Натисніть "подобається", щоб слідкувати за KHARKIV Today на Facebook

Коли Кернес знову стане мером Харкова: що говорить закон?

Фото: KHARKIV Today/Сергей Козлов
Якщо мер не повернеться з "Шаріте" до присяги, депутати оберуть тимчасових заступників.

Наступного тижня Харківська міська виборча комісія встановить результати виборів: ми дізнаємося, хто став депутатами і міським головою. Вибори мера виграє Геннадій Кернес. З перемогою у нього проблем немає, але можуть бути труднощі зі вступом на посаду.

За попередніми даними, за Геннадія Кернеса на чергових виборах проголосувало 58% харків'ян. Остаточний підрахунок бюлетенів може підкоригувати цю цифру на відсоток-другий, але вже очевидно, що другого туру не буде. До католицького Різдва новообрані депутати повинні зібратися на першу сесію, а мер— прийняти присягу.

Ситуація ускладнюється тим, що переможець виборів лікується в Німеччині і невідомо, коли видужає настільки, щоб витримати переліт і візит на робоче місце. За допомогою Виборчого кодексу, Закону "Про службу в органах місцевого самоврядування" та закону "Про місцеве самоврядування" KHARKIV Today дізнавався, коли мають оголосити результати виборів, скликати першу сесію і що будуть робити депутати, якщо Кернес так і не повернеться з "Шаріте" .

Як стають депутатами?

Згідно з Виборчим кодексом, результати виборів повинні бути встановлені не пізніше 12 днів після їх проведення, при цьому рахувати їх слід з першого дня після виборів, в нашому випадку — 26 жовтня. В крайньому випадку, на це дається один додатковий день, якщо комісія виявила помилки в протоколі і їй необхідно скласти новий, з позначкою "уточнений". Виходить, що міська виборча комісія повинна визначитися з результатами голосування не пізніше 6-7 листопада. Може і раніше, але це — навряд чи.

"Плануємо порахувати швидко, а там — як вийде", — говорить голова комісії Ольга Мозгова на питання KHARKIV Today про те, коли будуть відомі результати виборів.

сессия
Нові депутати повинні зібратися до католицького Різдва. Фото: Сергій Козлов / KHARKIV Today

Потім виборчим комісіям дається ще 5 днів, протягом яких результати підрахунку голосів будуть опубліковані в місцевому ЗМІ. Тобто, це слід зробити до 11-12 листопада. З цього моменту депутати і новообраний міський голова можуть приступити до реєстрації. Для цього потрібно подати до комісії відповідну заяву. Закон дає на це цілих 20 днів (ст. 283 Виборчого кодексу). Тобто, цього разу депутати міськради повинні визначитися з заявами до 2 грудня. Якщо депутат заяву не подав — то до ради заходить наступний за списком його партії.

Далі членам комісій дається 5 днів, щоб зареєструвати всі заяви. Після реєстрації протягом двох тижнів депутати повинні зібратися на нову сесію — тобто, не пізніше 26 грудня. Так як цей день випадає на суботу, а попередній, 25 грудня — вихідний на честь католицького Різдва, то вперше засідати новий склад міськради повинен до 24 грудня. Поки він цього не зробить, всі рішення приймають депутати минулого скликання.

Що робити з мером, якого немає?

Обраний народом міський голова так само, як і депутати, повинен подати до виборчої комісії заяву з проханням його зареєструвати. На жаль, закон нічого не говорить про те, чи зобов'язаний мер принести його особисто. Якщо переможець хворіє або у нього є інші поважні причини заяву не подавати, то він повинен подати іншу заяву, де пояснити, чому не може.

"Якщо ТВК визнає такі причини поважними — встановлюється інший термін, довший, ніж 20 днів. — Але якщо і після цього тривалого терміну людина не отримала повноважень, не подала заяву про реєстрацію його обраним міським головою, вона вважається такою, що відмовилася від мандата. І в такому випадку це є підставою для ТВК призначити повторні вибори", — пояснив в інтерв'ю "Суспільному"  юрист Андрій Магера, який тричі був членом Центрвиборчкому.

Якщо заява все-таки надійшла, мер і депутати збираються на першу сесію, де міський голова публічно зачитує і підписує присягу. Тут невизначеності в законі немає — він зобов'язаний бути присутнім на сесії особисто і особисто присягу прочитати. Якщо ж з поважної причини він цього зробити не може, закон велить вибирати тимчасових заступників.

мэр
Кернес вперше став мером в 2010-му. Фото: kp.ua 

"Рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості трьох-п'яти осіб. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання секретаря ради. З часу обрання секретаря ради він головує на пленарних засіданнях ради", — говорить Закон "Про службу в органах місцевого самоврядування".

Кандидатуру секретаря за законом вносить голова, але якщо його немає, то це можуть бути і депутати в кількості не менше половини від складу міськради.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:  У міськраді кажуть, що вже обрадували Кернеса третім терміном

Скільки часу секретар може за відсутності мера керувати містом — закон не говорить, терміни не визначені. Натомість пропонує певні шляхи вирішення можливої ​​правової колізії. Повноваження міського голови можуть припинити в основному через порушення закону. Але передбачено і визнання його недієздатним — це може зробити тільки суд. "Відкликати" обраного голову на референдумі громадяни можуть тільки в тому випадку, якщо він порушує закони і Конституцію. У разі тривалої відсутності мера на робочому місці така опція не передбачена. Більше того — українська історія знає курйозні випадки, коли навіть смерть мера не служила підставою для позачергових виборів. Попередній мер Луцька Микола Романюк помер ще в лютому 2017 року, і весь цей час головним містом Волині керував секретар міськради.

Простий текст

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Рядки й абзаци переносяться автоматично.
  • Адреси вебсторінок та адреси електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.