"Треба швидше почати діалог із партнерами про прискорення вивозу зерна морським шляхом" - експерт аграрного ринку Євген Іванов

Через блокування морських портів та знищення частини зернових терміналів сільськогосподарське виробництво у Харківській області опинилося на межі колапсу. Потрібно терміново шукати шляхи розблокування експорту зерна морем.

Таку думку висловив аграрний експерт, директор великого сільгосппідприємства “Альфа” Євген Іванов.

За його словами, зараз в Україні накопичено понад 20 мільйонів тонн зерна торішнього врожаю, на підході врожаю озимих культур 2022 року, який буде зібрано у червні-липні. Через те, що морський шлях експорту заблокований, в Україні назріває логістичний колапс.

“Зараз усі українські порти або потрапили під окупацію, або стоять. Росіяни прицільно б’ють по логістичній інфраструктурі. Знищено один із найбільших в Україні зернових терміналів – “Ніка-Терра” в Миколаєві, який забезпечував до 20% навантаження зернових. Сьогодні доступна лише реалізація зерна на внутрішньому ринку, яка через війну зведена практично до нуля, і сухопутний експорт залізницею”, – зазначив Іванов, передає Newsroom.

Він пояснив, що сухопутний варіант експорту зерна – тупиковий, оскільки здійснюється в основному через три країни – Румунію, Польщу та Словаччину і здатний пропустити не більше 5% екпортного українського зерна.

“Коли зерно почали вивозити суходолом, ми одразу стикнулися у величезні пробки. Нині на кордоні стоять черги з тисяч вагонів. При цьому пропускна спроможність такого шляху – не більше 50 вагонів на добу на кожному з таких сухопутних кордонів. Експорт суходолом сповільнюється ще й тому, що у нас з Європою не збігаються колісні пари на залізницях. Вагонам дуже складно повернутися назад”, – зазначив Іванов.

Звільнення у травні частини території Харківської області, як вважає експерт, пожвавило роботи на багатьох великих агропідприємствах області, але зараз все упирається у відсутність логістики та можливості реалізації майбутнього врожаю.

“Нам необхідно якнайшвидше розпочати діалог з іноземними партнерами про забезпечення гарантій безпеки та прискорення вивезення зерна морським шляхом. Від цього залежить не тільки можливість для України зібрати наступний урожай, а й продовольча безпека багатьох країн світу”, – підсумував Євген Іванов.

Нагадаємо, Україна останніми роками незмінно входила до ТОП-5 світових експортерів сільськогосподарської продукції. При цьому 90% експорту здійснювалося через порти Одеси та Миколаєва, які з початку повномасштабної агресії з боку РФ вже понад місяць закриті. 4 червня російські війська – завдали удару по морському спеціалізованому порту “Ніка-Тера” в Миколаєві.

Раніше директор ФГ “Альфа” Євген Іванов наголошував: щоб аграрні підприємства Харківської області могли підготуватися до осені, потрібна стратегія взаємодії влади із сільгоспвиробниками, особливо малими та середніми. На його думку, на малому та середньому агробізнесі тримається інфраструктура села, і саме такі фермери створюють робочі місця, які стануть “магнітом”, щоб люди не виїжджали з районів, що постраждали від війни.

Також він прогнозував зниження врожаю зернових у Харківській області через повномасштабне вторгнення Росії та часткову окупацію прикордонних територій.

Як повідомляв KHARKIV Today, раніше Євген Іванов сказав, що виживання аграрного бізнесу в умовах повномасштабної війни опинилося під великою загрозою. По-перше, експорт сухопутними коридорами ускладнює і робить дорожчою логістику. А по-друге, коли аграрії отримують свої валютні надходження, то вони трансформуються в "долар по 29,25", хоча його реальна вартість приблизно на 25% вища.

Також експерт говорив, що контрнаступ ЗСУ в травні дозволив суттєво відсунути і зону ураження артилерією та РСЗВ аграрної інфраструктури та полів. Це у свою чергу дало змогу відновити та продовжити роботу частини агропідприємств. Про це розповів аграрний експерт, директор ФГ "Альфа" Євген Іванов.

Успіхи з метою відсунення російських військ від Харкова частково розблокували роботу багатьох агрокомпаній.