Субсидії по-новому: кому відмовлять, як і де оформити в Харківській області
У Департаменті соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації розповіли про нововведення в оформленні субсидії на оплату житлово-комунальних послуг на осінь 2021 року.
Жителі Харківської області протягом п'яти місяців (по вересень включно) повинні подати заяву та декларацію в управління соціального захисту населення, центри надання адміністративних послуг, структурні підрозділи з питань соцзахисту або виконавчих органів. Нововведень у процедурі з'явилося небагато, але вони істотні. Про це повідомив директор Департаменту соціального захисту населення Харківської облдержадміністрації Юрій Шпарага.
Як подати заяву та декларацію по-новому
В Україні змінили правила оформлення субсидій. Якщо раніше роки жителям, які зверталися за отриманням субсидії в останні роки, виплати нараховували автоматично, то тепер подавати заяви і декларації повинні всі, хто претендує на субсидію.
Бланки заяви та декларації можна отримати в Управлінні соцзахисту населення за місцем проживання, Центрі надання адміністративних послуг, у уповноважених осіб в громадах або знайти на сайті Міністерства соціальної політики України або Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації та роздрукувати.
Заповнену заяву і декларацію необхідно подати протягом 5 місяців — до вересня включно. При цьому, призначать субсидію усім з 1 травня 2021 року, незалежно від місяця подачі документів. Щоб уникнути скупчення людей під час карантину, деякі управління в Харківській області вже формують черги. Жителів просять не панікувати: подати документи встигнуть всі.
"Органи соцзахисту в Україні і в Харківській області мають певний досвід, як працювати з громадянами в умовах карантину. Це — призначення для відвідування Управління соцзахисту в певний час, дистанційна форма надання документів, форма надання документів по електронній пошті. Крім того, є управління соцзахисту населення в Харківській області, які вже формують черги, дні, терміни, час уже на серпень поточного року, щоб не було черг і проблем — коли хтось прийшов і не зміг подати документи, — пояснив Юрій Шпарага. — Хочу запевнити всіх громадян, що система соціального захисту населення в Харківській області повністю готова до прийому документів, і всі громадяни, які подадуть заяву і декларацію, зможуть отримати готівкову субсидію за цей період ".
Претенденти на отримання субсидії повинні подати лише заяву та декларацію, інших документів від них не мають права вимагати. Якщо людина не може особисто прийти, заяву і декларацію можна подати поштою, поставивши особистий підпис. Також зберігся порядок подачі документів для оформлення субсидій в електронному вигляді. У цьому випадку потрібен електронний підпис.
Всі зміни в правилах подачі документів для отримання субсидії запровадили для виявлення зловживань.
"Форма декларації змінена для того, щоб про доходи та витрати, які не може відстежити держава в електронному режимі, добровільно повідомляли громадяни. Вони повинні поставити підпис і підтвердити, що дані достовірні. Верифікація Міністерством фінансів проводиться, і ми вже мали певні результати за ці роки, коли громадянам доводилося відшкодовувати надлишково перераховані суми до державного бюджету, тому що були вказані неправдиві дані в заяві та декларації ", — говорить Юрій Шпарага.
Хто буде розглядати проблемні питання
У травні цього року скасували роботу комісій при районних державних адміністраціях. Комісії розглядали проблемні питання. В основному, це три питання: про зареєстрованих громадян, що не проживають в будинку; розділені особові рахунки (коли в одному будинку проживає дві сім'ї, які мають не один особовий рахунок, а два); зайву площу (наприклад, в будинку жила велика родина, але залишився один пенсіонер, опалювати всю площу немає можливості).
Тепер повноваження комісій перейшли до Управління соцзахисту населення. При цьому, претенденту на субсидію потрібно поставити відповідну позначку в заяві, і його розглянуть як особливий випадок. Якщо раніше у комісії на розгляд питання йшов місяць, то Управління соцзахисту виносить рішення протягом 10 днів.
Крім того, уповноважені особи можуть виїхати на місце, щоб обстежити житлові умови і скласти відповідний акт.
Будуть виплати готівкою чи ні
Субсідіанти більше не будуть отримувати субсидії в безготівковій формі. З травня цього року Україна перейшла на виплати субсидій у формі готівкових коштів.
Жителям, які претендують на отримання субсидії, необхідно відкрити рахунок у відділенні "Ощадбанку". Зробити це потрібно до подачі заяви. Тим, хто вже отримував субсидії, новий рахунок не потрібен.
При цьому, для маломобільних категорій громадян передбачено отримання субсидії в поштових відділеннях. Це — люди старше 80 років, особи з інвалідністю першої групи і ті, хто потребує стороннього догляду. У заяві потрібно вказати поштове відділення, куди будуть доставляти субсидію.
Після отримання субсидії жителі самі оплачують житлово-комунальні послуги. У Департаменті соцзахисту населення підкреслили: субсідіанти повинні розуміти, що за несплату послуг постачальник може звернутися до суду. Поки в регіоні не було випадків нарахування пені.
