Імена Харкова. Андрій "Джус" Пільщиков — "привид Києва"
Харківський льотчик Андрій Пільщиков з позивним "Джус" був одним із "привидів Києва" і пролобіював передачу Україні літаків F-16. Минулого року він загинув в авіатрощі. На його честь перейменували в'їзд Трінклера у Харкові.
25 серпня на Житомирщині зіштовхнулися навчально-бойові літаки Л-39. Тоді загинули троє пілотів: В'ячеслав Мінка, Сергій Проказін та Андрій Пільщиков, знаменитий ас з позивним "Джус". Він з дитинства мріяв про небо, захищав повітряний простір Києва у перші дні навали, а також став обличчям і голосом української авіації на перемовинах з іноземними партнерами. Зараз позивним Андрія називається провулок у центрі Харкова.
Що це за вулиця?
До перейменування провулок Глісада Джуса носив назву в'їзд Трінклера. Ця 230-метрова тиха вуличка з'єднує Данилевського та Весніна.
В'їзд Трінклера, як і однойменна вулиця, виник наприкінці XIX сторіччя. Територія, зараз центральна, в ті часи була околицею Харкова. У 1870-ті роки на майбутній вулиці Трінклера починають будувати лазаретні бараки для лікування поранених та хворих солдатів. Тоді Російська імперія якраз вела війну з Туреччиною, тож поранених було багато. Пізніше на цьому місці виросте клінічне містечко Харківського медичного університету, зараз — комплекс будівель Обласної клінічної лікарні.
Спершу вулиця Трінклера носила назву Лазаретна, а в'їзд був безіменним. Уся територія клінічного містечка до 1920-х років була досить пустою, щільна забудова тут почала з'являтися лише в перші роки радянських п'ятирічок. Тоді у провулку з'являються так звані "сталінки", а сам він у 1925 році отримує назву в'їзд Трінклера на честь знаменитого хірурга.
Вулиця та в'їзд Трінклера не мали бути перейменовані згідно із законом про деколонізацію, але дві схожі назви в одному районі міста створювали топографічну плутанину, тож вирішено було змінити одну з них. У січні 2024 року Софія Васецька зареєструвала на сайті міськради петицію з проханням перейменувати в'їзд Трінклера на честь пілота з позивним "Джус". За лічені дні вона набрала необхідні 5000 підписів, аби потрапити на розгляд міського голови. Ігор Терехов прохання задовольнив, і 2 квітня у Харкові з'явився провулок із незвичайною назвою — Глісада Джуса.
"Це була ідея мами Андрія Пільщикова Лілії Авер'янової. Вона вважає, що в світі та Україні його краще знають за його позивним як льотчика Джуса, а глісада — це авіаційний термін, траєкторія польоту літака, коли він заходить на посадку. Ми підтримали ідею, якоїсь такої дискусії не було. В'їзд змінили на провулок, яким він фактично і є", — розповіла KHARKIV Today історію пошуку нової назви начальниця Північно-східного відділу Українського інституту національної пам'яті Марія Тахтаулова.
Саме цей провулок теж вибрали невипадково, адже на нього виходить тиловий бік корпусів та казарм Національного університету повітряних сил, де навчався Андрій Пільщиков.
"Колись ще дитиною Андрійко бігав тими подвір'ями, бо там були гарні майданчики для дітей офіцерів. Хто знав, що він стане курсантом-льотчиком і буде вчитись і жити на цій вулиці", — написала на своїй сторінці у Facebook Лілія Авер'янова.
Боровся з радянщиною в авіації
Імовірно, перші роки, проведені на дитячому майданчику поряд із курсантами-льотчиками, визначили подальшу кар'єру Андрія. У підлітковому віці хлопець захопився плейнспотінгом. Це різновид фотографування, але плейнспотери знімають лише літаки. Фотографії Андрія Пільщикова досі є на сайті українських спотерів.
Після закінчення 116-ї школи майбутній ас мріяв вступити в Харківський національний університет Повітряних сил імені Івана Кожедуба, але завадив недостатньо гострий зір. Про це пише видання "Мілітарний". Андрій почав навчання в авіаційному університеті, і лише після корекції зору в 2011 році став курсантом ХНУПСу.
