П'єси для незакінченого карантину. Як виживає харківська культура?

На вистави можна продати тільки 50% квитків

Нинішній театрально-концертний сезон в Харкові обіцяє стати найбільш провальним за останні роки.

Виною тому — нові правила роботи, за якими продавати можна лише частину квитків, а глядачі повинні бути в масках. Любителі музики і театру не завжди згодні з такими умовами, а організатори концертів, підрахувавши збитки, їх скасовують.

Півроку концертні майданчики Харкова простояли порожніми. І, судячи з усього, не побачать глядачів ще як мінімум стільки ж. Організатори концертів переносять їх на весну 2021 роки, тому що не можуть виконати всі карантинні вимоги.

Полякова не приїде

Харківські глядачі кілька місяців не можуть потрапити на концерти улюблених виконавців, хоча багато хто з них купив квитки ще взимку. Після того, як влітку карантинні заходи трохи пом'якшили, в серцях меломанів зачаїлася надія послухати, нарешті, музику в живому виконанні. Але ні. Більшу частину концертів знову перенесли.

Харків'янка Олена Курбанова купила квиток на концерт львівського гурту "Один в каноє" ще в лютому. Концерт повинен був відбутися 19 березня в Палаці студентів Юракадемії, але з 17 березня Харків пішов в локдаун, і всі масові заходи скасували.

"Концерт спочатку перенесли на червень, потім — на 16 вересня, потім поміняли місце проведення на "Механіку". Але я на нього так і не потрапила: напередодні музиканти оголосили про те, що їхній тур містами України переноситься на червень наступного року. Я, чесно кажучи, вже й не сподіваюся, що він відбудеться", — говорить Олена.

На весну 2021 року перенесли концерти і Ольга Полякова з Максимом Барських, які повинні були виступати в вересні в Палаці спорту.

"Виконавці, які планували виступи на великих майданчиках, постраждали найбільше, тому що квитки продані, і розмістити таку кількість глядачів в менших залах неможливо. Є проблеми і з гастролями іноземних виконавців. Ми не можемо привезти Валерія Меладзе, хоча він ніколи не потрапляв під санкції як російський виконавець. Просто зараз неможливо привезти його з-за кордону — це по-перше, а по-друге, його неможливо привезти на 50% залу, концерт не окупиться ", — розповів засновник компанії "Інтернет-квиток" Максим Максименко.

Концерт власного симфонічного оркестру Prime Orchestra, який теж був скасований через карантин, Максим Максименко вирішив провести в два заходи. Перший виступ 27 вересня відбудеться о 16:00, другий — о 20:00. Таким чином, всі глядачі, які ще до карантину купили квитки, зможуть послухати музику на безпечній "карантинній" відстані один від одного.

Дефіцит глядача

Схід OPERA повернулася під дах. З липня і до минулого тижня артисти опери і балету виступали на літньому майданчику за будівлею театру. Глядачі при цьому сиділи на зелених схилах. Місця на пуфах продавали по 100 грн, на звичайних туристичних килимках — по 50 грн. Концерти проходили ще й на камерній сцені театру. Всі ці заходи, втім, не вберегли артистів від коронавирусу. У серпні заразилися сім співробітників, їх відправили на самоізоляцію, але вистави не припинили.

Зараз вже всі здорові, тому 17 вересня новий 145-й сезон благополучно стартував. Артистам театру довелося виконувати кращі арії світової опери перед напівпорожнім залом. За правилами "помаранчевої" карантинної зони на одного глядача має припадати 20 квадратних метрів простору, тому в приміщенні на півтори тисячі чоловік дозволили продати лише 220 квитків.

Зараз ці правила трохи пом'якшили, і в Схід OPERA дозволено пускати 753 глядачів. Але біда в тому, що самі глядачі не поспішають влаштувати аншлаг.

"На жаль, ми відчуваємо дефіцит глядача. Напевно, це пов'язано з психологічними причинами, люди не хочуть ризикувати зайвий раз під час карантину. Можливо, є і матеріальні причини — адже багато харків'ян в цьому році довго не працювали", — говорить директор Оперного театру Олег Орищенко.

За його словами, Схід OPERA ніколи не була прибутковою, але за рахунок прибутку, який театр отримував від продажу квитків, вдавалося оплачувати комунальні послуги. Ще одна стаття доходу — здача приміщень в оренду гастролерам — теж в цьому році не "вистрілить", оскільки поки що знаходиться дуже небагато бажаючих привозити в Оперний концерти і антрепризи, куди можна буде продати лише 50% квитків. Олег Орищенко запевнив, що, незважаючи на фінансово важкі часи, трупу скорочувати він не має наміру. Відсутні гроші на комуналку вже попросили у держави, і Мінкульт обіцяв збільшити фінансування.

Потрохи виходить з локдауну і Російський драматичний театр ім. Пушкіна. Сезон тут відкрився 16 вересня виставою "Вишневий сад", який поставили незадовго до карантину. Актори встигли відіграти всього кілька вистав, тому в серпні його довелося заново репетирувати.

