Куди вийти з портретом діда: "Жилкомсервіс" загрожує харків'янам судом за аварійні балкони

За офіційною статистикою, В Харкові — понад 1000 аварійних балконів.

Поки Геннадій Кернес закликає харків'ян виходити на балкони з портретами дідусів-ветеранів, КП "Жилкомсервіс" розсилає по квартирах "листи щастя" з вимогою терміново відремонтувати ті самі балкони.

"Жилкомсервіс" переконливо просить не доводити справу до судових розглядів. Вчасно відремонтувати балкон — в ваших інтересах", — листи з таким змістом отримали багато харківських власники квартир за останні півроку. Комунальники вирішили змусити городян привести в порядок нерухомість. Вони налаштовані серйозно: лист вручає листоноша під розпис, до нього додається проєкт позовної заяви до суду.

На основі візуальних спостережень

Пенсіонерці Олександрі Хименко такий "лист щастя" принесли 1 квітня, хоча датована вона була 20 лютого. Господиню квартири за адресою вул. Академіка Павлова, 24/16 зобов'язали відремонтувати балкон до 20 червня: співробітники комунального підприємства на основі візуальних спостережень вирішили, що балкон — аварійний.

"Як можна слати листи з такими погрозами і не повідомляти хоча б по телефону, не кажучи вже про візит до квартири !? Мене, як мінімум, могло не бути вдома. По-друге, вони повинні були прийти і скласти якийсь акт, під яким я повинна була б підписатися. І, по-третє, я не згодна, що мій балкон аварійний, як і не згодна, що його аварійність можна було встановити за допомогою бінокля з вулиці. Навіщо лякати простих людей такими погрозами, особливо пенсіонерів? І де мені під час карантину взяти гроші на ремонт балкона до 20 червня?", — обурюється пенсіонерка.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вийшов Кернес на балкон. Навіщо мер згадав "Безсмертний полк"

Схожий лист принесли і господині квартири за адресою вулиця Мереф'янське шосе, 20А. Харків'янка зобов'язана провести ремонт до 1 червня, інакше, йдеться в листі, доведеться піти до суду і серйозно витратитися: заплатити 1921 гривню судового збору та 1678 гривень — за роботу "спеціальної організації", яка розробить висновок про технічний стан балкона. У разі невиконання судового рішення загрожують штрафом у 1700 гривень. У разі повторного невиконання — 3400 гривень. Також говорять про примусове стягнення виконавчого збору в розмірі 8346 гривень.

"Було страшно, коли листоноша принесла лист, я думала, це з суду, потім вже дочиталася, що проєкт. Я ходила до "Жилкомсервісу", щоб мені пояснили, що їх не влаштовує, відповіли — ну, може, плита — полагодите до 1 червня і суд вам не загрожує", — розповіла господиня квартири Вікторія.

Акт обстеження балкона на 61-ій дільниці "Жилкомсервіс" спочатку відмовився видати, посилаючись на те, що це — інформація для службового користування. Потім погодилися зробити копію наступного тижня.

У своїх документах комунальники посилаються на ст. 322 Цивільного кодексу України, згідно з якою власник зобов'язаний утримувати майно, яке йому належить.

Балкон — не піклування "Жилкомсервісу"

У восьми тисячах харківських будинків, які знаходяться на балансі "Жилкомсервісу", є 348 тисяч балконів. З них, за даними міськради, більше тисячі визнані аварійними, і час від часу ці балкони падають. Найчастіше це конструкції старих будівель, дореволюційні споруди або перших десятиліть минулого століття. У 2009 році обвалився балкон на площі Руднєва, на щастя, ніхто не постраждав. А роком раніше з другого поверху разом з балконом упала пенсіонерка і отримала травми.

В управлінні ДСНС кажуть: рятувальники виїжджають оглядати зруйновані балкони, але в журналі зазначають тільки ті події, в ліквідації яких вони беруть участь. За останній рік таких випадків не було, але з тих, які не були в журналі ДСНС, один прогримів на все місто: 18 лютого обвалився балкон  будинку Художнього музею. Будинок 1896 року — пам'ятка архітектури, він знаходиться на балансі Харківської обласної ради, але власник не зробив нічого, щоб убезпечити перехожих і зберегти будівлю. Балкон так і не відновили.

Руйнуються балкони і з вини комунальників. У лютому 2019 року на лоджію першого поверху на вулиці Рибалка,1 впала брила льоду і проломила дах. За розчищення льоду на даху будинку відповідають комунальники, однак вони не компенсували власниці руйнування.

З юридичної точки зору, стежити за збереженням балкона зобов'язаний власник квартири, саме він відповідає за його безпеку.

"Питання в тому, наскільки позивач в праві подавати такий позов."Жилкомсервіс" — це комунальне підприємство, це не державний орган, і він не є суб'єктом владних повноважень, тому така позовна заява — спірне питання", — пояснив KHARKIV Today юрист Євген Промський .

За його словами, в судовій практиці є випадки, коли суд ставав на бік "Жилкомсервісу" і задовольняв його вимоги. Наприклад, таке рішення в 2018 році виніс Орджонікідзевський суд. Однак власник квартир має шанси і виграти суд, якщо доведе, що вимоги позивача є неправомірними або знайде процесуальні порушення в позовній вимозі.