Безкоштовний транспорт. Як довго Харків може тримати проїзд без оплати?

Щорічно місто витрачає понад 11% бюджету на "безкоштовний" проїзд у метро, трамваях і тролейбусах.

Зробити проїзд у громадському транспорті безкоштовним назавжди пообіцяв міський голова Ігор Терехов. Утім, експерти транспортної галузі вважають, що через подорожчання електроенергії, ріст середньої заробітної плати та  зношеність рухомого складу "комунізм" не триватиме довго.

Харків'яни користуються безкоштовним проїздом у метро, трамваях, автобусах і тролейбусах майже три роки, а точніше — з травня 2022-го, відколи громадський транспорт відновив роботу. Це дозволяє працюючим людям економити частину бюджету — до повномасштабного вторгнення щоденний проїзд лише на метро в обидва боки вартував 480 гривень на місяць. Але у безкоштовного транспорту є підводні камені, які можуть врешті зруйнувати всю транспортну інфраструктуру  Харкова.

Вимушена міра чи "фішка Харкова"?

Безкоштовний проїзд з'явився в Харкові у той час, коли місто ледве функціонувало через постійні обстріли. Роботу метро та наземного транспорту вдалося відновити тільки у травні 2022-го, коли Сили оборони вигнали окупантів від Окружної дороги до Липців. У ті часи безкоштовного в Харкові взагалі було багато: містянам дозволили не сплачувати рахунки за комунальні послуги, щодня десь роздавали гуманітарну допомогу.

Спершу довелося відмовитися від безкоштовної комуналки: вже у червні 2022 року в мерії зрозуміли, що це може призвести до колапсу. Поступово гуманітарні набори лишилися лише у приватних благодійників. Зараз із безкоштовного лишаються лише проїзд та обіди: їх роздають в усіх районах міста шість днів на тиждень, окрім неділі, по 36 000 порцій на добу.   

"Я хочу щоб ми зберегли безкоштовний проїзд для харків'ян, прораховуємо всі можливі варіанти. Для нас це важливо, це фішка, яка є у Харкові. Ми будемо його зберігати, поки в нас є така можливість", — пообіцяв 7 березня 2025 року міський голова Ігор Терехов в інтерв`ю "1+1".

Суто теоретично, місто зможе утримувати транспорт безкоштовним деякий час, бо всі витрати комунальних підприємств зараз компенсуються з бюджету. Тобто проїзд не безкоштовний — харків'яни все одно платять за нього, але не напряму, а податками в бюджет. 

"Звісно, такий соціалізм можна влаштувати і після війни: порізати інші витрати бюджету, мінімізувати інфраструктурні іміджеві проєкти, реконструкції та зробити іміджеву історію саме з безкоштовного проїзду", — зазначає KHARKIV Today співзасновник "Харківського антикорупційного центру"  Євген Лісічкін, який провів чимало розслідувань бюджетних витрат міськради. 

За його словами, вже зараз бюджетні витрати на компенсацію безкоштовного проїзду складають 11,2 %бюджету міста. Напередодні 2025 року депутати виділили 2,4 млрд. грн і протягом року майже на кожній сесії додаватимуть ще. У подальшому ці витрати тільки зростатимуть, а це означає, що гроші заберуть з ремонту будинків, доріг і того ж таки рухомого складу.

Крім того, за поточного фінансування неможливо забезпечити перевезення, які відповідали б потребам пасажирів. Увечері у вихідні дні можна очікувати електричку в метро до 20 хвилин, а якщо людині треба перейти на іншу гілку, то треба закладати 40 хвилин лише на очікування. Метрополітен у Харкові уже не найшвидший транспорт. Наземний транспорт курсує з більшими паузами.

Якщо до війни метрополітен працював до опівночі, зараз двері зачиняються о 21:30. Тобто працівники сфери обслуговування, які часто їдуть з роботи після 22:00, вже не можуть скористатися привілеєм безкоштовного проїзду. 

Де брати новий транспорт?

Пропозиція Ігоря Терехова залишити транспорт безкоштовним назавжди викликала бурхливу полеміку в соцмережах. Аргументи "за": ця унікальна пропозиція Харкова утримує людей у місті, інакше вони б уже перебралися в більш безпечні регіони України.

Аргументів проти більше. Дозволяючи бізнесу платити менше пасажирам метро та трамваїв, комунальні підприємства не можуть самі запропонувати працівникам достойну оплату праці. Наприклад, у "Харківському метрополітені" на офіційному сайті пропонують працівникам Служби колії ось таку оплату праці:

Ще одне ускладнення: постійне здорожчання електроенергії.

"Зараз бюджет Харкова дотується і в нас є можливість виділяти ці гроші. У подальшому це залежатиме від цін на електроенергію, вона буде зростати, і це напряму впливає на вартість громадського транспорту.  Тому у короткостроковій перспективі утримати безкоштовний проїзд можливо, але у майбутньому така модель нежиттєздатна", — розповів KHARKIV Today експерт у сфері урбаністики, керівник громадської організації "Харків для людей" Павло Храмов. 

Є проблема рухомого складу: інфраструктура сильно постраждала від бомбардувань та обстрілів. Зруйноване найбільше трамвайне депо, Салтівське, і його досі не відновлювали. Місто втратило 70% комунальних автобусів, 50% трамваїв і понад 25% тролейбусів. Усі три роки вторгнення Харкову допомагають міжнародні партнери, передали загалом майже 50 автобусів, близько 30 трамваїв. Але можливості партнерів не безкінечні.

"Нам треба оновлювати рухомий склад. Зараз Харкову передають безкоштовні автобуси та тролейбуси, вони не можуть служити вічно. Їхній строк служби — 15 років, і віддали їх нам після 15 років експлуатації, прокатаються вони ще років 10 максимум і перетворяться на металобрухт. До того ж, трамваї б/у з Європи закінчуються: ЄС переходив на низькопідлоговий транспорт, а старий списували, але їх там лишилось не так багато", — пояснює Павло Храмов.

Ті ж самі 11,2% з бюджету місто витрачало на транспортну галузь і раніше, але це були інвестиції в розвиток: будували нові станції метро, замінювали рухомий склад, купували нові автобуси та ремонтували рейки. Зараз ці гроші проїдаються, тим часом вагони метро, трамваї з тролейбусами і вся інфраструктура поступово зношується.