Нові правила дорожнього руху
В останні кілька днів лунає чимало запитань щодо змін до Правил дорожнього руху, які набрали чинності з 1 січня 2018-го року.
Вважаю за потрібне роз’яснити ситуацію. Адже деякі зміни, розтиражовані окремими ЗМІ, насправді ще не набули чинності. Більше того вони навіть не були розглянуті парламентом у першому читанні.
Дійсно, відповідно до постанови Кабміну від 10.11.2017 року № 883 «Про внесення змін до Правил дорожнього руху», яка набрала чинності із 01.01.2018-го року, у населених пунктах рух транспорту дозволяється із швидкістю не більше 50 км/год. Хочу наголосити, що це єдина зміна до ПДР, що почала діяти. Адже адміністративна відповідальність за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів залишається на тому ж рівні: перевищення швидкості більш як на 20 км/год тягне за собою накладення штрафу у розмірі 255 грн, перевищення швидкості більш як на 50 км/год – 510 грн.
Переконаний, що дана зміна – важливий крок у боротьбі із численними порушеннями ПДР, що стають причинами смертельних аварій. Саме обмеження в містах 50 км/год діє в більшості країн Європи. Водночас є справедливе питання щодо можливості автоматичної фіксації порушень, а отже невідворотності покарання за перевищення швидкісного режиму у 50 км/год. Адже зміни, що існуватимуть виключно на папері, кількість жертв на дорогах не зменшать. Якісна фіксація правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі – поки що нездійсненна українська мрія. Адже практика застосування засобів фото та відео фіксації порушень ПДР та так званих «листів щастя» вже існувала із 2008 до 2010-го року.
У 2015 – му році фіксація була запроваджена Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». Проте практична реалізація – під питанням. Зокрема, у держбюджетах на 2016 – 2018 окремого рядка про виділення коштів на придбання обладнання автоматичної фіксації порушень ПДР не було. А Постанова Кабміну від 10 листопада 2017 № 833 визначає, що до 15 лютого 2018 МВС та Мінінфраструктури мають затвердити лише технічні вимоги до технічних засобів та процедур.
Досвід європейських країн у боротьбі із порушеннями ПДР та керуванням авто у нетверезому стані показує, що дієвими є лише три механізми. Це обов’язкове зниження дозволеної швидкості руху у містах до 50 км/год, підвищення у десятикратному розмірі штрафів за порушення та позбавлення водійських прав на тривалий час за керування авто у стані сп’яніння та сувора (кримінальна!) відповідальність за порушення ПДР у нетверезому стані, що стали причиною аварії. На жаль, у такому болючому для України питанні як захист і безпека громадян, Уряд вирішив вбити двох зайців: тобто запропонувати нові штрафні санкції, але й одночасно необґрунтовано розширити права поліцейських.
У листопаді 2017 – го року до парламенту було внесено проект Закону № 7286 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху. Він, зокрема, передбачає адміністративну відповідальність за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більше як на 10 км/год (збільшує розмір штрафу з 170 до 340 грн) та збільшення розмірів штрафів:
- із 510 до 3400 грн. за перевищення обмежень швидкості руху більш як на 50 км/год;
- 340 до 510 грн. за порушення правил проїзду перехресть, проїзд на заборонний сигнал світлофора, порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду, безпечної дистанції;
- із 680 до 850 грн. - у разі порушення правил дорожнього руху, що спричинили створення аварійної обстановки;
- із 255 до 3400 грн. за залишення місця ДТП;
- у разі керування транспортним засобом особою, яка не має права керування – штраф збільшується з 510 грн. до 10 200 грн, а особою, позбавленою права керування транспортними засобами - штраф збільшується з 510 грн. до 20 400 грн., при повторному вчиненні порушення штраф становитиме – 40 800 грн.
Також передбачені і суттєві зміни до Кримінального кодексу України.
Якщо водій перебував у стані сп’яніння (сьогодні окремого складу злочину за вчинення порушень ПДР у стані сп’яніння немає, це є лише обтяжуючою обставиною), і заподіяв потерпілим тілесні ушкодження середньої тяжкості – проект передбачає позбавлення волі на строк до 3 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від 3 до 5 років. При заподіянні потерпілому смерті або тяжкого тілесного ушкодження – позбавлення волі на строк від 7 до 12 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до десяти років.
Одночасно з цим проект розширює перелік випадків, коли поліцейський може зупиняти ТЗ та збільшує перелік заходів поліцейського при здійсненні поверхневої перевірки транспортного засобу.
5 грудня даний законопроект було включено до порядку денного ВР, проте вже 20-го грудня Комітет ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендував повернути його на доопрацювання – у нормах проекту є ризики корупційні та щодо порушень конституційних прав громадян.
Отже, поки що корисних нововведень, які покращували б ситуацію на дорогах, небагато. Сподіваюся, що у 2018-му році ця ситуація якісно зміниться.