Нажмите "нравится", чтобы читать KHARKIV Today на Facebook

Яким небезпечним насправді є президентський законопроект "Про національну безпеку"

заступник голови Харківської ОДА

Хочу пояснити українцям, яким небезпечним насправді є законопроект "Про національну безпеку", ухвалений сьогодні у першому читанні, чому «Самопоміч» подавала альтернативний проект та категорично утрималась від підтримки нацбезпеки за президентським сценарієм.

1. Цим проектом парламент позбавляється контрольних повноважень щодо використання Збройних сил та інших військових формувань. В проекті є норма про використання Збройних Сил на підставі рішення Президента без будь-яких інших погоджень чи консультацій. Для України такі норми є критично небезпечними, адже ще 4 роки тому підрозділи Збройних Сил залучались до спроби силового придушення Революції Гідності. Фактично, доки існують згадані норми, влада Президента в сфері безпеки є абсолютною. Янукович про таку норму міг тільки мріяти!

2. Проект не містить жодного дієвого засобу здійснення вільного демократичного контролю. Немає механізму контролю використання бюджетних коштів.

3. Не забезпечується персоналізація відповідальності за прийняті рішення в секторі безпеки і оборони, не створюється вертикальна система управління ЗСУ. Відтепер міністр оборони - не самостійний керівник центрального органу виконавчої влади та член Кабінету Міністрів, а представник президента в Уряді. Окремі формулювання проекту заперечують підзвітність і підконтрольність Кабміну і його окремо взятих членів Верховній Раді України, що в свою чергу унеможливлює демократичний цивільний контроль парламенту за діяльністю Міністерства оборони.

4. Посада Головнокомандувача Збройних Сил України - найвища військова посада в державі. Він призначається виключно за одноосібним рішенням Президента. Такий спосіб призначення Головнокомандувача є політичним, тобто він буде призначатися виключно з огляду на особисту лояльність до Президента, а не завдяки своїм професійним якостям. Це політизація військової служби та використання ЗСУ у політичній боротьбі.

5. РНБО перетворюється з майданчика для координації дій між керівниками органів сектору на орган військового управління, який частково дублює функції Генерального штабу ЗСУ та Об’єднаного оперативного штабу. Розширення повноважень РНБО є засобом Президента для зняття з себе відповідальності за найважливіші державні рішення.

Висновки невтішні: цей законопроект, покликаний нарешті наблизити Україну до стандартів НАТО, насправді ще більше віддаляє нас від Альянсу та повертає радянську модель управління армією, цінністю якої завжди були генерали, а не солдати.

Перекреслені перспективи вступу в НАТО та цементування «радянщини» - ось пріоритети нинішньої влади у безпековому секторі. З такими пріоритетами годі сподіватися на перемогу у війні з Росією.

Оригінал: Роман Семенуха/Facebook

Простой текст

  • HTML-теги не обрабатываются и показываются как обычный текст
  • Строки и абзацы переносятся автоматически.
  • Адреса веб-страниц и email-адреса преобразовываются в ссылки автоматически.