В очікуванні транспортного колапсу: як Харків вийде з карантину без метро?

Деякі маршрути вже зараз перевантажені.

До 22 травня метро не запрацює. Про це прямо заявив прем'єр-міністр Денис Шмигаль після вимоги мерів Харкова і Дніпра відкрити метрополітени. Це означає, що наступного тижня, коли карантин послаблять, городянам буде важко добиратися на роботу.

Кернес спочатку пообіцяв відкрити метро 12 травня, після дав задній хід, сказавши, що його не так зрозуміли.
"Коли у мене брали коментар, я сказав, я хотів би, щоб з 12 числа при послабленні карантину було відкрито метро. А метро ми будемо відкривати згідно з тими карантинним заходами, які затвердив Кабмін", — пояснив мер свої слова.

Транспорта не вистачає

Метро в Харкові зупинилося 17 березня. У перший тиждень карантину місто пережило колапс в трамваях. У ранкові години пік сотні пасажирів, які раніше діставалися на роботу в підземці, штурмували наземний електротранспорт. Вимога Кабміну возити тільки по 10 чоловік у вагоні трамвая зустрічало агресію з боку харків'ян, змучених годинами очікування на зупинках. 19 березня пасажири навіть побили водія тролейбуса, який не хотів брати зайвих людей.

За два місяці ситуація поступово налагодилася. Втрату метро частково компенсували автобуси, які раніше підвозили пасажирів з віддалених мікрорайонів до кінцевих станцій, а тепер пов'язують околиці з центром. Наприклад, маршрутка №266, яка раніше підвозила харків'ян від вулиці Бучми до метро "Героїв Праці", тепер ходить до площі "Конституції". Автобус 240, який з'єднував селище Жуковського з метро "Барабашово", на карантині ходить до ДК ХЕМЗ.

При цьому все одно багато районів, які раніше пов'язувалися лише метрополітеном, виявилися відірваними один від одного. Харків'янин Михайло Ізюмський часто їздить у справах з Нових Будинків на Олексіївку. На дорогу в одну сторону при закритому метро йому потрібно витратити півтори години.

"Треба їхати на автобусі до Одеської, а там пересідати на 119, або в центр, на площу Конституції, а там пересідати — там вже є багато варіантів. Навіть в район метро "Університет" важко потрапити з Нових Будинків, прямого нічого немає", — розповів Михайло KHARKIV Today.

Район метро "Тракторний завод" і наближені до нього райони Рогань і Горизонт пов'язані з центральними кварталами прямими автобусними і тролейбусними маршрутами, але в карантинних умовах виїхати звідти теж непросто.

"З ХТЗ до площі Конституції доїхати можна, є дві маршрутки і тролейбус, але тісно, ​​особливо в годину пік, і довго — майже годину в дорозі. Для порівняння: шлях в метро займає 20 хвилин", — говорить харків'янка Юлія Гриньова.

Північна Салтівка навіть без метро виявилася у відносно вигідному становищі: трамвайні маршрути пов'язують мікрорайони із заводськими кварталами, ще до карантину автобусами можна було дістатися до селища Жуковського і Олексіївки, а на карантині майже всі маршрутки, підв'язані до станцій метро, ​​стали їздити до центру. Проте, навіть в такому забезпеченому транспортом районі правила "10 чоловік в салоні" ніхто не дотримується. У цьому легко переконатися, якщо вийти на зупинку 26 трамвая навіть не в годину пік, а о 12 годині дня: трамваї ходять досить часто, простою немає, але у вагонах — набагато більше 10 чоловік, і далеко не всі в масках. Та ж картина — і на автобусних зупинках.

Автобуси на максимумі

На засіданні Кабінету міністрів прем'єр запропонував з 11 травня збільшити кількість місць в громадському транспорті, щоб люди могли безпечно добиратися на роботу. Судячи з усього, в Харкові наступного тижня мало що зміниться: одні автоперевізники вважають, що додавати автобуси нерентабельно, інші і так працюють на максимумі.