"Готівкова форма розрахунку за житлово-комунальні послуги усуває Управління соціального захисту населення від питань взаємовідносин одержувача послуги та її надавача. Ми виплачуємо гроші, а вже справа самого одержувача послуги — коректно поводитися по відношенню до постачальника цих послуг. На сьогодні мені не відомо, щоб нараховувалася пеня саме на отримувачів субсидій. Якщо людина, яка отримує субсидію готівкою, не йде оплачувати комунальні послуги, звичайно, надавач комунальних послуг має право звертатися навіть до суду для того, щоб відшкодували ті витрати, які понесла та чи інша організація ", — сказав Шпарага.
Хто не отримає субсидію
У новій формі декларації претендент на отримання субсидії повинен вказати депозит, іноземну валюту, банківські метали, внески в статутні капітали, благодійну діяльність, безповоротну грошову допомогу, автомобілі, будинки, якщо такі є.
Якщо депозит складає більш ніж 25 прожиткових мінімумів — близько 56 000 гривень — то субсидію не призначать. Однак зараз Міністерство соціальної політики розглядає зміни, коли критерієм стане не 56 000, а 100 000 гривень депозиту.
При цьому, відсотки за депозитом враховувати як прибуток при нарахуванні субсидії не будуть.
Не мають права на субсидію жителі з транспортним засобом, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого пройшло менше п'яти років (крім мопеда і причепа) і мають більше ніж один транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого пройшло менше 15 років (крім мопеда і причепа).
При наявності двох або більше житлових приміщень виплата не передбачена. Але є винятки — будинки, які перейшли у спадок, в сільській місцевості і мають низьку ліквідність.
Для благодійної діяльності встановлена межа — 50 000 гривень. Тобт, якщо житель витрачає на благодійність більше цієї суми, субсидію йому не нарахують.
Нараховують субсидію з 4 по 24 число кожного місяця. Готівкові кошти почали виплачувати з 14 травня цього року.
За що можуть позбавити виплат
Нововведень у цьому пункті немає. Як і раніше, позбавити субсидії можуть, якщо її отримувач не оплачує комунальні послуги більше трьох місяців, вніс недостовірні дані в декларацію.
"Це може бути і придбання товарів і послуг, які не входять до медичних послуги і освітніх послугх. Але людина їх не задекларував, і при перевірці Міністерство фінансів виявляє ці випадки, і миттєво виплата субсидії зупиняється", — пояснив Юрій Шпарага.
Скільки жителів Харківської області отримають субсидію
Станом на 1 травня 2021 року субсидію в Харківській області отримували 235 000 жителів. За інформацією директора Департаменту соцзахисту населення ХОДА, приблизно така кількість субсідіантов фіксується в останні роки (від 220 000 до 235 000). У 2017 році одержувачів субсидії було більше 1 до 460 000, але тоді і доходи були менше. На наступний період не очікують зменшення числа субсідіантов. Але все буде залежати від доходів громадян і тарифів на житлово-комунальні послуги.
"Я думаю, що порядок цифр, який я назвав, не буде змінений в разі, якщо доходи громадян і тарифи, які сьогодні є на житлово-комунальні послуги залишаться на тому ж рівні, — каже Юрій Шпарага. — Але моніторинг ситуації ми зможемо провести приблизно в жовтні ".
UPD. 19 травня на засіданні Кабінету міністрів України прийняли рішення про уточнення змін в умовах призначення житлових субсидій.
Згідно з рішенням, не будуть враховувати доходи від розміщення депозитів, збільшують до 100 000 гривень суму коштів на депозитному рахунку (громадян позбавляють права отримувати субсидію при перевищенні 100 000, а не 56 750 гривень депозиту), не враховують житлові приміщення, які знаходяться у спільній частковій або спільної власності (приватизація житла) і будинку в сільській місцевості. Крім того, Кабмін все ж передбачив автоматичне нарахування субсидій.
"Домогосподарствам, у яких выдсутні критерії, за якими житлова субсидія не призначається, передбачено автоматичне призначення субсидії. Рішення про призначення житлових субсидій таким домогосподарствам в автоматичному режимі буде прийматися органами соціального захисту населення на підставі інформації Мінфіну за результатами проведеної верифікації даних про одержувачів житлових субсидій" , — сказано на урядовому порталі.
Таким чином, житлову субсидію домоволодінням, які її отримували в опалювальному сезоні 2020-2021, призначать без звернення громадян, крім домогосподарств, яким житлова субсидія:
- надавалася в грошовій безготівковій формі (потрібно отримати дані для виплати в готівковій формі);
- була призначена за фактичним місцем проживання (орендарі житлових приміщень, внутрішньо переміщені особи; потрібно підтвердити місце фактичного проживання);
- була призначена без урахування окремих осіб з числа зареєстрованих в житловому приміщенні, що не проживають за місцем реєстрації (потрібно актуалізувати відомості про непрожіваніі за місцем реєстрації).