Кращий Харків, Пок, Проспер і тринадцята Ігоря Сєверяніна
В останній день лютого, який зіграв особливу роль в житті поета Ігоря Сєверяніна, вирушимо з ним у невелику подорож Харковом більше ніж 100-річної давнини.
У лютому 1915 року до Харкова з гастролями приїжджає неймовірно популярний в 10-х роках ХХ століття поет, творець егофутуризму, один з представників "Срібного століття" російської поезії Ігор-Сєверянін (саме так — через дефіс, у всякому разі так вважав за краще писати він сам, але будемо дотримуватися усталеної версії).
Це був не перший візит поета до Харкова після тріумфальної прем'єрної поїздки містами Російської імперії в 1913 році разом зі старшим колегою Федором Сологубом. У 15-му році Северянін був тут в січні, а потім знову приїде на початку березня. Але лютневе відвідування міста стане для поета знаковим.
У тій поїздці Ігор Сєверянін давав два вечори, 14 і 19 лютого (за старим стилем, за новим це було 27 лютого та 4 березня), перший — в залі Публічної бібліотеки (зараз бібліотека ім. В. Г. Короленка), другий — в літературно-художньому гуртку (будинок не зберігся). Його виступу передував молодий літературний критик і журналіст Віктор Ховін, який, що називається, виходив на розігрів з тлумаченням футуризму. Але публіка чекала на того, заради кого і заповнювала зали у всіх містах, де б не з'являвся він — майбутній проголошений король поетів.
Наступного дня після першого харківського виступу газети писали:
"Поэзовечеръ Игоря Сѣверянина и Виктора Ховина прошелъ съ громаднымъ успѣхомъ при переполненномъ залѣ. Въ четвергъ, 19-го февраля, въ помѣщенiи литературно-художественнаго кружка состоится второй поэзовечеръ, на которомъ Викторъ Ховинъ прочтетъ докладъ «Перепутья русскаго футуризма», а Игорь Сѣверянинъ выступитъ съ рядомъ новыхъ декламацiй".
Ще б йому не пройти "з величезним успіхом при переповненій зал"! Для публіки епохи декадансу поет був чимось на зразок сучасних поп-зірок: манірний, манірний, він не читав, а практично проспівував чудернацькі вірші з нечуваними досі словотвореннями, порівняннями, епітетами. Слухачі влаштовували йому овації, кричали його ім'я: "І-і-і-гор! І-і-і-гор!", кидали троянди під ноги, на які він не звертав жодної уваги, стояв, притулившись до стіни зі схрещеними на грудях руками і дивився кудись крізь публіку. А потім робив крок і починав співуче вимовляти щось на кшталт:
Ананасы в шампанском! Ананасы в шампанском!
Удивительно вкусно, искристо и остро!
Весь я в чем-то норвежском! Весь я в чем-то испанском!
Вдохновляюсь порывно! И берусь за перо!
Стрекот аэропланов! Беги автомобилей!
Ветропросвист экспрессов! Крылолет буеров!
Кто-то здесь зацелован! Там кого-то побили!
Ананасы в шампанском – это пульс вечеров!
В группе девушек нервных, в остром обществе дамском
Я трагедию жизни претворю в грезофарс...
Ананасы в шампанском! Ананасы в шампанском!
Из Москвы - в Нагасаки! Из Нью-Йорка - на Марс!
До слова, цей вірш Ігор Северянін написав в січні того ж 1915 року, так що в Харкові цілком міг його читати.
Безліч дівчат і цілком зрілих дам мріяли хоча б доторкнутися до "божественного Ігоря".
Сам поет зовсім не цурався ні жіночого суспільства як такого, ні більш близького спілкування з різними жінками. У нього був навіть власний "донжуанський список", не пушкінського розмаху, набагато скромніший, але все ж. Цікаво, що до нього увійшли шестеро пар сестер!
Тут, в Харкові, в лютому 1915 року Ігор Сєверянін зустрів свою "тринадцяту". Це була актриса Марія Волнянська (Домбровська). Вона стала цивільною дружиною поета (у нього вже була дочка) і згодом виступала разом з ним під псевдонімом Балькіс Савська. Разом вони пробули недовго: розлучилися в 1921 році, але дату зустрічі Сєверянін щороку відзначав новою "поезією". На першу річницю народилася така:
18 февраля 1915 года
Девятьсот пятнадцатого года
Восемнадцатого февраля
Днем была пригожая погода,
К вечеру овьюжилась земля.
Я сидел в ликеровой истоме,
И была истома так пошла…
Ты вошла, как женщина, в мой номер,
Как виденье, в душу мне вошла…
Тихий стук, и вот — я знаю, знаю,
Кто войдет! — входи же поскорей!
Жду, зову, люблю и принимаю!
О, мечта в раскрытии дверей!..
