Юрій Сапронов: "Ми хочемо показати людям, що з несправедливістю можна боротися"
Все почалося з пропозиції юридичної допомоги сім'ї загиблого та розрослося до масштабної кампанії, до якої включилися багато відомих підприємців і політиків, юристів, чиновників, керівників силових структур. Юрій Сапронов розповів KHARKIV Today, як триває боротьба за безпеку.
"Це не прапор, це життя людей"
— Юрію Анатолійовичу, чому саме аварія з Миколою Харківським вразила вас настільки, що ви вирішили організувати рух "Безпечний Харків"? Адже такі аварії траплялися і раніше.
— 26 жовтня я побачив це відео… У мене була асоціація з 11 вересня 2001 року, коли була терористична атака на будівлю Світового торгового центру. Я одразу написав пост, тегнув юриста, Ігоря Черняка, з яким у мене адвокатський договір, попросив зайнятися. А далі була якась снігова лавина. Відреагували одразу Олександр Давтян, Валерій Дема, Володимир Шумілкін, Сергій Політучий, Володимир Скоробагач (зараз серед засновників руху "Безпечний Харків" також Ігор Когут, Тарас Сітенко, Всеволод Кожем'яко, Сергій Хорошайлов та Едуард Рубін, — ред). Наступного дня ми почали спілкуватися, обмінюватися думками і вирішили, що завдання у нас одне: ми займатимемося безпекою руху.
— До чого зараз дійшли?
— Бід багато, ми розуміємо, що не замінимо державу, органи влади, бо у цьому пулі колишній мер міста, кілька колишніх віцегубернаторів, віцемерів — самостійні, дорослі, сиві, лисі люди. Ми не хочемо жодних політичних проєктів. Зауважте, у нас різні люди. Скоробагач — депутат від "ОПЗЖ", Черняк — депутат "Блоку Світличної", хтось підтримує інших політиків. Не важливо, якого кольору кішка — аби вона ловила мишей. Ми домовилися: щойно засвічується якась партія — все, вас одразу немає за замовчуванням. Говоріть зі своїм партійним лідером, щоби на нас ніхто не кивав. Це не прапор, це життя людей. Ми не хочемо, щоб наші діти та онуки думали про те, як перейти дорогу.
14 адвокатських груп підписали договори з нами, вони безкоштовно працюватимуть. Але ми захищатимемо людей у певних випадках. По-перше, вони мають до нас звернутися. По-друге, з того боку мають бути можновладці, прокурори, судді, чиновники, які можуть уникнути відповідальності. Як тільки будуть спроби корупції, захищатимемо від сильних світу цього, від таких, як ми. І ми теж порушували, і я порушував. Але ось новий чистий білий лист. Жодних договірняків! Ми не повинні вирішувати і не повинні домовлятися.
"Єдина монополія сили"
— Що ви пропонуєте поліції?
— У нормальних цивілізованих країнах має бути єдина монополія сили у державі — поліція. Не у блогерів, не у крутих, не у блатних, не у бізнесменів. Як повернути повагу до поліції? Складне завдання. Поліцейського свавілля багато, і неповага до поліції є, бо це є досить корумпована структура. Ми пропонуємо багато різних заходів: навчання поліцейських, лекції NVC (non violent communication), ненасильницька комунікація і конфліктологія. Це наука, у нас є фахівці, які готують поліцейських Ізраїлю та США. Наші цього не знають. Чому б не повчитися? Юридично давайте їх підтягнемо: як зачитувати права, як поводитися.
Ми захищатимемо поліцейських від відвертого булінгу. Зараз з'явився новий напрямок у соцмережах, коли збирається група і кошмарить якогось поліцейського. Так, у поліцейського мають бути "яйця".
— Ви виходили на контакт із керівництвом поліції?
—І зі Станіславом Перліним, начальником ГУ Нацполіції в області, і з начальницею Патрульної поліції Альоною Стрижак ми говорили і всі разом, і віч-на-віч, десятки разів з ними говорили. Все приймається, але поки що ніхто не зателефонував і не сказав: хочемо завтра лекцію. Ми зачекаємо кілька тижнів.
— Вони хочуть змін, є політична воля?
— Заяви сьогодні з боку всіх силовиків, чиновників, усі кажуть "вау". Але за два місяці ми подивимося, заважатимуть — не заважатимуть, підтримуватимуть чи ні. Новий керівник поліції Станіслав Перлін працює лише півтора місяця, дуже правильні слова каже — за два місяці подивимося. Олена Стрижак правильні каже слова, прокурор області Олександр Фільчаков правильно каже. Я хочу вірити у це.
— Пересічні поліцейські кажуть, що у них зараз чимало проблем: і маленька зарплата, і конфлікти з керівництвом, і повноважень недостатньо. Як думаєте, у чому головна причина того, що патрульні стали частіше звільнятися?
— Ми зустрілися як мінімум із сімома діючими поліцейськими. Ми знаємо, що недомовляє керівництво. По-перше, зарплата у 12 тисяч гривень, коли на вас усі скривджені і багато у чому справедливо — це дуже мало. Обов'язково треба підвищити зарплатню. Там ставка якась 4 500 гривень, керівництво приймає рішення дати йому премію, не дати йому премію. Але не менш важливо повернути повагу. Ми допомагатимемо. Якщо якийсь довбаний блогер, як той "недоносок" із Дніпра приїхав, плюнув у поліцейського — знайдемо, всі засоби і сили адвокатські кинемо на те, щоб він відповів.
