Трамваї повертаються. Коли в Харкові відновлять довоєнні маршрути?
До кінця року трамваїв та тролейбусів на вулицях Харкова побільшає. Завдяки старому транспорту з Чехії 12-й, 20-й та 23 трамвайні маршрути вдалося укомплектувати відносно справними вагонами. Головною проблемою зараз лишаються люди — не вистачає водіїв та ремонтників.
До повномасштабного вторгнення на вулиці Харкова щобудня виходило по 200 трамвайних вагонів. На початку повномасштабної війни росіяни знищили майже весь електротранспорт у Салтівському депо. Лише за три роки вдалося відновити мережу, правда, тільки на 40% від довоєнної.
Спершу вийдуть жовті вагони
Трамваї потроху повертаються на старі маршрути. Від початку року їх стало більше: якщо взимку в робочий день на колії виходили 70 вагонів, то сьогодні вже близько 80-ти. Харкову добре допомогли з трамваями чеські міста Прага, Пльзень та Брно, які передали старі вагони, що вже вийшли з ужитку в цих містах. Ще у 2022 році Прага передала 20 трамваїв, потім ще 16 надійшли з Пльзеня, а нещодавно на вулицях з'явилися два вагони з Брно. Ще чотири чекають в депо на переобладнання. Справа в тому, що чеські трамваї не можна випускати на харківські колії в в первозданному вигляді, треба міняти трамвайні візки на ширші, адже в Україні та Чехії різна ширина колій.
"Є черга на переобладнання. Зараз там проходять адаптацію трамваї з міста Пльзень. Поки що випустили 10 вагонів з 16, вирішили, що спершу адаптуємо їх. Спочатку вийдуть ось ці жовті вагони, а потім вже доробимо вагони з Брно. Потужностей не вистачає робити все одночасно", — пояснив KHARKIV Today заступник директора департаменту будівництва та шляхового господарства Харківської міськради Володимир Матяс.
Жовтими трамваями повністю укомплектований 23-й маршрут, який відновили влітку минулого року, щоправда, лише частково. У 2024-му харків'яни також змогли знову скористатися маршрутом №12, що з'єднує Південний вокзал із Центральним парком — на ньому теж ходять вагони з міста Пльзень.
Невдовзі з Брно прибудуть також тролейбуси: перші 6 з партії в 20 штук вже виїхали до України. Вони стануть на баланс Тролейбусного депо №3, а конкретний маршрут спеціалісти визначать вже після обкатки. Тролейбус, на відміну від трамвая, не потребує довгої адаптації та переробок, тож на "рогатих з Брно" можна буде покататися вже цим літом. З тролейбусами в Харкові ситуація дещо краща, ніж з трамваями: при потребі в 200 штук щодня на маршрути виходять 124 одиниці.
На коліях виросли дерева
25 квітня в центрі з'явився ще один давно забутий трамвай — п'ятірка. Він сполучає район Одеської, де немає метро, з центром та залізничним вокзалом. Трамвай №5 дещо розвантажив тролейбуси №№3 та 59, що з'єднують віддалену Одеську зі станцією метро "Левада". Відтепер жителі цієї частини міста можуть дістатися на роботу та на потяги без пересадок. Нових чеських вагонів, щоправда, на маршруті №5 поки не буде — на вулицях Тарасенка та Морозова є ділянки, де колії дуже зношені і потребують ремонту. Новіші трамваї бережуть для кращих рейок.
З якістю трамвайного полотна в Харкові подекуди ще більша проблема, ніж з вагонами. Наприклад, у міськраді планують продовжити 23-й маршрут до залізничної станції "Лосєво" за районом ХТЗ, куди він ходив до повномасштабної війни, але зараз це зробити неможливо. У східному кінці маршруту не завжди можна знайти ті рейки — їх ховають густі чагарники.
"У цьому році приступили до відновлення лінії на проспекті Тракторобудівників у бік проспекту Героїв Харкова. Йдуть роботи, відновлюємо контактну мережу, робимо ревізію опор, де потрібно — замінюємо на нові, встановлюємо нові кронштейни контактної мережі, очищуємо трамвайні колії від дерев, які там вже встигли вирости за цей час", — каже Володимир Матяс.
Він сподівається, що до середини осені завершать ці роботи, а до кінця 2025-го вдасться запустити трамвай №23 на повну довжину маршруту, якщо до того часу працівники водоканалу закопають котлован біля поліклініки на ХТЗ. І якщо будуть люди.
Станом на 2024 рік на наявні трамваї не вистачало 20% вагоноводів. Історично так склалося, що трамваями в Харкові кермували переважно жінки, багато з них після повномасштабного вторгнення виїхали з міста. Але нещодавно ситуація трішки покращилась: завершила навчання нова группа водіїв, завдяки їм і стало можливим поновлення маршруту №5. Серед цих нових працівників жінок та чоловіків порівну, ідуть вчитися на вагоноводів і зовсім молоді люди.