Натисніть "подобається", щоб слідкувати за KHARKIV Today на Facebook

Тиждень зі смаком. Виїзне засідання РНБО, кадрові зміни в ХОДА і удар по Ярославському

Колаж: Микита Лисенко.

Зеленський у Харкові і санкції проти каналу Мураєва

П’ятниця 11 лютого виявилася дуже насиченою на події в Харкові. В рамках робочої поїздки Президента Володимира Зеленського в місті було організовано та проведено Конгрес регіональних та місцевих влад та виїзне засідання Ради національної безпеки та оборони.

Перший захід відбувався в приміщення спорткомплексу "Локомотив" і транслювався в прямому ефірі, РНБО засідала в обладміністрації традиційно в закритому режимі. Значну частину засідання Конгресу було присвячено "Великому будівництву". Ключовою відмінністю від попередніх засідань стала участь у ньому головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного, котрий відзвітував про стан із розгортанням підрозділів територіальної оборони в регіонах.

Головною новиною за підсумками засідання РНБО стали санкції проти телеканалу "НАШ". Рішення було ухвалено щодо низки українських та офшорних компаній, яким належить канал і його продакшн, на підставі матеріалів Служби безпеки України.

У свою чергу, Нацрада з питань телебачення і радіомовлення повідомила про наміри ініціювати накладення штрафу на "НАШ" за вислови Євгенія Мураєва в ефірі, які регулятор розцінив як расистські та ксенофобські.

Про санкції напередодні попередив сам Мураєв, покликавши своїх прибічників на пікет. Після рішення РНБО екс-депутат перейшов ледь не до прямих погроз, заявивши, що санкції проти телеканалу – це "остання помилка" Зеленського.

Кілька місяців тому РНБО наклала санкції на "Перший незалежний", а рік тому – "вимкнула" телеканали ZiK, NewsOne і "112 Україна" з медведчуківського холдингу"Новини". Тоді Володимир Зеленський на питання кореспондентки телеканалу "НАШ", редакційна політика якого мало чим відрізнялася від підсанкційної трійці, відповів: "Наші канали ми не закриваємо. Ми закриваємо їхні".  Цього разу президент прокоментував рішення РНБО ще лаконічніше: "Жоден український телеканал не постраждав".

Санкції проти каналів Медведчука було запроваджено після відкриття СБУ кримінального провадження за статтею про державну зраду, підозру в якій йому оголосили в травні, уже після закриття каналів. Санкції проти каналу "НАШ", який формально належить не Євгенію Мураєву, а трудовому колективу, запровадили після офіційної заяви МЗС Британії про зв’язки політика з Кремлем, яку згодом напівофіційно підтримали США. Чи є Мураєв фігурантом якихось кримінальних проваджень, наразі невідомо.

Кадрові рішення Кабміну і розірвання договору на будівництво онкоцентру

На засіданні Уряду, що відбулося 9 лютого, було ухвалено низку кадрових рішень, частина з яких стосуються Харківської області.

Кабінет міністрів погодив перше ключове кадрове рішення голови ОДА Олега Синєгубова, дозволивши йому призначити заступницею Віту Ковальську. Наразі вона обіймає посаду голови Департаменту освіти Полтавської ОДА, але з січня працює в Харкові як радниця Синєгубова на громадських засадах і бере участь в апаратних нарадах в обладімінстрації.

Керівник області назвав рішення Уряду продовженням "формування команди високопрофесійних менеджерів для реалізації масштабних стратегічних перетворень", а також підтвердив, що нова заступниця опікуватиметься гуманітарним блоком. У Полтаві Ковальська до призначення на посаду голови Департаменту три місяці була радницею Синєгубова, у Харкові він вирішив довірити їй ширшу зону відповідальності.

Віта Ковальська народилася в Смілі Черкаської області, але значна частина її життя тісно пов’язана з Харковом. Понад 20 років тому вона закінчила Харківський національний університет внутрішніх справ, а в 2010-му – очолила кафедру адмніністративного права ХНУВС. Олег Синєгубов – також випускник цього вишу, у ХНУВС він працював до 2019 року, поки президент Зеленський не доручив йому керівництво Полтавською ОДА.

Також Кабмін погодив звільнення голів двох районних державних адміністрацій у Харківській області: голови Харківської РДА Юрія Раїни і голови Чугуївської РДА Ігоря Волкова. Обоє отримали посади навесні 2021 року. Раїна – посадовець з великим стажем, до децентралізації та укрупнення районів він встиг покерувати Краснокутською, Харківською і Коломацькою РДА. Волков до приходу на держслужбу працював в поліції та міліції.