Глядачі, які купили квитки ще взимку, але не потрапили на спектаклі, можуть подивитися їх до кінця року.

"Ми не прив'язували перенесені спектаклі до якоїсь певної дати, розуміючи, що у людей можуть бути свої плани. Для таких глядачів виділили в залі окремі місця, вони можуть прийти на виставуь зі своїм старим квитком",— розповіла завліт театру Ірина Челомбітько.

У театрі ім. Пушкіна, як і в Оперному, зайняті далеко не всі з дозволених 50% місць. Але в адміністрації сподіваються, що глядачі повернуться в жовтні. На 6 листопада запланована прем'єра вистави "Біг" за твором Булгакова, його репетиції почалися ще до карантину.

Своя сцена ближче до тіла

Якщо державні театри можуть розраховувати на фінансову підтримку Міністерства культури, то керівники незалежних сцен змушені думати, як скоротити витрати, головна з яких — оренда приміщень. Майже всі приватні харківські театри не мають власного місця для виступів. Карантин змусив їх вирішувати цю проблему.

У січні 2020 року молодий театр "Нафта" придбав приміщення для репетицій на вулиці Бажанова площею 80 квадратних метрів. У карантинній дійсності воно стало для театру справжнім домом.

"Коли грянули всі заборони, зародилася думка адаптувати цю репетиційну майданчик під нашу камерну сцену на 40 глядачів. Зараз пишемо грант на отримання звукової апаратури, будемо адаптувати свої спектаклі під цю сцену. Працювати на орендованих майданчиках не вийде. Вартість оренди залишилася такою ж, а глядачів стало менше в два рази. Виходить, будемо грати в мінус або в кращому випадку в нуль. Це — супернерентабельно", — розповів директор театру Артем Вусик.

Інший шлях — підвищити вартість квитків. Ним, швидше за все, піде другий театр Артема Вусик — "Прекрасні квіти", який дає вистави в Будинку актора. Цієї суботи артисти виступали там вперше після довгої перерви і за новими правилами, коли можна буде продати лише половину квитків. Після цього порахують виручку і вирішать, чи варто підвищувати ціну. Ймовірно, з 200-250 гривень квитки подорожчають до 290-300.

Театралам потрібно готуватися до того, що за прикладом "Прекрасних квітів" подорожчають квитки і на інші незалежні сцени.

Лекції біля буржуйки

Усе літо Літературний музей влаштовував лекції, концерти та зустрічі з письменниками в своєму дворику на вулиці Багалія. З настанням холодів музейні працівники задумалися про те, як продовжити традицію, адже приміщення Літмузею не дозволяє збирати людей всередині.

"Виникла ідея навіть буржуйки розставити по двору. Була думка купити обігрівач УФО, але потім зрозуміли, що від нього буде мало толку. Тому вирішили закупити пледи і поставити термопод для гарячого чаю", — розповіла заступник директора музею Тетяна Пилипчук.

Вона розраховує, що заходи у дворику за підтримки пледів і чаю можна буде проводити до середини жовтня. Головне, щоб не завадили дощі.

А ось Історичний музей як пішов в онлайн на початку карантину, так з нього і не повернувся до повноцінного життя.

"Проводимо факультативи в ZOOM, у самому музеї заходів немає. Це пов'язано з карантинними обмеженнями, тому що екскурсії дозволені тільки для груп з п'яти чоловік, — розповів PR-менеджер музею Дмитро Кузубов.

Історичний музей працює в скороченому режимі, з вівторка по суботу з 2 години дня до 5 вечора. Рекордна відвідуваність припадає на суботу. Відкриття нової виставки "Алани, Болгари, хозари?", присвяченої 120-річчю салтівської культури, побило карантинні рекорди відвідуваності: прийшло 43 людини. Звичайно, ці цифри смішно порівнювати з докоронавірусними показниками, які були більші в кілька разів. Основними відвідувачами музею були школярі, яких приводили на екскурсії. Зараз вони заборонені.

У кіно можна пересісти

У кіно, як і в театри, поки що ходить досить мало глядачів. Харківська школярка Аліна Найдовська переконалася в цьому, коли позаминулої суботи з друзями пішла в кінотеатр "Київ" на фільм "Мулан".

"Нас в залі було всього чотири людини, і це — у вихідний день. Ми, звичайно, всі сіли поруч, ніхто нас на свої місця під час сеансу проганяв", — розповіла дев'ятикласниця.

В інших кінотеатрах теж не стежать суворо за тим, щоб глядачі сідали через крісло.

"Ми зобов'язані продати вам квитки в шаховому порядку, але як ви там будете сидіти — це ваша справа", — пояснюють в касі кінотеатру "Парк".

У буфетах кінотеатрів продають напої, попкорн та інші ласощі. Це означає, що у глядачів є законна підстава зняти маску в залі хоча б на той час, поки вони їстимуть.