"Немає сенсу збільшувати кількість автобусів, тому що у нас дуже мало пасажирів. Якщо пасажирів з наступного тижня буде більше, то і автобуси будуть ходити частіше", — розповів KHARKIV Today директор компанії "НЕМО ЛТД" Рафіг Гадіров, якій належать маршрути, що з'єднують центр з П'ятихатками і селищем Жуковського.

У перевізників на приміському сполученні справи йдуть ще гірше: їх робота заборонена, так само, як і робота метро.

"Зараз у мене працює тільки 2% всього автопарку, і нечисленні маршрути, які є в місті. Перекидати приміські автобуси на інші маршрути немає сенсу — в місті порожньо", — говорить директор компанії АВТО-ОВІ Валерій Дробушко.

Довгі маршрути, які дублюють роботу метрополітену, навпаки, виявилися дуже затребуваними. Нескладно припустити, що з 11 травня, коли запрацюють ресторани, салони краси та магазини, вони виявляться перевантаженими, адже збільшити кількість автобусів на маршрутах перевізники не зможуть.

"У години пік будь-який автобус буде переповнений, нічого тут не зробиш. Ми зараз працюємо на максимумі — вивели весь транспорт, додавати нічого. До карантину було менше автобусів, зараз їх на деяких маршрутах більше в два рази, тому що метро не працює, а їхати людям треба", —повідомили KHARKIV Today в компанії "Транс-сервіс", якій належить п'ять довгих маршрутів, що з'єднують район "Індустріальної" і центр.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Маски надягти, в туалет не пускати. У Харкові відкриваються салони краси, магазини та кафе

Виконати розпорядження Кабміну можна, тільки якщо перекинути автобуси з маршрутів, які простоюють, на ті, які користуються популярністю. Але в Харкові різні маршрути належать різним компаніям, тому штовханина в години пік неминуча.

Подайте на метро

Незважаючи на те, що Геннадій Кернес відступився і не став конфліктувати з урядом відкрито, у мера не полишають думки переконати Кабмін дати дозвіл на запуск метрополітену — або, насамкінець, дати компенсацію за простій.

"Якщо Кабмін не дозволить запустити метро зараз і не компенсує нам збитки від замороженого метрополітену, то треба, щоб люди знали, хто в цьому винен. А винен Шмигаль. Збитки — сотні мільйонів. Це величезний інфраструктурний об'єкт, який не можна зупиняти, поїзди повинні їздити, інакше вони простоюють і іржавіють", — заявив Харківський міський голова в інтерв'ю виданню "Страна".

Співробітникам Харківського метрополітену затримують зарплату: цей факт визнають і в дирекції метро, і в мерії, правда, про суму заборгованості не говорять. За інформацією KHARKIV Today, за березень метрополітенівцям виплатили тільки 10%, а багатьох і зовсім відправили у відпустку за свій рахунок.

Збитки "Харківського метрополітену" за перший квартал 2020 року склали трохи більше 39 мільйонів гривень. У дирекції це пов'язують з карантином.

"Припинення пасажирських перевезень з 17 березня 2020 року, значно вплинуло на фінансовий стан підприємства і своєчасність та повноту обсягу отримання заробітної плати працівниками метрополітену", — йдеться у відповіді на запит редакції.

Відзначимо, що за перший квартал минулого, 2019 року, збитки метро були набагато більшими —майже 47 мільйонів гривень, хоча ні про який карантин тоді не було й мови. KHARKIV Today неодноразово писав про зловживання на підприємстві. Навіть Держаудитслужба в 2019 році після перевірки діяльності метро зробила висновок, що підприємство в чотири рази занижує дохід від рекламної діяльності. А в 2020 році як раз вдало нагодився карантин, і у Кернеса з'явився шанс закрити діри КП за рахунок державного бюджету.

Автор: Олена Павленко