Натисніть "подобається", щоб слідкувати за KHARKIV Today на Facebook

01 грудня, 2020 - 18:47

Харківські депутати і навіщо ми їх обираємо. Інструкція користувача

Фото: Сергей Козлов/KHARKIV Today
2 грудня депутати 7-го скликання міськради зберуться в останній раз.

У цьому місяці до роботи повинні приступити новообрані депутати обласної, міських, районних рад та рад об'єднаних громад. KHARKIV Today розбирався, як вони повинні працювати і що ми, виборці, можемо від них отримати.

У суспільстві існує чимало міфів щодо того, що може, а чого не може робити депутат місцевої ради. Харків'яни нерідко скаржаться "своєму депутату" на погану роботу комунальних служб, а інших "своїх депутатів" дякують за лавочки біля під'їзду. Насправді, комунальники і лавочки від місцевих депутатів залежать дуже опосередковано, і вплинути на них вони практично ніяк не можуть.

Що повинен робити депутат міськради?

Найближчий до харків'янина представник влади — депутат міської ради. Раніше були ще ради в кожному районі, але в 2010 році, при мері Михайлі Добкіну, їх ліквідували. У депутатів міськради є певний перелік обов'язків.

Працювати на сесії і в комітеті

До Харківської міської ради обирається 85 чоловік. На першій сесії вони зобов'язані привести мера до присяги і обрати секретаря ради, на другій— прийняти регламент. Надалі, відповідно до закону "Про місцеве самоврядування", можуть збиратися в міру необхідності, але не рідше, ніж раз на квартал. Дотримуються цієї норми депутати не завжди. Наприклад, нинішні обранці харків'ян 2 грудня зберуться на сесію вперше з кінця серпня. Сесії зазвичай транслюються по телебаченню, тому виборці можуть відстежити активність депутатів: відразу видно, хто виступає з трибуни і задає питання. Найважливіша частина роботи депутата теж відбувається на сесії: він голосує за ті чи інші проєкти рішень, який підготували мер, члени виконкому або самі депутати.

голосование
Голосування — головна робота депутата. Фото: Сергій Козлов/KHARKIV Today

Кожен депутат входить до якоїсь комісії, він зобов'язаний бувати на її засіданнях, які, як правило, проводяться перед сесіями: депутати розглядають проєкти рішень, які будуть винесені на голосування відповідно до специфіки комісій, наприклад, питання про бюджет розглядають на бюджетній комісії, питання про роботу водоканалу — на комісії з питань житлово-комунального господарства. 

Вносити пропозиції

Велика частина діяльності представника народу в міськраді прихована від очей виборців — в міськраді він працює всього 1-2 дні на місяць. В інший час депутат може сам готувати проєкти рішень сесії, щоб потім запропонувати колегам включити їх до порядку денного і проголосувати. Такою пропозицією, наприклад, депутат може попросити передбачити в бюджеті гроші на покупку інсуліну за рахунок міської казни, будівництво спортзалу або ремонт школи. Чи підтримають його чи ні, залежить від того, чи домовиться він з більшістю. Порядок денний формує міський голова, тому небажаний проєкт можуть просто не поставити на голосування.

Депутати міських рад рідко виступають з ініціативами, і не тільки в Харкові, відзначають експерти "Інституту політичної освіти".

"Депутати рідко використовують це право. Виняток становить невеликий відсоток рішень, які містять політичні заяви, декларації та вимоги, підготовлені політичними штабами і "кинуті на місця для виконання". Впевнені, що причина є банальною: депутати просто не знають, як оформляється проєкт рішення сесії. Ось і виходить, що депутати в кращому випадку обмежуються запитами, а в гіршому просто вважають за краще "сидіти тихо", — резюмують експерти інституту в посібнику "Як бути ефективним депутатом".

Звертатися із запитом

Депутат міськради має право подати запит в департаменти міськради, комунальні підприємства, звернутися до мера і голови облдержадміністрації, знайомитися з будь-якими офіційними документами, які зберігаються у відповідних органах місцевого самоврядування.

Тому, якщо виборцеві необхідно щось дізнатися з офіційних документів, наприклад, чи стоїть його будинок в черзі на ремонт даху в цьому році, це простіше і швидше зробити через депутата.

Спілкуватися з виборцями

Зустрічі з виборцями — те, чим депутати найохочіше займаються перед виборами. У кожного депутата є приймальня (місце надає міськрада), а то й не одна, і як мінімум раз на місяць депутат зобов'язаний вести прийом. Часто вони перекладають ці обов'язки на своїх помічників. Найчастіше до депутатів звертаються за вирішенням якихось комунальних проблем: відремонтувати дах, встановити дитячий майданчик, заасфальтувати прибудинкову територію. Тут важливо розуміти, що сам по собі депутат цих питань не вирішить: він може тільки звернутися до відповідного департаменту або попросити мера і своїх колег включити проєкт рішення до порядку денного.

