"Повернути додому": у Харкові відкрився Центр допомоги родинам полонених та зниклих без вісті
Це третій Центр в Україні, де сім'ям зниклих без вісті та полонених будуть надавати психологічну, юридичну і соціальну допомогу. За перший день до Центру звернулися десять родин захисників.
Консультаційний центр Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими Східного регіону почав працювати 23 грудня. Східний офіс охоплює Харківську, Полтавську, Донецьку, Луганську, Запорізьку, Дніпропетропетровську області. Але сюди можуть звертатися рідні захисників та захисниць із будь-якого куточка України. Для цього треба зателефонувати або прийти особисто. У центрі працюють фахові консультанти, психологи ДСНС та юрист. Вони покликані супроводжувати родину на шляху до пошуку зниклого без вісті або військовополоненого, допомогти оформити документи, написати необхідні заяви і т. ін. Після кожного дзвінка або зустрічі у Центрі відкривають особову справу і допомагають рідним.
Скільки захисників України наразі перебувають у російському полоні або вважаються зниклими без вісті, відомо, але цю цифру не називають і в київському Центрі, аби не нашкодити: триває процес перемовин щодо обміну.
"1546 наших захисників повернулися. Далі буде. Кожен має повернутися додому. А ми маємо захистити, підтримати, супрвоодити родини", - повідомив на відкритті представник Головного управління розвідки Міністерства оборони України Андрій Юсов.
Дорожна карта дій розроблена по кожному з наступних випадків і розміщена на сайті Координаційного штабу з питань поводження з військовополоненими:
- потрапив у полон
- зник без вісті
- загинув
- загинув без можливості забрати тіло.
"Кожна історія - індивідуальна. Дуже важливо, щоб у роботі Центру був мінімум бюрократії та максимум реальної допомоги", — повідомив голова Харківської обласної військової адміністрації Олег Синєгубов під час зсідання Коордради Олег Синєгубов.
Якщо людина не може самостійно щось зробити, то краще звернутися до консультантів Центру. Одна з причин відкриття Центрів у регіонах - великий запит родин. Першого дня до харківського офісу звернулися десять родин, одна сім'я записалася на прийом на понеділок.
У перший день роботи Східного Центру були дзвінки від рідних захисників Гостомеля, Маріуполя та Ізюму. Одна родина, говорять консультанти, розшукує одразу двох братів: обидва пішли захищати Україну 24 лютого і вважаються зниклими без вісті.
За словами керівника регіонального Центру Сергія Чебишева, на даний момент вирішується питання щодо автономності східного Центру, аби забезпечити його генератором і зв'язком на випадок аварійних вимкнень світла.
Усі послуги в Центрі надаються безкоштовно. Консультанти працюють за принципом "єдиного вікна" і допомагають написати заяви до Нацполіції, до військової частини щодо грошового забезпечення.
Родини можуть звертатися за телефоном: 0 800 300 176 або за адресою Харків, вулиця Космічна, 21 (праве крило) щодня, окрім вихідних, із 09:00 до 21:00.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ЗАХИСНИК НЕ ВИХОДИТЬ НА ЗВ'ЯЗОК
Не варто одразу панікувати, причиною цього може бути відсутнє мобільне покриття, розряджений телефон через відсутність електроенергії тощо. Спочатку заспокойтеся і з’ясуйте всі обставини. У першу чергу спробуйте сконтактуватися з колегами по службі, які можуть бути поряд, безпосереднім командиром, командиром частини. Якщо із частини вам повідомляють, що Захисник знаходиться на бойовому завданні та не числиться в переліку безвісти відсутніх, полонених, загиблих, поранених тощо - зберігайте спокій та очікуйте, коли Захисник вийде з вами на зв’язок, в іншому разі - через 2 дні повторно зверніться до частини, щоб уточнити інформацію
ЩО РОБИТИ, КОЛИ ЗВ'ЯЗКУ НЕМАЄ БІЛЬШЕ ТРЬОХ ДІБ
У випадку тривалої втрати зв'язку із Захисником (3 дні і більше) варто зв'язатися з військовою частиною (гаряча лінія, безпосередній командир, командир частини) та дізнатися причину відсутності зв’язку із Захисником. Також збережіть номер телефону, з якого Захисник останній раз виходив на зв’язок з вами. При отриманні усної інформації від безпосереднього командира, колег, командира частини, по гарячій лінії, що Захисник зник безвісті чи у випадку ситуації з постійною втратою зв'язку від 3 діб і більше, варто одразу дізнатися подробиці останнього місця перебування Захисника, обставини ситуації, після чого пропав зв’язок, інформацію про координати, де був останній раз на зв'язку, за якими координатами був направлений і т.і. По можливості, максимально точно виясніть та зафіксуйте координати місця події, після якої було втрачено зв’ язок із Захисником. Встановіть зв’язок із територіальним центром комплектування та соціальної підтримки (в минулому - військкоматом), з якого була мобілізована особа, перевірте наявність/відсутність повідомлення від частини про підтвердження статусу Зниклого безвісти або зверніться до установи, організації, де служить Захисник (Головні Управління Національної поліції області, райвідділки національної поліції, обласні ГУ СБУ, ГУ ДСНС та інші).
ЩО РОБИТИ ДАЛІ
Потрібно подати Заяву про розшук особи, зниклої безвісти за особливих обставин до відповідного територіального органу Національної поліції України. У заяві вказується максимально повна відома інформація щодо Захисника та його зникнення: обставини щодо місця перебування, особливих прикмет (татуювання, шрами, пірсинг тощо), речей, які він міг би мати із собою (мобільний телефон, документи, прикраси) тощо. Також родичі захисника додатково мають здати біологічні зразки для порівняння ДНК-профілів.
Заяву в Національну поліцію можна подати:
1. Письмово, безпосередньо у відділку поліції (оптимальний варіант)
2. Зателефонувавши на гарячу лінію: 089 420 18 67
3. Надіславши лист на електронну пошту: rozshuk_znyklyh@police.gov.ua
4. Скориставшись чат-ботом: https://t.me/poshuk_znyklyh.
Зафіксуйте реєстраційний номер заяви в ЄО. Після направлення заяви потрібно отримати витяг з ЄРДР (відповідно до ст. 60 КПК України), де безпосередньо буде зазначено ПІБ слідчого у справі.