Нажмите "нравится", чтобы читать KHARKIV Today на Facebook

Олег Покальчук: «Путін ліквідував розрив між заходом та сходом»

Олег Покальчук вважає, що вплив кремлівської пропаганди на думки суспільства перебільшено.

Відомий соціальний психолог Олег Покальчук розповів, як впливає на українців путінська пропаганда, чому не варто лікувати посттравматичний синдром у всіх учасників бойових дій і як схід та захід познайомилися завдяки війні.

Те, що ми чуємо по телевізору, не так сильно впливає на наші настрої – упевнений Олег Покальчук. На його погляд, вплив кремлівської пропаганди на думки суспільства перебільшено, а скарги на життя – частина українського національного характеру. Про ці та інші аспекти гібридної війни «ХН» поговорила з експертом під час Львівського безпекового форуму.

«За роки війни ми подорослішали»

– Пане Олеже, років зо два тому ви писали у блозі, що українці зараз перебувають у стані зніяковілості, страху. Як змінилися суспільні настрої з того часу?

– Зміни суспільних настроїв науково можна прораховувати тоді, коли ми знаємо точну кількість населення – тобто коли було проведено перепис. Цих даних немає, тому всі наші результати і припущення мають спекулятивний характер: навіть соціологи кажуть, що їхні вибірки умовно репрезентативні. Тому мої висновки стосуються скоріше не соціології, а психології.

На мою думку, в українському національному характері схильність до озвучення мінорних настроїв, це зовсім не означає, що люди справді так себе почувають і дійсно в поганому стані. Нарікання і плачі – просто типовий спосіб соціального захисту перед усіма окупантами, які були в Україні. Закопали на три метра в землю їжу, ворог приходить – а в нас нічого немає. Це спосіб виживання, який історично склався. Його не треба сприймати серйозно. Якщо німець буде так нарікати, це значить, що в нього дійсно вже нічого немає, повний капєц. А в нас – ні, у нас зростає кількість куплених дорогих машин, споживання зростає, незважаючи на збільшення цін, але всі кажуть, що вони вмирають і пропадають. Треба робити поправку.

– Такі мінорні настрої характерні для усіх вікових груп?

– Люди, які виросли в незалежній Україні, живуть у зовсім іншій соціальній реальності, у якій немає рефлексії, туги за минулим. Їхня реальність більш європейська, їхній спосіб комунікації більш сучасний і досить далекий від класичної української ментальності й від московської пропаганди Тому вони не вразливі для пропаганди, яка в основному орієнтована на дорослий електорат 50+. Ці люди дійсно звикли нарікати. Крім того, людям похилого віку дійсно економічно і психологічно погано, у похилому віці нікому нічого особливо не подобається.

– Колись до війни між західними та східними регіонами України був певний ментальний розрив – це показували дослідження. Зараз він залишився?

– Путін ліквідував розрив між заходом і сходом. Ми усі стали інакшими. За роки війни ми всі подорослішали. Ми платимо реальну жертву, тому результат цієї жертви стає дійсно вагомим. Ми усі втратили когось із близьких і розуміємо, що можемо втратити і далі – це змушує бути відповідальними усіх без винятку. Я особисто маю багато патріотично налаштованих друзів на сході, які, як на мою думку, значно більші націоналісти, ніж галичани.

– Це – зміни останніх років?

– Та ні, такі люди завжди були, ми просто про них не знали. У нас був штучний розподіл, інформаційний. Війна познайомила українців одне з одним. Усі ми тепер знаємо, де Краматорськ, де Слов’янськ. Хто раніше знав, де воно там усе знаходиться? Біда зблизила людей. Є цікавий інтерактивний обмін у сприйнятті світу. Східняки вчать нас бути більш твердими і непоступливими – це є у них в характері. А захід як носій проєвропейської культури показує, як цю твердість запровадити у сучасний світ.

«Ми переоцінюємо «Фейсбук»

– Ви згадали телевізійну пропаганду – вона впливає на суспільні настрої? Чи варто нам боятися цього впливу?