Укази про звільнення Раїни та Волкова ще має підписати президент. Він же має призначити нових керівників районів після погодження кандидатур Кабінетом міністрів. Пропонувати Уряду кандидатів на ці посади має голова ОДА.

Загадані кадрові рішення були очікуваними і прогнозованими. Так само як і рішення про розірвання договору генерального підряду на будівництво онконцентру з компанією "Ромб+". Створена в січні з ініціативи нового голови ОДА комісія проаналізувала стан справ на об’єкті і дійшла висновку, що львівська компанія не впоралася зі своїми зобов’язаннями. Строки будівництва зірвані, роботи виконано на 40% від фінансування, звітів ОДА не отримала. В компанії поклали відповідальність за труднощі на замовника та надану ним проектну документацію, яку довелося доопрацьовувати.

Епопея з онкоцентром триває з 2018 року. За цей час в області змінилося чотири керівники ОДА, один з яких працював у статусі в.о. Будівельні роботи розпочинав "Трест Житлобуд-1", у 2021 році конкурс виграла компанія "Ромб+". Згідно з планом, у 2023 році в Харкові мають відкрити новий медичний центр, що складатиметься з лікувально-діагностичного центру, відділення променевої терапії та поліклініки, розрахований на стаціонарне розміщення понад 500 пацієнтів.

Очевидно, що в графік вкластися не вдасться. Зі 100-мільйонної урядової субвенції 67 мільйонів минулого року повернули до держбюджету, оскільки підрядник не зміг освоїти ці кошти.

Ярославський, ДТП, кримінальні справи і звільнення

Сухі рядки добового зведення поліції про те, що "на в’їзді в м. Чугуїв зі сторони м. Харкова о 22:50 на узбіччі дороги знайдено тіло чоловіка (віком приблизно 35 років) з характерними ознаками травмування транспортним засобом" могли лише поповнити статистику ДТП у Харківській області та нк викликати особливого суспільного резонансу. Але стали ледь не ключовою політичною подією регіону та країни, якщо не брати до уваги російську загрозу та зовнішньополітичну нестабільність. Справу особисто коментували голова МВС, генеральний прокурор і мер Харкова. Далеко не кожна ДТП отримує стільки уваги від представників влади.

На місці пригоди поліцейські знайшли номерний знак із цифрами 0018 та уламки автомобілів із логотипами Mercedes і тюнінгового ательє Brabus. Вранці наступного дня усі українські та регіональні медіа почали одна за одною видавати новини про те, що кортеж Олександра Ярославського збив на смерть людину.

Бізнесмен, який зазвичай не дуже охоче спілкується з журналістами на теми, що не стосуються футболу та його нових бізнес-проєктів, оперативно повідомив, що спав,  про ДТП дізнався зі ЗМІ. Але спростовувати причетність своїх автомобілів до збиття людини не став. Переадресувавши решту питань до власного кортежу, уже по обіді у четвер Ярославський залишив Україну і полетів до Лондона, де мешкає його родина. Коли літак перебував у небі, на сайті МВС з’явилося повідомлення про виклик Ярославського на допит.

Поки журналісти намагалися додзвонитися до головного ньюзмейкера та шпигували за VIP-терміналом Харківського аеропорту, співробітник ООО "Харків Палас" Олександр Бережний уже давав свідчення в поліції. Ще о 9:30, до того як прес-служба DCH озвучила офіційну позицію щодо ДТП, чоловік у супроводі адвоката прийшов до Слідчого управління і заявив, що саме він напередодні збив людину на трасі, не "розпізнавши перешкоду".

Бережному оперативно виписали підозру у скоєнні смертельної ДТП та залишенні людини в небезпеці, а також скерували до суду клопотання про взяття підозрюваного під варту. Здавалося б, що справу майже розкрито і далі все йтиме за прогнозованим сценарієм: водія візьмуть під варту, згодом, коли резонанс стихне, його звільнять під заставу чи після пом’якшення запобіжного заходу. І врешті решт обвинувачений отримає три роки позбавлення волі, які завдяки наполегливості адвоката можуть перетворитися на випробувальний термін.

Першим з офіційних осіб із гнівною заявою виступив міністр внутрішніх справ Денис Монастирський. Він озвучив інформацію слідства про те, що підозрюваного Бережного на місці ДТП не було, а також оголосив про рішення звільнити керівника харківського поліції Станіслава Перліна за те, що його підлеглі нібито намагалися сфабрикувати справу. Відповідь на питання, чи порушили поліцейські якусь норму закону, має дати Державне бюро розслідувань. ДБР уже зареєструвало фактове провадження, підозрюваних в якому ще немає.

