Автозлочини і покарання. Чому в Харкові страждають пішоходи?

Відсутність штрафів, відеофіксації і правильно організованих пішохідних переходів щодня ставлять під загрозу життя харків'ян.

Чергова аварія з декількома потерпілими на проспекті Науки немов повернула жителів міста в осінь 2017 року, коли Олена Зайцева збила на Сумській 11 чоловік. ДТП на проспекті Науки багатьом схожа на цю аварію: водіям — трохи більше 20 років, як і Зайцева, Алі Хенді перевищив швидкість, постраждалі і в першому, і в другому випадку чекали сигналу світлофора на пішохідному переході. За три роки в Харкові не стало безпечніше на дорогах.

Вся надія на свідків

Затримання злочинців на дорогах Харкова найчастіше — справа рук самих постраждалих. Якби не свідки аварії на проспекті Науки, цілком ймовірно, не було б зараз і суду.

7 листопада близько 16:10 харків'янка Тетяна Усенко підходила до свого автомобіля, припаркованого на узбіччі неподалік від перехрестя з вулицею Бакуліна.

"Я стояла біля своєї машини, як раптом чую шум, гуркіт, над пішохідним переходом піднялася хмара пилу. Я побачила, як на мене летить автомобіль і заскочила на бордюр — в цей момент він загальмував об мою машину", — розповіла KHARKIV Today свідок події .

За її словами, до водія тут же під'їхали його друзі на іншій машині. Сам Алі намагався щось заховати в салоні автомобіля, потім переодягав помітну білу курточку.

"Я підбігла, щоб сфотографувати номер автомобіля, вони там кричали, матюкалися. Я тоді крикнула: "Він втекти хоче!", вони збиралися їхати. Тоді вже підбігли чоловіки, там багато людей було", — каже Тетяна.

Велика кількість свідків події, резонанс в соцмережах завадять правопорушнику уникнути відповідальності, впевнений юрист Дмитро Марцонь. Він свого часу був адвокатом сімей загиблих в аварії на Сумській і каже, що постраждалим часто не вдається в подібних випадках домогтися справедливості.

"Я вдячний тим, хто затримав цю людину. Пам'ятайте, був випадок на Пушкінській, коли іноземець збив дівчину. Його не затримали, він зібрався і  наступного дня полетів. Якби не було резонансу, в цьому випадку водій міг би зібратися і точно так само полетіти, і тоді можливість захистити свої права для людей була б повністю втрачена", — говорить адвокат.

Аварія на Пушкінській, про яку згадав Дмитро Марцонь, трапилася 22 червня 2019 року. Студент з Марокко на "євроблясі" збив дівчину на пішохідному переході, вона отримала множинні травми. Нетверезого студента-першокурсника також затримали свідки і передали поліції, але він втік від правосуддя — полетів до Стамбула.

Не стежать за швидкістю

Винуватці аварій в Харкові досить часто тікають прямо з місця злочину. Так було у випадку з Тиграном Енгібаряном, який в січні 2018 року збив на смерть людину і поїхав з місця події. Його потім знайшли і притягнули до суду, але більшість порушників ПДР уникають відповідальності до тих пір, поки їх автомобілі не заберуть чужі життя.

"Це — відсутність принципу невідворотності покарань. Всім здається, що випадок Зайцевої — унікальний в Україні, думають, що з ними такого не станеться. Немає штрафів, немає роботи поліції, тому все йде по наростаючій: сьогодні він їде на червоний, завтра не пропускає пішохода, післязавтра він летить, бо не звик їздити обережно", — говорить Дмитро Марцонь.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що відомо про винуватця ДТП на проспекті Науки
 

У поліцейських іноді просто немає інструментів для того, щоб запобігти правопорушенням. Наприклад, в Харкові немає стаціонарних камер фіксації швидкості, як, наприклад, в Києві.

"Було б чудово, якщо б були такі камери. У Києві це працює, наші колеги відзначають, що швидкісний режим дуже знизився після того, як їх встановили. Нам би це теж допомогло", — розповів KHARKIV Today спікер Патрульної поліції Харківської області Дмитро Гайдук.

Харківські патрульні озброєні тільки ручними радарами TruCam, які використовуються точково на деяких головних магістралях. Нагадаємо, і Алі Хенді, і Олена Зайцева їхали на дуже великій швидкості.

Острівець може бути безпечнішим

Після того, як чотири людини постраждали на острівці безпеки посеред проспекту Науки, в Харкові заговорили про те, що самі по собі пішохідні переходи з такими острівцями — небезпечні. Цей інженерний об'єкт на дорогах покликаний захистити пішоходів під час переходу через проїжджу частину. Але 7 листопада під час аварії автомобіль Алі Хенді немов кеглі збив пішоходів, які стоять на острівці.

"Якщо це острівець безпеки, він повинен бути чимось обгороджений. Там повинні стояти бочки з водою або з піском, щоб в них влітали машини, а не в людей відразу. Потрібні якісь уловлювачі, щоб люди, які стоять на цьому острівці, були в безпеці", — вважає юрист Харківського автоклубу Денис Журавель.

З точки зору правил дорожнього руху, острівець на проспекті Науки обладнаний без порушень. Але він міг бути безпечнішим — наприклад, на проспекті Гагаріна в Харкові такі зупинки посеред траси трохи підняті над проїжджою частиною.

Автомобільний експерт Олександр Трепетін впевнений: ніякі хитрощі не захистять від водія, який на великій швидкості втрачає керування автомобілем.

"Немає межі досконалості і можна, звичайно, передбачити фізичну перешкоду руху по крайньому ряду. Можна підняти острівець безпеки вище, але якщо водій мчить, як божевільний, він влетить в цей острівець, відірве колеса, а далі полетить без коліс", — вважає Трепетін .

Зробити харківські магістралі безпечнішими для пішоходів могли б підземні переходи, але в Харкові вони майже ніде не передбачені.

Автор: Олена Павленко