Епідемія ДТП. Чому харківські водії вбивають?

Харків набув сумної слави міста резонансних аварій.

Харків набув сумної слави міста резонансних аварій, про які говорить вся Україна. Імена Полтавця, Зайцевої, Енгібаряна, Алі Хенді, а тепер і Миколи Харківського стали загальними. KHARKIV Today дізнавався, що може припинити низку трагедій на дорогах.

Між Андрієм Полтавцем, який у 2008 році вбив 6 людей на трамвайній зупинці, і "героєм" найсвіжішої харківської ДТП, який збивна проспекті Науки двох підлітків, є багато спільного. Їх, а також інші резонансні аварії поєднує інше: винні часто уникають покарання.

Ізолятор чи електронний браслет?

Минулий тиждень у Харкові був багатий на аварії, але найбільш обговорюваною стала ДТП на проспекті Науки. 11 листопада водій на Toyota Land Cruiser збив двох 13-річних школярів. Наразі вони перебувають у лікарні, а підозрюваний Дмитро Лисенко — в ізоляторі тимчасового тримання. За даними прокуратури, на момент скоєння ДТП він був у стані наркотичного сп'яніння.

Багатьох харків'ян обурила сума застави, яку призначила суддя: 340 тисяч гривень. Обурення виправдане, адже неодноразово правопорушники платили заставу, виходили на волю та тікали. У 2019 році на Пушкінській студент із Марокко збив на пішохідному переході дівчину. Вона не мала тяжких травм, тому слідчий не затримав водія, а зобов'язав його з'явитися до поліції для надання свідчень. Наступного дня порушника слід простиг — пізніше виявилося, що він терміново вилетів до Стамбула.

У долі сумнозвісного Миколи Харківського могло не бути смертельної аварії, якби два роки тому суд не вважав, що він не небезпечний для суспільства і не залишив би його на волі за перше правопорушення — стрілянину по людях із пневматичного пістолета.

7 листопада 2020 року аварії на проспекті Науки могло не бути, якби Алі Хенді, який збив на великій швидкості чотирьох чоловік, сидів би в ізоляторі за бійку з поножовщиною. Але за 105 тисяч гривень його відпустили на волю. При повторному затриманні цю обставину врахували.

"Справу зараз розглядають по суті, Хенді сидить, другий водій-учасник ДТП під нічним домашнім арештом, тому до суду вони приходять, і справа йде без затягування. Сподіваюся, у першій половині наступного року вже буде вирок. Саме тверда позиція судді не дала винуватцю. уникнути відповідальності", — повідомив KHARKIV Today  адвокат потерпілих в аварії за участю Алі Хенді Ігор Черняк.

Застава Алі Хенді перевищувала 10 мільйонів гривень. У разі Дмитра Лисенка вона становить лише 340 тисяч. Керівник юридичної компанії, яка захищає постраждалих, Леонід Маслов упевнений, що сума застави у цьому випадку не могла бути більшою.

"Звинувачувати слід не суддю, а закон. Оскільки всі живі, то закон забороняє тримати під вартою без альтернативи застави. Максимальний розмір застави — 198 тисяч гривень, але з урахуванням обставин може бути вищою. Суддя призначила заставу вищою вдвічі", — розповів. KHARKIV Today Леонід Маслов.

На його думку, у таких випадках вистачає і домашнього арешту з електронним браслетом. Але оскільки підозрюваний вживає наркотики і ступінь його наркозалежності невідомий, то надійніше тримати його під арештом.

Автозлочини і покарання

Резонансні ДТП у Харкові викликають величезний суспільний інтерес. До судового процесу над Дроновим та Зайцевою було прикуто увагу всіх центральних телеканалів. На суд із обрання запобіжного заходу приходили десятки журналістів і блогерів. Завдяки громадській увазі злочинці не уникають покарання, але на частоту подібних злочинів навіть суворі вироки не впливають.

Безпекою на дорогах має займатися громадська організація, вважає власник гольф-клубу та громадський діяч Юрій Сапронов.

"Ми зараз, у даний момент, думаємо і прописуємо цілі та завдання майбутньої Харківської ГО, яка займатиметься виключно свавіллям на харківських дорогах. Ми не працюватимемо як громадська рада при МВС, обладміністрації чи мерії. Звичайно ми всіляко намагатимемося співпрацювати з будь-якою місцевою владою. Якщо ми це зробимо, я думаю, багато небайдужих бізнесменів це повторять в інших містах України", — заявив він про намір на своїй сторінці у Facebook.

Це не перший приклад, коли громадськість об'єднується для боротьби з правопорушниками. У столиці, наприклад, діє організація PITBULL KIEV, члени якої виїжджають у рейди для полювання на нетверезих водіїв.

Але одного загалу мало, вважає Леонід Маслов. Боротися з правопорушниками має все-таки поліція, якій зараз не вистачає ні можливостей, ні авторитету для того, щоб навести лад на дорогах.

"Якби свого часу було закінчено реформу поліції, ми б не мали цих проблем. Що нам заважало поставити камери автоматичної фіксації ще 5 років тому? Нічого не заважало. Також нічого не заважало зробити нормальну атестацію у поліції. Зараз немає суспільної поваги до поліції, хоча спочатку вона була дуже високою. Потрібно підняти зарплату поліцейським хоча б до 20-25 тисяч гривень для престижу професії. Друге — розширити повноваження патрульних поліцейських", — вважає юрист.

Він наводить приклад ситуації свого підзахисного, харківського поліцейського, якому водій, який відмовився пред'являти документи, защемив руку вікном машини. За час, поки йшли суди, поліцейський емігрував до США і тепер охороняє громадський порядок там, де його авторитет надійно захищений законом.