Депутат зобов'язаний не рідше ніж раз на півроку інформувати громадськість про роботу органів місцевого самоврядування.

утевский
Депутат міськради Сергій Утевський веде прийом. Фото: KHARKIV Today

"Цей обов'язок переважна більшість депутатів не виконує. І це є наслідком недостатньої поінформованості самого депутата про роботу ради в цілому, про роботу виконкому, виконавчих та інших органів ради", — говорять в "Інституті політичної освіти".

Звітувати про свою власну роботу депутат повинен не рідше одного разу на рік. Він зобов'язаний не пізніше, ніж за 7 днів, повідомити в засобах масової інформації (або іншим способом, визначеним місцевою радою) про час і місце свого звіту. Звіти харківських депутатів вдень ​​з вогнем не знайти. Якщо в інших містах вони публікуються на сайтах рад, то в Харкові їх не надають навіть на запит.

"Ми не знайшли ніяких звітів. На офіційний запит до міськради ми отримали відповідь, що вони не є розпорядниками такої інформації, оскільки депутати не передавали їм звітів, хоча інформували і звітували", — заявив на пресконференції експерт громадської організації "Інститут республіка" Олександр Журик, який в 2018 році проводив моніторинг цієї роботи.

Гроші депутата

Депутати місцевих рад, на відміну від народних депутатів, зарплату не отримують, так що цю діяльність можна прирівняти до хобі. Все, на що вони можуть розраховувати — компенсація своїх депутатських витрат (купівля канцелярського приладдя до приймальні, телефонний зв'язок, відрядження). Єдиний депутат, який отримує зарплату — секретар міськради. Зарплату йому затверджують депутати міськради на сесії, але премії і надбавки видає одноосібно мер.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Битва за Харків. Як політики борються за президії 

Існують ще так звані депутатські фонди. Це гроші з бюджету, якими можуть розпоряджатися депутати для вирішення будь-яких термінових проблем. Розмір цього фонду міськрада визначає при формуванні бюджету. За даними руху ЧЕСНО, в 2020 році спецфонд Харківської міськради становив 5 тисяч гривень на одного депутата. Для порівняння: в Києві — 645 тисяч гривень, у Вінниці — 30 тисяч, а в Херсоні цю програму міськрада не фінансує.

Щоб отримати ці гроші на вирішення тієї чи іншої проблеми, необхідно звернутися до депутата, він у свою чергу звернеться до секретаря міськради, той направляє запит виконкому і департаменту фінансів. І вже вони переводять гроші безпосередньо виборцеві, який попросив матеріальну допомогу або виконавцю робіт (наприклад, комунальному підприємству, яке впорядковує двір).

Навіщо потрібні ради області і району?

Районні ради, яких тепер в Харківській області сім, а також обласна рада влаштовані за таким же принципом, як і рада міста (селища, ОТГ). Депутати обирають секретаря, затверджують регламент, працюють в комісіях, збираються на сесії, голосують за проєкти рішень, зустрічаються з виборцями. Різниця тільки в тій області, за яку відповідає рада.

Обласна рада управляє обласними комунальними підприємствами, розпоряджається майном — це можуть бути, наприклад, обласні лікарні. Депутати затверджують бюджет, який готують департаменти облдержадміністрації, розподіляють кошти на соціально-економічні програми — це може бути будівництво доріг обласного значення або дотація для ОТГ.

депутаты
Депутати облради можуть висловити недовіру губернатору. Фото: Сергій Козлов/KHARKIV Today

Депутати облради контролюють голову облдержадміністрації. Тому губернатору важливо ладити з усіма фракціями — в іншому випадку йому можуть оголосити недовіру. Якщо за це проголосує 2/3 ради, голова ОДА повинен відправитися у відставку. Таке вже було в історії Харківської області: в лютому 2010 року рада висловила недовіру губернатору Арсену Авакову. Правда, йому вдалося оскаржити рішення в суді.

Районні ради займаються тим же самим, що і обласні, тільки на рівні районів. Передбачалося, що в 2021 році всі фінансові повноваження перейдуть до ОТГ, а райони будуть просто передавати майно на баланс громад, а потім самоліквідуються. На ділі ж нам ще доведеться жити з райрадами чимало часу. ОТГ не завжди здатні самостійно утримувати лікарні, школи, дороги районного значення та інші об'єкти. Для цього поки що існують районні бюджети.

Автор: Олена Павленко

Простий текст

  • No HTML tags allowed.
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.