О, Любовь! Тебе моя свобода
И тебе величье короля
С восемнадцатого февраля
Девятьсот пятнадцатого года!..
За власними підрахунками, поет не менше десяти разів бував в Харкові, напевно йому подобалося повертатися сюди та й згадував він місто з теплими почуттями. Як в поезії, написаній після чергового вечора в Харкові під Різдво того ж 1915-го під свіжим враженням:
Поэза о Харькове
Я снова в нежном, чутком Харькове,
Где снова мой поэзовечер,
Где снова триумфально-арковы
Двери домовые — навстречу.
О Харьков! Харьков! букворадугой
Твоею вечно сердце живо:
В тебе нежданно и негаданно
Моя мечта осуществима.
О Харьков! Харьков! Лучший лучшего!
Цвет самой тонкой молодежи! —
Где я нашел себя, заблудшего,
Свою тринадцатую тоже.
Такая журчная и сильная,
В лицо задором запуская,
Мной снова изавтомобилена
Смеющаяся мне Сумская.
На восхищающем извозчике
Спускаюсь круто прямо к Поку.
Улыбки дамьи, шляпок рощицы
Скользят на тротуарах сбоку.
А вот и девочка графинина,
Одетая тепло-кенгурно,
Болтает с мисс (здесь это принято?):
«Maman им принята… „недурно“…»
Пусть афишируют гигантские
Меня афиши, — то ль не эра!
— Мартын! Сверни к ручьям шампанского
В гурманоазисах Проспэра.
1915. Декабря 19-го
Харьков — Павлоград
(поезд)
Ось цей вірш і допоможе нам зробити невелику подорож Харковом 1915 року разом з Ігорем Сєверяніном.
Отже, поет тільки що виступив в Харкові, як завжди, з успіхом (Я снова в нежном, чутком Харькове, / Где снова мой поэзовечер,), арки дверей городских домов навевают мысли о Триумфальной арке в Париже и создают ощущение въезда триумфатора с победой в столицу (Где снова триумфально-арковы / Двери домовые — навстречу.)
Фото архитектора Владимира Новгородова из альбома "Старовинні харківські двері" на его Facebook-странице
Фото архитектора Владимира Новгородова из альбома "Старовинні харківські двері" на его Facebook-странице
Фото архитектора Владимира Новгородова из альбома "Старовинні харківські двері" на его Facebook-странице
Фото архитектора Владимира Новгородова из альбома "Старовинні харківські двері" на его Facebook-странице
Фото архитектора Владимира Новгородова из альбома "Старовинні харківські двері" на его Facebook-странице
Фото архитектора Владимира Новгородова из альбома "Старовинні харківські двері" на его Facebook-странице
У наступних рядках — визнання в любові Харкову, де заблудлий поет зміг знайти самого себе, зрозуміло, завдяки своїй тринадцятій — Марії Волнянській, про яку я написав вище. Назва міста постає Сєверяніну такою буквовеселкою — ХАРКІВ — сім букв, що переливаються райдужним семицвітом, звичайно ж, найчуйніша молодь, яка так благоговійно приймає його, дзюркотлива, сильна і завзята Сумська — завжди багатолюдна, а в передріздвяні дні тим паче, якою поет мчав на автомобілі.
Далі — дамо волю фантазії. Він каже, що Сумська ним ізавтомобілена, але тут же згадує візника. Звичайно, поет міг так назвати шофера — адже він теж займається візництвом. Але, найімовірніше, що до цього моменту він змінив автомобіль на кінний транспорт і після тріумфального виступу їде на дрожці чи ландо (дво- або чотиримісний екіпаж відповідно).
Звідки їхав Сєверянін — незрозуміло, де він виступав цього разу — невідомо. Це була точно не бібліотека і не літературно-музичний гурток. Зате точно відомо, куди він мав намір приїхати — в кафе Пок.
Якщо припустити, що він відправився відзначати черговий успіх відразу після виступу і прямував по Сумській, то, найімовірніше, його вечір пройшов в Комерційному клубі, зараз там обласна філармонія. У такому випадку візник Мартин, який так захоплює поета, (напевно лихач — господар екіпажу "на гумі", тобто з шинами, і прекрасним, доглянутим, витривалим конем, який пропонував прокатати "з вітерцем" не за 15-20 копійок, а запросити рубль, а то і більше) міг праворуч по Римарській доїхати до Бурсацького узвозу, потім повернути ліворуч на Миколаївську площу (зараз Конституції) і нею помчати вниз до Московської вулиці (зараз проспект), а там крутим її спуском "прямісінько до Поку". На жаль, фотографій старої Римарській не збереглося, у будь-якому разі мені бачити їх не доводилося.
Міг Мартин повезти поета і іншим шляхом: по відрізку Римарської (навряд чи в ті часи вулиця була з одностороннім рухом) до Сумської, по ній через Миколаївську площу до Московської вулиці, до місця призначення — кафе-кондитерської Пок.