Після випуску молодий льотчик вступив на службу до 40-ї бригади тактичної авіації у Василькові під Києвом та продовжував навчатися. У 2018 році він поїхав на стажування до Каліфорнії, там вперше сів на літак F-15 та отримав свій знаменитий позивний.
"Американці звернули увагу, що в барі він ніколи не замовляв алкогольні напої, а тільки сік (Juice). На той момент Андрій був єдиним пілотом ПС ЗСУ, що офіційно мав позивний", — розповіли в першому університеті Пільщикова "ХАІ".
Андрій Пільщиков із самого початку намагався боротися з радянщиною в авіації. Але цю битву він програв. За рік до повномасштабного вторгнення Андрій Пільщиков звільнився з лав ЗСУ. У пояснювальній записці написав, серед іншого, що незадоволений формалізмом в організації бойової підготовки та неврахуванням командирами досвіду АТО і міжнародних навчань.
Колишній льотчик знайшов цивільну роботу в Києві, яка також була пов'язана з Міністерством оборони і планував жити звичайне життя звичайного громадянина. Але війна змусила повернутися в авіацію.
"Привид Києва — це ми"
На початку повномасштабного вторгнення Андрій Пільщиков повернувся до своєї 40-ї бригади. У нього не було допуску на польоти, тож "Джус" служив просто в службі охорони аеродрому у Василькові. Копав окопи, ніс чергування.
У березні 2022 року "Джус" знову почав вилітати на бойові завдання. Його задачею було прикривати винищувачів. Саме тоді в соцмережах почала поширюватися легенда про "Привида Києва" — неймовірного аса, який за день був здатен збити шість російських літаків, що тероризували північ України, зокрема столицю. Багато хто вважав, що цим неймовірним льотчиком був "Джус" — Андрій Пільщиков. Його фотографія у французькому шоломі облетіла світ із підписом " Привид Києва". Ця легенда дуже сподобалася американським пілотам. Вони придумали емблему привидів і почали продавати цей шеврон в США, збираючи кошти для підтримки українців.
Лише влітку 2022 року "Джус" почав давати інтерв'ю, у яких пояснював, що "привидами Києва" були усі пілоти 40-ї бригади.
Київ тоді вдалося відстояти, хоча багато пілотів 40-ї бригади загинули в нерівній боротьбі з росіянами. Українські льотчики літали переважно на МіГ-29, що значно поступалися новітнім російським розробкам.
"Боротьба проти Су-35-х іде на грані суїцидальності. В них набагато більш потужні радари, ракети, які роблять боротьбу проти них практично неможливою. Так, ми їх збивали, але ж і вони нас збивали. Треба розуміти, що чудес в техніці не буває", — казав Андрій Пільщиков в інтерв'ю "Мілітарному".
У червні 2022 року льотчик поїхав у США в складі дипломатичної делегації — просити про сучасні літаки для України. До цієї групи також був залучений відомий американський актор та кінорежисер Шон Пенн. "Джус" задіяв усі свої зв'язки з американськими колегами, давав інтерв'ю The Washington Post, Financial Times, CNN, Fox News Channel, BBC News, зустрічався із сенаторами та конгресменами q переконував, що без сучасної техніки неможливо захистити демократію. І, врешті, переконав.
Навесні 2023 року американські авторитетні видання почали писати, що Україна отримає кілька літаків F-16. Влітку вони з'явилися в небі. Ніхто особливо не афішував появу потужної зброї проти російських ракет, але Харків відчув, як у липні та серпні поменшало ворожих обстрілів.
Андрій Пільщиков не встиг політати на нових літаках. Він загинув в авіатрощі у глибокому тилу. 25 серпня 2023 року у небі Житомирщини зіткнулися два навчально-бойові літаки L-39. "Джусу" було 30 років, у нього лишилися мама та наречена.
ДБР почало кримінальне провадження, розслідування триває досі. Андрію Пільщикову присвоїли звання майора посмертно та звання Героя України. Його поховали на Аскольдовій могилі в Києві.