Будемо битися по цій темі, як і за те, щоб Микола Харківський отримав максимальний термін за вбивство людини, і за те, щоб відповіли його батьки.
— Поліцейські часто кажуть, що їм не вистачає повноважень.
— Складно сказати. Я розмовляв із поліцейським у Нью-Йорку, він керує районом, за площею — це десь п'ята частина Шевченківського району. Показав йому відео Колі Харківського, де той посилає поліцейських. Він мене півдня не міг збагнути. "А чому він не лежить на землі? Чому він без наручників?" Напевно, поліцейським потрібні повноваження, але як вони цим скористаються? Поліцейського свавілля теж багато.
Вигідна інвестиція
— Серед багатьох ваших ініціатив є і волонтери-водії, які підвозитимуть тих, хто випив і сам не може сісти за кермо. Ваші підписники у Фейсбуці не дуже схвалили цю ідею, було багато заперечень.
— Виявляється, така послуга є у таксі, вона платна. Я собі вирішив: а ми зробимо безкоштовно. Багато хто відреагував, що це не так і неправильно. Багато хто каже, що цим користуватимуться відморозки. А я подумав, що вп'яте соромно стане, що їх безкоштовно відвезли.
— Ви пропонували місту купити камери фіксації швидкості. Вам відмовили?
— У межах міста встановлено 11 систем "Каскад". Це автоматична автофіксація перевищення швидкості, домовлятися нема з ким, не важливо, хто ти — вперед, плати. 10 систем поставив бюджет і одну місто, мерія. Одна система коштує 800 тисяч гривень — недешево. За 2,5 місяця ці 11 "Каскадів" зафіксували понад чотири тисячі порушень на загальну суму штрафів 38 з хвостиком мільйонів гривень, 18 мільйонів уже оплачено. А тепер математика другого класу: 800 тисяч помножити на 11 буде 8,8 мільйона гривень. А за 2,5 місяці повернулось 18 мільйонів гривень.
— Хороший бізнес?
— Наркотики, зброя і проституція десь у Колумбії — не треба цим займатися. Це божевільно вигідна державна інвестиція. Харкову потрібно щонайменше 68 таких "Каскадів" у межах міста, 57 залишилося докупити. Докупити треба вчора, а план постачання у них до кінця 2024 року. Не треба до кінця 2024 року! Якби закон був, ми за три дні їх поставили б. Де мій калькулятор? Виходить 1 мільйон 700 тисяч доларів. Нас 12 людей, ми б за добу зібрали, а за два місяці відбили бабки. Але ми не можемо за законом. Тому державі треба бігцем знайти гроші, два місяці окупність проєкту. Знайдіть, кредит візьміть!
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Епідемія ДТП. Чому харківські водії вбивають?
Так само — міські камери. Спробуємо зв'язати всі комерційні камери і вивести їх на єдиний центр поліції. Ми маємо купу камер: кафешки, ресторани, заправки, банкомати. Сьогодні відбувається якесь правопорушення — побігли слідчі шукати записи відеоспостереження, щоб потім знайти свідків. Поки вони рішення суду отримають — записи зітруть чи хтось купить їх, інша зацікавлена особа. Єдина система відеоспостереження допоможе розкрити за добу 9 злочинів із 10. Комусь не подобається, коли за нами стежать, але ж це не туалет, не будинок, а місця громадського користування. Влада має бачити вулицю. Я сподіваюся, ми з містом і областю теж зможемо це організувати.
— До речі, про інфраструктуру. Харків — один із небагатьох мільйонників, де немає багаторівневих розв'язок. Ви не знаєте, чому так сталося, чому їх не будували?
— Інфраструктура — це не завдання бізнесу, це завдання міста, держави. Дороги у місті нереально хороші, кращі, ніж у Києві, Одесі, Дніпрі. Хочеться більшого освітлення перехресть, але я не фахівець, тут мають працювати інженери. Зрозуміло, що на все потрібні гроші і грошей будь-якому бюджету завжди не вистачає.
— Як водій із досвідом, скажіть, 10-20 років тому у Харкові теж було багато аварій?
— Ні, було інакше. Тут корупційна проблема. Начебто всі бідніші стали, але прірва між бідними та багатими більша, і машин хороших більше, і дороги хороші. Ці машини купуються молодим людям, дівчатам, чиїмось дітям, чиїмось дружинам. Ні фіга вони не вчаться, права купили, машина потужна. У нас купують права! Спробуйте у Швейцарії так отримати права! У мене молодша дочка працює у Швейцарії, їде звідси з правами, хорошо водила машину, ходила до автошколи. За кілька років захотіла швейцарські права — з четвертого разу здала! Найменша помилка — до побачення!
— Потрібно посилити процедуру отримання прав?
—100%. І громадський контроль за цим дуже важлива річ. Ми хочемо показати людям, що з несправедливістю можна боротись.