬКИМ ДІЯВ ЗА СТАТУТОМ

Поліцейські почасти "вдячні" 16-річному Миколі Харківському (за кермом Infiniti на швидкості щонайменше 180 кілометрів на годину він зніс на проспекті Гагаріна Chevrolet, у якому загинув водій Ігор Носов). Це вбивство на дорозі дало старт діалогу про проблеми у Патрульній поліції, у Харкові пройшло виїзне засідання Комітету ВР з правоохоронної діяльності, бізнесмени заснували ГО "Безпечний Харків", мета якого — знаходити і карати за законом мажорів на дорогах, а також допомагати патрульним. Вони першими зустрічаються на дорогах з такими індивідами за кермом, але їхні права вкрай обмежені. Восени 2021 року Харківського на іншому маминому автомобілі Dodge зупинив патруль. У відповідь підліток без прав образив патрульного, послав його і поїхав.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У Харківській області збільшилася кількість неповнолітніх порушників правил дорожнього руху

Харківські патрульні кажуть: їхній колега діяв за статутом, нічого більше він зробити не міг.

Так часто трапляється. Зупиняєш водія з ознаками алкогольного сп'яніння, виписуєш штраф, попереджаєш про неможливість сідати за кермо, просиш зателефонувати комусь із рідних для виїзду на місце. А він бере і їде. Наступний патруль знову його зупиняє і знову складає протокол за тією ж 130 статтею. Але це наш максимум повноважень. По Харківському та сама історія. Патрульний зробив усе у межах повноважень. Як у бойовиках, скрутити малолітнього за кермом не можна. Це — внутрішня службова перевірка і штраф від 500 гривень до нескінченності. Вже давно у Верховній Раді лежить законопроєкт №5050-1 про збільшення відповідальності за образу поліцейського, але безуспішно. Уявіть, що було б в Україні, якби хтось послав суддю чи іншого службовця при виконанні обов'язків, а якби плюнув?" — задають питання патрульні.

Простий текст

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Рядки й абзаци переносяться автоматично.
  • Адреси вебсторінок та адреси електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.