Генпрокурорка Ірина Венедіктова забрала справу про ДТП в Харківської обласної прокуратури і доручила процесуальне керівництво Офісу генерального прокурора, заявивши, що водій, який взяв провину на себе, "на спільну думку поліцейських і прокурорів, бреше". Бережному перекваліфікували підозру: тепер йому інкримінують не збиття людини, а введення органу слідства в оману, тобто в наданні завідомо неправдивих свідчень.

Увечері 10 лютого поліцейські провели низку обшуків у Мартовій та Харкові, в готелі Kharkiv Palace, на балансі якого перебувають тюнінговані Mercedes-Benz G-63. Правоохоронці вилучили сервери з відеозаписами з камер зовнішного спостереження, а також два автомобілі.

Повідомлення про встановлення особи загиблого з’явилося лише в 11 лютого. Ним виявився 36-річний мешканець Чугуївського району. Чоловік мав три судимості за крадіжки та наркотики, лише напередодні нового року він звільнився з місць позбавлення волі.

Все, що відбувається навколо цієї справи, підштовхує до декількох висновків. Хтось із правоохоронців з негласної санкції керівництва чи без такої оперативно "зливає" журналістам інформацію, частину з якої згодом офіційно підтверджують поліція і прокуратура. І в цьому потоці повідомлень людям інколи важко відокремити керовані "зливи" від офіційної інформації. Журналісти, блогери та анонімні Telegram-канали системно підштовхують читача до формування наступної картинки: Ярославський, нібито особисто перебуваючи за кермом, збив людину і втік з місця події. Взяти провину на себе погодився один зі співробітників його бізнес-імперії, скоріше за все, за гроші і гарантії отримання мінімального покарання. Також не обійшлося без залучення до цієї схеми нечистих на руку поліцейських і прокурорів. Сам же винуватець поспіхом залишив Україну.

Відповіді на питання, хто саме скоїв ДТП і чи намагався хтось ввести правоохоронців в оману, безперечно, має дати слідство.

Якщо ж відділити факти від домислів, то відліт Ярославського з України поки що не є доказом його провини чи бажання уникнути відповідальності. Адже не секрет, що Лондон для бізнесмена – це фактично другий дім, і ще зовсім недавно він проводив там значно більше часу, ніж у Харкові. Протягом останнього року Ярославський регулярно літав з України до Британії і назад.

Правоохоронці офіційно не повідомили, як саме вони встановили, що Бережного під час ДТП в районі Чугуєва не було. Найочевидніший і найпростіший спосіб перевірити це – запросити інформацію в мобільного оператора. Сьогодні, коли більшість людей абсолютно добровільно майже не розлучається зі смартфонами, що виконують роль GPS-трекерів, це технічно нескладно. Потрібна лише відповідна ухвала суду. Примітно, що після того, як зізнання Бережного було публічно оголошено неправдивими, він перестав брати слухавку. Адвокат заявив, що співпраці зі слідством  його клієнт не уникає, але телефон – загубив.

Непрямим доказом оприлюдненої журналістами інформації про те, що загиблого не лише збили, а й переїхали, є офіційне повідомлення про вилучення в якості доказів двох автомобілів.

Повідомлення про те, що Ярославський нібито особисто перебував за кермом під час ДТП і тим більше був п’яним, офіційно не підтверджені. Непрямим доказом перебування бізнесмена на місці ДТП може бути той самий мобільний білінг. Але він не дасть відповідь на питання, хто саме був за кермом. Потрібні ще покази свідків, записи автомобільних реєстраторів, якщо вони збереглися, записи з камер зовнішнього спостереження, різноманітні експертизи тощо.  Мер Харкова Ігор Терехов публічно відкинув закиди щодо вживання Ярославським алкоголю, заявивши, що бізнесмен веде здоровий спосіб життя.

У сухому залишку маємо наступне: загиблого чоловіка на вечірній трасі збили, скоріше за все, дві автівки з кортежу Яроcлавського. І Бережного в жодній з них не було. Принаймні його телефон був зовсім в іншому місці.

Ще один важливий момент майже випав з поля зору українських журналістів. Олександр Ярославський, який і багато хто з великих українських бізнесменів, користується послугами приватної охорони. І протоколи, якими вона керується, ставлять безпеку охоронюваного об’єкта вище за вимоги Закону. Зупинятися на трасі в темну пору доби після збиття людини для виклику поліції та оформлення ДТП категорично не можна, щоб не наражати клієнта на небезпеку. А от Кримінальний кодекс трактуватиме такі дії однозначно як втечу з місця події та залишення людини в небезпеці.    

Простий текст

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Рядки й абзаци переносяться автоматично.
  • Адреси вебсторінок та адреси електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.