Харківський нардеп Куницький тисне на Мінінфраструктури через фірму з офшорним корінням
У своїх зверненнях до Міністерства інфраструктури нардеп вказує на лист від "Української газомоторної асоціації", якою володіє харків'янин. Журналісти з'ясували, що фірма — офшорна. А її власник наближений до родини, яка тримає бізнес в Росії.
Харківський народний депутат від "Слуги народу" Олександр Куницький намагається вплинути на ринок газобалонного обладнання для автомобілів і повернути стару систему дозвільних документів на газ замість введеної сертифікації. Про це повідомили в "Слідство інфо".
Протягом півроку Куницький разом з колегою по фракції Олександром Дубинським приходять до міністра інфраструктури Владислава Криклія, їх цікавить сертифікація автомобілів газобалонного обладнання.
"Харківський нардеп навіть ініціював відкриття Державним бюро розслідувань кримінального провадження про можливі зловживання на цьому посадовими особами Мінінфраструктури. Як ми дізналися, народний обранець не просто "боровся за справедливість". Він відстоював інтереси так званої "Української газомоторної асоціації", особисто відзначаючи це в своїх депутатських зверненнях і запитах", — відзначили в розслідуванні.
Журналісти з'ясували, що засновник "Української газомоторної асоціації" — компанія з офшорними країнами. Голова асоціації — житель Харкова Степан Ашрафьян, який тісно пов'язаний з сім'єю харківських підприємців Костанян. Остання займається бізнесом з продажу, установки і обслуговування газобалонного обладнання в Україні та Росії.
"Їх український бізнес потрапляв в поле зору правоохоронців через можливе користування послугами конвертаційних центрів", — сказано в матеріалі.
У голови сімейства Костанян — 71-річного Ашота є російське громадянство, члени сім'ї — співвласники російських фірм. Однак зараз вони запевняють, що бізнесу в Росії у них вже немає. Примітно, що Костанян спростував зв'язок з Ашрафьяном і заявив, що не підтримує діяльність "Української газомоторної асоціації".
Розслідувачі запевняють: газобалонне обладнання для автомобілів вигідне, але небезпечне. У приклад наводять кілька виробництв з Реєстру судових рішень.
Заводський райсуд Миколаєва розглядав справу про загоряння автомобіля через неякісне газобалонне обладнання. Житель Миколаєва купив "ВАЗ" в 2018 році, проте через три тижні його довелося віддавати в ремонт. Там же йому встановили газобалонне обладнання. Він став витрачати на пальне замість 23 гривень 12. Однак раптово у нього загорівся автомобіль.
Пожежні назвали причиною пожежі витік газу з недавно встановленої системи газобалонного обладнання. Але суд винних не знайшов. Уже в апеляційному суді визнали винним установника газобалонного обладнання.
Через велику кількість таких випадків в Україні внесли зміни до процедури установки газобалонного обладнання. З кінця 2019 року власники автомобілів почали отримувати сертифікати. Їх видають незалежні від установника компанії. Отримання сертифікату займає день і коштує дві-три тисячі гривень.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Харківський нардеп Куницький допомагає будувати "зелений автобізнес" свого друга
Тут і виник конфлікт між "Українською газомоторною асоціацією" і Міністерством інфраструктури. Останнє вважає, що сертифікат потрібен і зробить транспорт на газу безпечнішим. "Українська газомотрна асоціація" говорить про "штучну надбудову, яка спрямована виключно на збільшення вартості послуг". На її думку, органи сертифікації практично не надають ніяких послуг і пов'язані з посадовими особами Мінінфраструктури.
"В особі нардепа Олександра Куницького "Українська газомоторна асоціація" знайшла собі вірного союзника", — підкреслили журналісти.
Перший раз Куницький звернувся до Мінінфраструктури з приводу сертифікації газобалонного обладнання в кінці січня 2020 року. У зверненні він посилається на лист "Української газомоторної асоціації" з підписом Ашрафьяна.
Нардеп просив вирішити питання з недостатньою кількістю органів сертифікації, яких нібито було три. Однак в Міністерстві йому відповіли, що їх с 11, у них є система з 200 випробувальними пунктами.
Через місяць Куницький написав друге звернення з вимогою повернути стару систему, проте отримав відмову. Після цього він прийшов з камерою до Криклія і заявив "про монополізацію ринку сертифікації газобалонного обладнання компаніями, пов'язаними з чиновниками Мінінфраструктури". Потім нардеп ініціював збір підписів про звільнення Криклія.
Як повідомили журналісти "Слідство інфо", додзвонитися Куницькому і дізнатися про відстоювання інтересів "Української газомоторної асоціації" не вдалося.
У розслідуванні зазначається: після обрання депутат не може бути лобістом, повинен враховувати в своїй діяльності позиції різних сторін, однак в Україні важко відстежити "за кого грає парламент". Експерт у сфері взаємодії з органами влади Денис Базилевич вважає, що вирішити це питання може створення реєстру лобістів. Але в Україні законопроєкт, який це враховує, досі не прийнятий.
"Популярний і прогресивний реєстр лобістів є в Брюсселі, Єврокомісії. Там, якщо ти лобіст (а це будь-який фізична людина, яка взаємодіє з чиновниками), повинен заявити про себе в реєстрі: хто ти такий, яку компанію представляєш, який у тебе бюджет, які в тебе комітети, комісії. Тоді з тобою працюють. А якщо в цьому реєстрі тебе немає, чиновник не має права з тобою зустрітися" , "Популярний і прогресивний реєстр лобістів є в Брюсселі, Єврокомісії. Там, якщо ти лобіст (а це будь-який фізичний людина, яка взаємодіє з чиновниками), повинен заявити про себе в реєстрі: хто ти такий, яку компанію уявляєш, який у тебе бюджет, які в тебе комітети, комісії. Тоді з тобою працюють. А якщо в цьому реєстрі тебе немає, чиновник не має права з тобою зустрітися", — сказав Базилевич.