Діти, батьки і викладачі харківської спецшколи звернулись до Зеленського

У школі навчаються понад 150 учнів із порушеннями зору.

У спецшколі імені Короленка, де  навчаються діти із різними порушеннями зору, побоюються, що над ними знову нависла загроза закриття. Цього разу батьки та діти записали звернення до Президента України.  

Відеозвернення з'явилось у мережі за два тижні після початку нового навчального року, 16 вересня. Ще місяць тому Харківську спеціальну школу ім. Короленка відвідав віце-премʼєр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України, міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров. Здавалось би, це стане запобіжником на якийсь час. Адже харківська школа — один із шістьох подібних закладів в Україні, де діти з різними нозологіями зору можуть повноцінно навчатись серед таких же дітей.

На даний момент у 1-12 класах спецшколи навчаються 157 учнів, більшість із них із серйозними діагнозами. За офіційною інформацією, 40% учнів мають зір від 0 до 0,002% , а 60% учнів — із залишковим зором, але з ризиком його втратити. Ще восьмеро дітей є вихованцями дитячого садочка при школі. Звісно, усі діти навчаються онлайново. Причому у школі говорять, що їхні учні — не тільки жителі Харкова, а й з інших областей: Донецької, Полтавської, Сумської, Київської.

Наприкінці минулого тижня, 12 вересня, у групі одного з месенджерів, керівництво школи отримало повідомлення від представниці департаменту Харківської обласної військової адміністрації про необхідність надати персональні дані усіх учнів Спецшколи ім. Короленка. Щодо кожного вихованця просили таку інформацію: клас навчання, місце реєстрації, фактичне місце проживання, висновок інклюзивно-ресурсного центру, рівень підтримки та діагноз. На офіційні пошти закладу листа з таким дивним проханням ніхто не надсилав. У школі вирішили йти на випередження і записали відео до Володимира Зеленського, побоюючись, що інформацію збирають, аби згодом забрати дітей зі школи і розподілити у громади, де вони фактично живуть.

Директора спецшколи збурило це прохання, адже вимагання цих даних щодо дітей є порушенням норми Закону України "Про освіту" у частині щодо захисту персональних даних. Директор ХСШ ім. Короленка відмовився надавати особисту інформацію про своїх учнів.

"Ми не можемо цього надавати. Мені потрібна для цього згода кожного з батьків. Навіть коли ми розміщуємо світлину когось із наших учнів, то просимо дозволу у батьків. Для чого будуть використовувати ці дані? Я написав офіційного листа до департаменту освіти ХОВА, а не у месенджері, з відмовою. Знаю, що батьки і діти записали відео. До мене сьогодні приїжджала заступниця голови Харківської обласної ради, ми візьмемо паузу, щоб розібратись у тому, що відбувається", - розказав KHARKIV Today директор спецшколи Олександр Білоусов.

Що цьому передувало

У спецшколі кажуть, що за час повномасштабної війни це вже не перша загроза закриття школи. Минулого року вдалося буквально "відбити" дитячий садочок. Для цього його перевели на фінансування Харківської області, тоді як школа працює за рахунок державної субвенції.

Загрози почалися після того, як в Україні була прийнята і реалізується Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей. Деінституалізація інтернатних закладів спрямована на поступову відмову від утримання дітей та інших осіб в інтернатах на користь розвитку соціальних послуг у громадах та сімейних форм виховання, адже в інтернатах утримуються більшість дітей, у яких є батьки. 

Проте спецшкола у Харкові — це не про перебування дітей в інституціях при невиконанні обов'язків батьками. Адже усі учні школи Короленка виховуються у сім'ях. Цих дітей не віддають до середніх шкіл, бо навіть за наявності тьютора вони не зможуть добре навчатися і повноцінно соціалізуватися. Про це говорять усі батьки у відеозверненні до президента. 

"Я діючий військовослужбовець, хочу звернутися до вас, Володимир Олександрович. Моя дитина потребує цієї школи. Її під тиском намагаються зачинити. В іншій школі він не зможе навчатися. В інших школах у нас нічого не виходило. Тут є і лікарі, які нам потрібні, і вчителі", — сказав Сергій Сотников, у якого син навчається у п'ятому класі.

До початку повномасштабної війни у школі Короленка відкрили тифлолабораторію (для друку на 3D- і спеціальних принтерах літератури і фігур для уроків), з дітьми займались сенсорною інтеграцією, вчителі допомагали дітям "дивитися руками". Для стабілізації емоційного стану вихованців у школі є сенсорний клас, де діти освоювали пісочну анімацію, грали у футбол на інтерактивній підлозі і дивилися на лампу з рибками. Окрім того, у школі був філіал музичної школи, де вони могли навчатись грі на різних інструментах. Звісно, зараз усі ці навчальні методики не доступні для учнів школи Короленка, проте діти і батьки сподіваються повернутися до них після завершення активних бойових дій.

"Хотілось би поговорити про закриття спеціальних шкіл в Україні для людей з інвалідністю. Звісно, для мене та й для нас усіх це трагедія, це буде катастрофа. І не дуже добре втратити такі школи. Особисто я проти закриття і тому хочу звернутися до харківської влади, до Верховної Ради й до президента: втратити такі школи й таких педагогів — це дуже буде погано, трагічно, адже це є наше майбутнє", — каже 9-класник школи Короленка Ян Поблудинський, який наразі проживає у Кривому Розі.

У Харківській обласній військовій адміністрації поки що не відреагували на звернення, профільна заступниця очільника ХОВА Віта Ковальська не відповідає на дзвінки журналістів. Саме в її підпорядкуванні перебуває департамент освіти, який хотів отримати персональні дані учнів школи Короленка.