Пенсійна реформа: дискусії не вщухають
Дискусії щодо форм запровадження другого накопичувального рівня не вщухають, що добре апріорі. Вважаю за потрібне висловити власну позицію щодо чергової ініціативи.
Днями на сайті НКЦПФР було опубліковано текст Проекту Закону України "Про загальнообов'язкове накопичувальне пенсійне забезпечення", розроблений Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку (https://www.nssmc.gov.ua/…/proekt-zakonu-ukrani-pro-zagaly…/)
Особливість цього законопроекту в тому, що за його нормами пропонується створити державного монополіста (!!!), що розпоряджатиметься мільярдами гривень, які українці відраховуватимуть собі на старість у вигляді накопичень. Якість контролю, який буде встановлено за діяльністю цього монополіста, дуже сумнівна.
Згідно з положеннями запропонованого законопроекту:
1. Інтереси учасників не будуть належним чином враховані і захищені. Створюється додаткове навантаження на платника податків. Люди платитимуть із заробітної плати відсотки, які зростатимуть щороку, в залежності від зросту середньої заробітної плати по країні. Навіть якщо конкретно у цієї людини зарплата залишилась незмінною.
2. Є ризик націоналізації грошей вкладників. У проекті Закону йдеться, що у разі смерті учасника системи і відсутності у нього спадкоємців, його гроші спрямовуються на покриття дефіциту ПФУ.
3. Відкриваються можливості впровадження схем для зловживань.
Приклад такої схеми - механізм автоматичного розподілу внесків учасників, які самостійно не обрали НПФ або один із портфелів Накопичувального фонду. Враховуючи слабку культуру накопичень українськими громадянами -наслідки не складно передбачити.
Фінансування діяльності Ради та Адміністративного офісу НФ відбуватиметься з декількох джерел: державного бюджету, з коштів міжнародних організацій та пенсійних накопичень учасників. Але розмір витрат пенсійних коштів учасників не лімітується. Не визначений механізм ведення обліку та контролю власних коштів НФ та активів учасників.
Єдиний намір, з яким ми маємо впроваджувати систему пенсійних накопичень - це збагачення українських пенсіонерів та встановлення економічної стабільності в пенсійному секторі. Або іншими словами вирівняти падаючий тренд конфіціенту заміщення пенсій.
Запропонована НКЦПФР система обов'язкового пенсійного страхування містить в собі багато спірних положень, які не корелюються з головною метою впровадження цієї системи.
Це дуже загальні зауваження, в деталях їх набагато більше. З цього випливає висновок: в державі є порядок законодавчого процесу, який не можна ігнорувати. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку була утворена, як незалежний регулятор. Вона має запобігати зловживанням та порушенням, що виникають на ринку цінних паперів. Написанням законопроектів має займатись законодавча влада України й Уряд країни, які при розробці принципово важливих ініціатив завжди мають долучати до процесу представників експертного середовищ, до якого входить і НКЦПФР.