Дні без авта. Чи буде в Харкові пішохідна вулиця?

Римарська на два дні стала вулицею для пішоходів.

У місті повинна бути пішохідна вулиці в центрі — переконані організатори Європейського тижня мобільності в Харкові. На два дні вони перекрили частину Римарської для автомобілістів, аби подивитися, що з цього вийде. 

20 та 21 вересня харків'яни вільно гуляли проїзною частиною вулиці, власники кав`ярень виставили на дорогу столики, а діти могли гратися на дорозі, не боячись автомобілів. Так завершився Європейський тиждень мобільності в Харкові. Це вже не перша спроба жителів міста організувати пішохідний простір у центрі, але цього разу в мерії готові слухати пропозиції.

Протестували Римарську

Усе частіше у вихідні дні середмістя Харкова перетворюється на зону для творчості, освіти та експериментів. 6 вересня вулиця Квітки-Основ'яненка стала простором фестивалю "Квітка-день" — і повністю пішохідною. Для заходів до Європейського тижня мобільності організатори обрали іншу локацію.

"Ми розуміли, що Квітки-Основ'яненка — це досить популярна історична вулиця, але для нас було цікаво потестити ще й Римарсьску, подивитися, як місцеві жителі будуть реагувати на потенціальне прибирання автомобільного транспорту з вулиці, подивитися, чи буде вулиця популярна серед пішоходів", — розповіла KHARKIV Today співорганізаторка Європейського тижня мобільності в Харкові Анна Литовка.

Повністю Римарську перекривати не стали, лише ділянку від Бурсацького спуску й до середини вулиці. Там вдалося влаштувати і пішохідну зону, і тестову велодоріжку, і парклети — спеціальні вуличні меблі для відпочинку. Доєдналися до акції також деякі кафе, що працюють на Римарській, і повиносили на вулицю столики, хоча далеко не всі ресторатори схвально сприйняли ідею.

"Ідея пішохідного простору — співпраця влади, громади та бізнесу. Ми поговорили з власниками кафе, хтось із них виставив столики на вулицю, а в одному закладі, навпаки, казали, що їм не сподобалась ідея, бо співробітники не можуть припаркуватися біля закладу", — пояснив KHARKIV Today співорганізатор заходу Павло Храмов.

Парковкою цікавилися і місцеві мешканці — підходили до організаторів та питали, як їм заїхати у двір автівкою, якщо вулиця стане пішохідною. Відповідь на таке питання давно знайдена в інших містах, де вже існують пішохідні зони. Наприклад, у Львові вся центральна історична частина закрита для автотранспорту, але жителі вулиць в історичному центрі та люди з інвалідністю мають спеціальні перепустки і можуть туди заїхати. 

Проводили опитування і серед пішоходів, які завітали на локації. Серед них думка була одностайною: ідея гуляти по центру без обмежень сподобалася всім. Організатори проводили голосування на тему: яку саме вулицю в Харкові слід робити пішохідною. Більшість учасників назвали Сумську — від Оперного театру до площі Конституції. Багато хто голосував за Римарську і Квітки-Основ'яненка.

Що заважає зробити центр пішохідним?

Ідея зробити якусь із центральних вулиць пішохідною на вихідні або й назовсім виникла не вперше. До повномасштабного вторгнення в Харкові кілька разів проходив фестиваль День однієї вулиці, під час якого на один день ставали пішохідними вулиці Гоголя, Квітки-Основ'яненка і Мистецтв. У 2017 році до мера написали петицію з проханням зробити пішохідною вулицю Квітки-Основ'яненка, а наступного року — Сумську. Але ці заклики залишилися без відповіді.

Зараз, за словами організаторів, міська влада більше прислухається до громадськості. Активістам навіть допомогли з організацією Європейського дня мобільності. У понеділок 22 вересня увечері чиновники та волонтери, а також експерти у транспортній сфері мають зустрітися та обговорити конкретні кроки, аби втілити мрію в життя — зробити якусь із вулиць міста пішохідною. На думку Павла Храмова, найбільше шансів у Квітки-Основ'яненка — на ній зараз найменший трафік. На це потрібна лише політична воля, яка сильно залежить від громадської думки. На жаль, у Харкові поки що не звикли користуватися парковками.

"У саду Шевченка є прекрасна сучасна парковка, вона зараз безкоштовна, від неї до Римарської — 50 метрів, але навіть цю відстань люди не хочуть пройти", — каже Павло Храмов. 

Саме через те, що харків'яни паркуються на проїжджій частині і немає штрафів, фактично по одній смузі лишилося для руху і по Римарській, і по Сковороди (у кожен бік). Свого часу з першої вулиці спиляли всі дерева, а з другої прибрали трамвай з метою поліпшити трафік, але це не допомогло. 

"Римарська — одна з найстаріших вулиць Харкова, тому вузька і щільно забудована. Дерев на ній було мало. Але були — до 2009 року, коли Харківська міська рада вирішила розширити її проїжджу частину без малого на три метри, звісно — за рахунок смуги, де росли дерева. Отже, Римарська спеціально підігнана виключно під транспорт! Влітку пішоходам на ній можна хіба що крастися вузьким тротуаром по затіненому боку", — написав виконавчий директор екологічної групи "Печеніги" Сергій Шапаренко, який скептично оцінює перспективи Римарської стати пішохідною.

Тим часом організатори Європейського тижня мобільності впевнені, що мерію вдасться переконати залишити частину центра пішоходам, якщо влаштовувати такі фестивалі частіше — це дасть можливість чиновникам переконатися, що від перекриття однієї вулиці ніякого транспортного колапсу не стається. Врешті, Харків уже має досвід перекриття Сумської для руху транспорту у святкові дні та під час різноманітних маршів, тож напрацювання є.