"Що з військовим квитком?" На комунальних підприємствах Харкова не вистачає чоловіків
Потрібні слюсарі, електрики, газозварювальники та водії на різноманітну техніку. Станції метрополітену та салони трамваїв рясніють оголошеннями від комунальних підприємств. Потреба у робітниках у харківських КП зростає щомісяця.
Робота в муніципальних підприємствах має кілька суттєвих переваг перед наймом у приватній сфері. Робітникам пропонують знижки на оплату комунальних послуг, офіційне працевлаштування, великі відпустки. Але знайти достатню кількість працівників заважають невисокі зарплати, крім того, кандидат має пройти військкомат, а це нелегко, бо водіїв та електриків бракує не лише в КП, а й в армії.
ЗСУ теж потрібні водій і слюсар
Майже в кожному комунальному підприємстві Харкова є відкриті вакансії. Трамвайні і тролейбусні депо шукають автослюсарів та автомалярів, підприємству "Шляхрембуд" потрібні дорожні робітники та механізатори, "Харківблагоустрою" не вистачає трактористів і токарів, десятки відкритих вакансій є у "Харківводоканалі" — від вантажників та штукатурів до інженерів та юрисконсультів. Але найбільш дефіцитна професія у Харкові зараз — водій із правами категорії С, тобто, керманичі вантажівок. Вони потрібні в усіх комунальних підприємствах, де є відкриті вакансії.
Нестача кваліфікованих працівників робітничих професій — далеко не нова проблема в Харкові. Вже 10-15 років тому керівники КП скаржилися, що в них працюють самі пенсіонери, а молодь зацікавити такою роботою дуже важко. Але ситуацію дуже погіршила війна. По-перше, зросло навантаження на підприємства — окрім звичайної планової роботи у тих же слюсарів з'явилася екстрена, коли, наприклад, треба терміново відновлювати водопостачання чи роботу ліфтів після обстрілу. По-друге, кваліфікованих робітників потребує не лише тил, а й фронт. Багато працівників призовного віку були мобілізовані, а ті, що хочуть працевлаштуватися, мають все одно надати підприємству військовий квиток, а для цього — його оновити. Саме візит в ТЦК — перше, про що питають у претендента на посаду у відділах кадрів. У якості експерименту ми зателефонували за кількома оголошеннями, у яких комунальні підприємства потребували водіїв вантажівок.
"Що у вас з військовим квитком? Коли ви його оновлювали, що там написано?, — таке перше питання ставить представниця відділу кадрів одного з підрозділів КП "Харківводоканал" ще до того, як розпитати претендента про досвід роботи та розповісти йому про умови праці. — Ми даємо бронь, але вам треба оновити дані у ТЦК, бо за старим штампом правління вас не пропустить, якщо медкомісію ви проходили давно. Але ж ви розумієте, що якщо зараз туди підете, вас загонять на медкомісію і, швидше за все, дадуть повістку".
За словами жінки, вакансією багато хто цікавиться, чоловіки навіть приходять на співбесіду, але вдруге не вертаються — ймовірно, саме через те, що уникають мобілізації та не йдуть поновлювати дані в ТЦК.
Якщо в "Харківводоканалі" чоловіки, що пройшли медкомісію та не були призвані до армії мають шанс отримати відстрочку від мобілізації, то в "Міськелектротранссервісі" такої додаткової вигоди немає, тому їм ще важче знайти працівників.
"Броні у водіїв тролейбусів та трамваїв як такої немає. Тому люди не поспішають іти працювати", — розповів KHARKIV Today директор Департаменту будівництва та дорожнього господарства Харківської міськради Дмитро Липовий.
За його словами, саме через брак працівників не вдається поки що відновити деякі довоєнні маршрути.
Жінки за кермом автобуса
Ще одна причина, через яку харків'яни не поспішають ставати комунальниками — відносно невеликі зарплати в галузі. КП важко боротися за кадри з приватними підприємствами, які пропонують значно вищі ставки.
На "Єдиному порталі вакансій" Державної служби зайнятості є оголошення від харківських комунальних підприємств. Наприклад, КП "Харків-Сигнал" шукає водія вантажівки на зарплату 13 427 грн в місяць. Йому доводиться конкурувати з пропозиціями приватних роботодавців, які водіям такої ж кваліфікації пропонують 25-30 тисяч гривень зарплати. Втім, в деяких комунальних підприємствах вже зрозуміли, що на півтори мінімалки водія не заманиш, тому пропонують претендентам на посаду ринкові зарплати: Міська молочна фабрика-кухня пропонує водієві молоковоза 22 тис грн на місяць, КП "Комплекс з вивозу побутових відходів" готове платити 20 тис грн водієві навантажувача.
"Зарплати на комунальних підприємствах не дуже великі, але там є додаткові привілеї, у тому числі бронювання від мобілізації. Крім того, там зарплати складаються не лише з однієї ставки: є система премій, знижки на оплату комунальних послуг, надбавки, 13-та і навіть 14-та зарплати", — розповів KHARKIV Today про те, як КП конкурують з приватними роботодавцями, директор Харківського обласного центру зайнятості Олександр Котуков.
Але навіть 13-та зарплата не в змозі зараз вирішити проблему нестачі чоловіків на ринку праці через об'єктивні причини — війну та мобілізацію. Тому в Центрі зайнятості вирішили відкрити програму навчання безробітних жінок традиційно чоловічій професії — водія вантажних автомобілів та міських автобусів.
"Якщо жінка може керувати трамваєм, то що їй заважає керувати автобусом чи вантажівкою?" — каже Олександр Котуков.
За його словами, зараз це єдиний реальний вихід із ситуації браку чоловіків робітничих професій.
Втім, в Харкові зараз є дефіцит не лише представників традиційних чоловічих спеціальностей, а й жіночих. Дошка оголошень Держслужби зайнятості рясніє вакансіями від харківських лікарень та шкіл — а це теж комунальні підприємства. У місті бракує медсестер, лікарів та вчителів — ці професії традиційно вважаються жіночими. Щоправда, і тут причини можуть бути не в нестачі людей, а в малих зарплатах: вчителю пропонують 10 тис грн на місяць, медсестрам — 7-10 тисяч ( а в приватних клініках — від 15тис. грн), лише лікар може розраховувати на зарплату в 20000 у комунальних закладах.