Харкову створять "зелений каркас": що об'єднають (схема)

Ідею харківських урбаністів і архітекторів з'єднати всі паркові зони міста в одну мережу зеленими коридорами з пішохідними і велосипедними доріжками підтримав Ігор Терехов.

Жителі Європи прагнуть проводити більше часу на природі, вважають за краще гуляти пішки або їздити на велосипеді. Харківські урбаністи розробили абсолютно революційний проєкт, який змінить наше уявлення про те, наскільки комфортним може стати міське середовище для пересування на велосипеді або прогулянок пішки.

Ця концепція називається "зелений каркас" Харкова. Суть ідеї полягає у тому, щоб з'єднати всі паркові зони міста в одну мережу зеленими коридорами з пішохідними і велосипедними доріжками. Автор ідеї, дизайнер Марина Крячко вважає, що об'єднання окремих паркових і природних зон в єдину має велике значення як для жителів сучасного міста, так і для самої природи:

"Концепція сучасного урбанізму передбачає, зокрема, об'єднання зелених зон у містах. Така мета ставиться перед провідними європейськими містами. Це вже не створення парку у звичному розумінні. Це не парк в індустріальному світі, коли під нього виділяли у місті територію і жителі туди приходили, приїздили, їли морозиво, каталися на атракціонах. Ми хочемо створити іншу систему — природа всередині міста".

Зелена мережа екомаршрутів — це понад 62 кілометрів освітлених вело- і пішохідних доріжок з водопроникним покриттям у долинах річок. Крім того, за проєктом "Зелений каркас" до зеленої мережі увійдуть 27,4 кілометра зелених вулиць, майже 19 кілометрів реконструйованих вуличок приватного сектора  і практично стільки ж велопішохідних доріжок у мікрорайонах і садово-паркових зонах.

Проєктом передбачені будівництво і реконструкція 26 велопішохідних мостів, ремонт 32 перехресть, 27 км вулиць і будівництво 76 км велодоріжок. Підтримку проєкту висловив Ігор Терехов, який зазначив відповідність "зеленого каркаса" духу і стратегії розвитку Харкова до 2030 року:

"Ідея поєднати всі паркові зони Харкова визрівала давно. Я знаю, що розробники проєкту по кілька разів пішки пройшли 127 кілометрів цих маршрутів, які вони пропонують перетворити у зелені коридори. Не просто намалювали схему, а продумували кожну дрібницю. Спроєктували найбільш оптимальні для ландшафту Харкова рішення".

Тому в місті не перший рік розвивають велосипедну і пішохідну інфраструктуру. У цьому році у лісопарковій зоні з'явилося більше 20 кілометрів велосипедних доріжок, які з'єднали з велотрасою уздовж Білгородського шосе. І тепер з Олексіївки до П'ятихаток зручно дістатися на двоколісному транспорті. Як і з Саржиного яру по велодоріжці сьогодні багатьом зручно доїхати до парку імені Горького.

Незабаром велотраса з'явиться ще на проспекті Науки, з'єднавши центр Харкова зі студмістечком. З реалізацією концепції "зеленого каркаса" у недалекій перспективі любителів активних прогулянок чекають не менш цікаві подорожі.

"Моїй машині більше 10 років, а пробіг всього лише 70 тисяч км. Це говорить багато про що: я люблю ходити пішки і їздити на велосипеді, а машину зазвичай залишаю на стоянці. І для мене дуже важливо, щоб я міг ходити пішки і їздити на велосипеді у комфортному здоровому середовищі", каже харківський архітектор, один з організаторів круглого столу урбаністів, на якому було презентовано проєкт "зелений каркас" Харкова Ігор Лялюк.

За його словами, зелена мережа дасть можливість харків'янам здійснювати піші та велосипедні прогулянки будь-якої тривалості за різними маршрутами. Тут можна буде займатися спортом, гуляти з дітьми, ходити по зелених маршрутах на роботу або використовувати як зручну "точку входу" у найближчий парк. Це дуже складний і амбітний проєкт.

А як у них  

Палата депутатів Берліна на початку 2021 року прийняла закон, мета якого — перетворити столицю Німеччини з "міста для машин" у "місто для пішоходів", щоб у кожної людини була можливість дістатися до пункту призначення по пішохідних доріжках.

Нью-Йорк. До 2025 року протяжність автодоріг планується зменшити на 25%. Замість них з'являться смуги для громадського транспорту, пішохідні вулиці, велодоріжки. З 2035-го у Нью-Йорку збираються заборонити продаж автомобілів на бензині і дизелі.

Париж. Протяжність велодоріжок у місті — більше 1000 кілометрів, і в планах влади — розширювати цю мережу. Повністю закриті для автомобільного руху кілька важливих вулиць. З червня 2021 року введено заборону на в'їзд до міста автомобілів з високим рівнем викидів. Планується, що з січня 2024 року в столиці та передмістя у денний час допускатимуть лише електромобілі і авто з низьким рівнем викидів.