Підводне місто. Чому харківські ливнівки не справляються з дощами?

На зливову каналізацію у минулому році витратили мільйони, але безрезультатно.

Щороку під час злив Харків потопає в озерах дощової води. У минулому році на утримання зливової каналізації з бюджету витратили близько 50 мільйонів гривень, але порятунку потопаючим це не принесло.

Звичайні літні грози стали справжнім лихом для деяких районів. Особливо постраждав центр, район Центрального ринку і Немишля. 

Стоки забиті

Першими почали "тонути" жителі приватного сектора у Немишлянському районі. 7 червня після грози вода затопила вулиці Печенізьку, Шлюзову, Краснопільську і околиці. Калоші не рятували: у дворах доводилося ходити по щиколотку у воді, виловлюючи у новоутворених озерах домашнє начиння. Місцеві жителі у соцмережах скаржилися, що полуниця, квіти і багато інших рослин на ділянці потоп не переживуть.

Подібні стихійні лиха тут відбуваються під час кожного потужного дощу. Жителі району кажуть: причина в тому, що забита канава для стічної води, по якій з Московського проспекту в річку Немишля стікає дощова вода. За роки експлуатації там намило великий шар піску і бруду, спроби місцевих жителів прочистити стік самостійно не дають результату.

"Ця канава у верхній частині Немишлі частково покладена у труби, а на нижню, напевно, не вистачило грошей. Якби нормально зробили труби, то проблем би не було", — каже житель вулиці Немишлянська Сергій. За його словами, сусіди неодноразово і безрезультатно зверталися до міськради.

8 червня потоп прийшов на Центральний ринок. Соцмережі заполонили відео з перехрестя вулиць Коцарської та Дмитрівської, де машини буквально "пливли" по хвилях. Для деяких водіїв марш-кидок вплав добром не закінчився. Після того, як дощ припинився, в утворених озерах спливло кілька автомобільних номерів. Їх підібрали і віднесли у місцевий магазин електроніки. Продавці кажуть, що номери, втрачені під час дощу — звичне явище на Коцарській.

Мільйони на ливнівки

Новини про ремонт зливової каналізації з'являються на сайті міськради кожну весну і літо. У 2019 році у КП "Комплекс з експлуатації об'єктів водозниження і зливової каналізації" (КВЗК) відзвітували, що прочистили 10 кілометрів мереж зливової каналізації та 2,4 тисячі зливових колодязів, ще 600 колодязів відремонтували.

Приблизно таку ж роботу виконали і у 2020 році. Це — відносно небагато, тому що підприємство обслуговує 650 кілометрів мереж.

У липні 2020 року після чергової зливи, коли затопило багато районів міста, у міськраді вирішили капітально взятися за чистку каналізаційних колекторів. Департамент будівництва та шляхового господарства Харківської міськради оголосив торги на послуги з чищення каналізаційних колекторів вартістю 12,52 млн грн. На жаль, торги так і не відбулися, тому що у них захотіло взяти участь тільки одне підприємство — те саме КВЗК.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На харківських вулицях, які затопило дощем, рік тому замінили ливнівки

Проте, ливнівки у Харкові час від часу ремонтують. У "Харківському антикорупційному центрі підрахували, що за 2019 і 2020 рік на ремонт зливової каналізації на Коцарській та Дмитрівській у міськраді витратили 1 мільйон гривень.

"Скрізь, де триває капітальний ремонт вулиць, ремонтують і зливову каналізацію. До того ж, у минулому році близько 50 мільйонів виділили на поточне утримання об'єктів зливової каналізації", — розповів KHARKIV Today експерт "ХАЦ" Євген Лісічкін.

З питанням про те, чому харківські ливнівки не справляються з дощами, KHARKIV Today звернувся до директора "Комплексу з експлуатації об'єктів водозниження і зливової каналізації" Олександра Докучаєва. Він відмовився від коментаря, оскільки повинен був йти на прийом до секретаря міськради Ігоря Терехова. У пресслужбі міськради пообіцяли підготувати інформацію про стан зливової каналізації Харкова пізніше.