– Пропаганда має характер відволікаючої інформації й публічного прикриття для реальної інформаційної операції. І ми всі хором кидаємося на Соловйова, на Перший канал, обговорюємо ці ток-шоу. Але в той самий час нам розказують, що «ми же братья», і включається ця балалайка російська під самовар з горілкою, що давайте дружити – розумієте, така дуже розшарована система інформаційного впливу, метою якої є зміна поведінки. Такі інформаційні операції проводяться в Україні, але не на все населення, а на певні групи, достатньо вузькі. Ідея про те, що можна зазомбувати цілий народ, – це міф. Але, звичайно, це страшилка для наших політиків, це втягування в перегони інформаційних озброєнь, можливість накопичити кошти на державних інформаційних ресурсах. Воно як би і не шкодить, але особливо ні на що не впливає.

– В Україні теж з’являються власні пропагандистські кампанії – так би мовити, для внутрішнього споживача. Наприклад, таке явище в інформаційних війнах, як «порохоботи» – відомі блогери, лідери думок, які мають зарплату від Адміністрації Президента за схвальні відгуки про політику Порошенка. Таким чином президент зміцнює авторитет, як ви вважаєте?

– Воно і не шкодить, і не впливає. Ми дуже сильно переоцінюємо «Фейсбук», вважаючи цю віртуальну реальність такою, що впливає на реальність справжню. Рішення під впливом інформаційних постів часто приймаються зовсім не такі, як показують коментарі в «Фейсбуці». «Порохоботи» – це звичайний тип інформаційного лобіювання, ніякого українського ноу-хау в цьому немає. Більше того, вони особливо й не ховаються. Не треба всерйоз їх сприймати. Більшість із них – ніякі не лідери громадської дімки, вони лідери певних фейсбучних сегментів, половина з цих аккаунтів – штучні, віртуальні істоти. Тож давайте не вірити в мультики всерйоз!

– Наостанок не можу не спитати про суспільну думку щодо військових, які повертаються додому з зони АТО. Останнім часом ми часто чуємо про посттравматичний синдром, який розвивається в учасників бойових дій. Як правильно допомогти людям повернутися в суспільство?

– Є певна культурологічна помилка. Дуже часто журналісти говорять про посттравматичний стресовий розлад як про обов’язкову травму, яку мають усі учасники бойових дій. Але насправді світова статистика нам показує: лише 17–20 % учасників бойових дій страждають на нього. І виявляється він не раніше, ніж через півроку після повернення із зони бойових дій. Є 4 чи 5 видів невротичних розладів, більша частина яких – це просто посилення тих станів, які в людини були до війни. Ну от бухала людина до війни, пішла в АТО – перестала, повернулась – знову квасить. І всі думають: ага, це тому, що він був на війні. Але насправді ці конфлікти психологічні, вони створювалися і до війни. Тому вважаю, що в адаптації учасників бойових дій більша роль має бути не у медиків чи психологів, а у соціальних працівників. Людина, що повертається з війни, сподівається знайти соціум кращим, ніж він був. Він лишається тим самим, але людина сприймає його як гірший. Це звичайний світовий досвід, таке саме було за часів в’єтнамської війни, яку я вивчав, і різних інших світових воєн.

– Тобто ми для реабілітації можемо просто користуватися напрацюваннями тих же американських психологів і соціологів?

– Не зовсім, є поправки. Наркоманія, яка виникла за часів в’єтнамської війни, у нас заміняється алкоголізмом і не в такій мірі. У нас рівень конфліктності й агресивності в суспільстві вищий – він був таким іще до війни. Війна його підвищила, агресивність стимулюється. Війна підсилює всі суспільні тенденції – і хороші, і погані.

Простой текст

  • HTML-теги не обрабатываются и показываются как обычный текст
  • Строки и абзацы переносятся автоматически.
  • Адреса веб-страниц и email-адреса преобразовываются в ссылки автоматически.