Це був один з найпопулярніших в Харкові закладів, який заснувало французьке сімейство Юстіна і Цецилії Пок, в 1873 році на Московській вулиці, 12, де він знаходився всі ці роки. Тут можна було випити кави або чаю, посмакувати тістечками, випічкою, але головне — шоколадом власного виготовлення. Невелика фабрика з його виробництва знаходилася тут же, причому незважаючи на невеликі розміри і, відповідно, невеликий обсяг виробництва, не поступалася за якістю продукції іменитим і куди більш масштабним харківським виробництвам Романенка і Бормана, шоколад Пок знали у всьому півдню Російської імперії, у будь-якому разі так стверджували газети. У грудні 1915, коли Харків в черговий раз відвідав Ігор Сєверянін, справами заправляла засновниця фірми Цецилія Пок. Її чоловік давно вже помер, а за місяць до приїзду поета помер єдиний син, сорокарічний Генріх, колишній директором і головний розпорядник сімейного підприємства.
У кафе завжди було повно народу, зокрема молоді, не дивно, що Сєверянін їде туди. Дорогою звертає увагу на дам, панянок, ось він помічає дочку якоїсь графині в шубі з хутра кенгуру (а может, под кенгуру, в плюше), болтающей со своей бонной (Улыбки дамьи, шляпок рощицы / Скользят на тротуарах сбоку. / А вот и девочка графинина, / Одетая тепло-кенгурно, / Болтает с мисс (здесь это принято?): / «Maman им принята… „недурно“…»).
Чи то вигляд чарівних панянок (цікаво, поет був зі своєю "тринадцятою" Марією Вільнянською?), чи то збудження після вдалого вечора, а можливо, і всі разом, спонукають "божественного Ігоря" змінити демократичний заклад, хоча і популярний, але все ж кафе, на престижний, дорогий ресторан в одному з кращих харківських першокласних готелів, що знаходився на Павлівській площі, "Гранд-Готель", до назви якого по-старому додавали ім'я "Проспер":
— Мартын! Сверни к ручьям шампанского
В гурманоазисах Проспэра.
"Гранд-Отель Проспер", находившийся на Павловской пощади. Снесен после Второй мировой войны.
Нижче: можливий шлях поета по Сумській від Комерційного клубу.
Коммерческий клуб, где мог выступать в декабре 1915 года Игорь Северянин.
Сумская улица, справа институт благородных девиц, сейчас на его месте театр оперы и балета.
Вид Сумской от дома № 13, где была редакция популярной харьковской газеты "Южный край" (слева) вверх.
Вид Сумской от драматического театра (слева, сейчас это театр им. Т. Г. Шевченко) вверх.
Начало Сумской улицы, справа дом № 2, перед ним Инструментальный переулок.
Николаевская площадь (сейчас Конституции) и начало Сумской улицы, слева дом № 1, справа Земельный банк (сейчас автодорожный колледж).
Восточная часть Николаевской площади (сейчас Конституции), если стоять спиной к Сумской, вид слева. Слева направо ряд банков: Торговый (следующий за Земельным на предыдущем фото), Волжско-Камский и Санкт-Петербургский международный, далее гостиница "Метрополь", за ней видна часть Николаевской церкви.
Продолжение восточной части Николаевской площади (сейчас Конституции), если стоять спиной к Сумской, вид слева. Слева направо: гостиница "Метрополь" (на ее месте сейчас жилой дом), Николаевская церковь, Азовском-Донской банк (сейчас на его крыше фигура скрипача), дом Укше.
Продолжение восточной части Николаевской площади (сейчас Конституции), если стоять спиной к Сумской, вид слева. На фото дом Укше, еще один дом Азовском-Донского банка и так называемый "братский дом" Успенского собора, за ним поворот на Московскую улицу (сейчас проспект).
Западная часть Николаевской площади (если стоять спиной к Сумской, правая), слева направо: дом Гладкова с магазином Жоржа Бормана, дом торгового дома братьев Альшванг (на его месте здание, построенное в 1925 году для биржи, сейчас там университет искусств), далее Астраханская гостиница и Дворянское собрание.
Западная часть Николаевской площади (если стоять спиной к Сумской, правая), большое здание в центре - Городской дом, где находились харьковская дума и управа, дом Питры (сейчас на его месте Детский мир) и дом Гладкова с магазином Жоржа Бормана (теперь "Ведмедик").
Вид на южную часть Николаевской площади (сейчас Конституции), справа здание городской думы, слева за виднеющимся на доме шпилем поворот на Московскую улицу.
Угол Николаевской площади (сейчас Конституции) и Московской улицы (сейчас проспект).
Начало Московской улицы (сейчас проспект), вид в сторону Харьковского моста. Дом с башней № 6, кафе Пок было в доме № 12, он угадывается в перспективе.
Автор: Філіпп Дикань