Роман Семенуха: «Самопоміч» запропонує низку ініціатив, які дозволять наповнити бюджет та соціально захистити людей
У вересні Верховна Рада, ймовірно, розгляне проект закону про вибори на окупованих територіях, який відкриє шлях для реалізації плану Росії з розчленування України. Після проведення «виборів» в окупованому Донбасі, російські маріонетки з терористичних організацій ДНР та ЛНР набудуть легітимного статусу офіційних органів місцевої влади, рішення яких змушена буде визнавати Україна. Також, враховуючи чинний закон «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей», легітимізовані терористичні органи місцевого самоврядування отримають «надзвичайні повноваження», зокрема щодо призначення керівників місцевих органів прокуратури і судів, а також формування загонів так званої «народної міліції».
Чи знайдеться у Верховній Раді необхідна кількість голосів для ухвалення рішення про вибори на окупованих територіях, а також, чи зможе парламентська опозиція цьому перешкодити «ХН» розповів народний депутат із фракції «Самопоміч» Роман Семенуха.
- Фракція «Самопоміч» і Ви, зокрема, неодноразово заявляли про загрозу ухвалення парламентом змін до Конституції, які передбачають надання особливого статусу окупованим районам Донбасу, а також закону про вибори на окупованих територіях. У підсумку обидва питання ВР не розглядала. Це наслідок «профілактичної роботи» з боку «Самопомочі» чи паніка була даремною?
- Ні, однозначно, жодної паніки не було. Про необхідність ухвалення відповідних змін до Конституції говорять президент, голова Верховної Ради, керівники парламентської більшості. Також про це прямим текстом говорять очільники Франції, Німеччини та США. Хіба це паніка, якщо ми бачимо спробу реалізації плану, який був написаний поза Україною та всупереч її інтересам?
- Чому ці питання не розглядали на сесії, яка завершилася в липні? На мою думку, причин кілька. По-перше, спрацювала і наша «профілактична робота». Нам вдалося роз’яснити Україні ризики такого рішення, і сьогодні більшість українського суспільства категорично проти надання особливого статусу окупованим районам Донбасу, а також проведення там виборів. По-друге, ініціаторам цих змін, на щастя, не вдалося зібрати 300 голосів – завдяки позиції частини депутатського корпусу.
- Окрім того, не виключаю, що відбувалиcя якісь тактичні торги, ухвалення спеціально затягувалося адміністрацією президента.
- Наскільки великим є ризик, що восени парламент усе-таки спробує надати особливий статус ОРДЛО та забезпечити проведення виборів там?
- Ризик існує, більше того, він збільшується. Це пов’язано з трьома зовнішніми факторами. Перший – у США 8 листопада відбудуться вибори президента. Напередодні виборів демократам дуже важливо показати нібито позитивні зрушення у вирішенні розв’язання українського питання. Тому в ухваленні закону про вибори зацікавлена адміністрація президента США й звідтіля йде шалений тиск на Україну.
- Також неймовірно зацікавлені, а тому тиснуть на нас і європейські партнери, насамперед, – Німеччина, Франція та Італія. Цим країнам потрібні хоча б формальні зрушення, щоб із 1 січня частково послабити економічні санкції проти Росії або взагалі їх скасувати.
І, звісна річ, у таких рішеннях українського парламенту надзвичайно зацікавлена Росія. Проведення виборів на окупованих територіях та внесення змін до Конституції України, які б дозволили створити анклави, підконтрольні Москві, – це те, що Кремль вимагав із самого початку агресії, з 2014 року. Росії дуже важливо остаточно закріпити перемогу у вигляді зміни нашої Конституції та перетворення України на федерацію чи конфедерацію. Що, по-суті, означає кінець української державності.
- Під час минулої сесії Верховна Рада проголосувала за зміни до Конституції в частині правосуддя. Ваша фракція їх не підтримала. Чому?
У фракції була непроста дискусія на цю тему. Декотрі із запропонованих змін до Конституції справді містять ймовірно позитивні можливості. Насамперед, це стосується побудови тригілкової судової системи. Також країна отримує шанс на оновлення третини суддівського корпусу. Підкреслюю – саме можливість, бо Конституція не може дати стовідсоткових гарантій. Це якщо коротко говорити про фундаментальний позитив змін.
- Але в нас було й чимало застережень, тому фракція в цілому і не проголосувала за зміни.
- По-перше, Конституцію під час війни не змінюють. По-друге, нам незрозуміла позиція, чому відтермінували на кілька років запровадження Римського статуту міжнародного права. Ми вважаємо, що це було зроблено під диктовку Росії, яка в такий спосіб фактично хоче уникнути відповідальності як країна-агресор. По-третє, ми проти запровадження на конституційному рівні монополії адвокатів на захист у судах. Адже тепер громадяни України не можуть звертатися до суду без адвокатів. Зауважу, інститут адвокатури треба розвивати, але в жодній цивілізованій країні світу на конституційному рівні не зафіксована монополія адвокатів на представництво інтересів у судах.
Наступне: президент у перехідних положеннях підтримує, з нашої точки зору, практично необмежені права суддів. При цьому, судді залежатимуть від глави держави.
Величезна подяка Оксані Сироїд за титанічну роботу над змінами до Конституції. Але через тотальну кризу довіри до чинної влади, ми ухвалили рішення не голосувати.
- У парламенті фактично сформувалася неформальна парламентська більшість у складі фракцій БПП, НФ, Опозиційного блоку, груп «Відродження» та «Волі народу». Чи здатні парламентські сили, які декларують свою опозиційність, зокрема «Самопоміч», протистояти ухваленню цією більшістю деструктивних рішень, таких, наприклад, як надання особливого статусу окупованим районам Донбасу?
- Не можна відповісти на це запитання однозначно: так чи ні. Все залежатиме від ситуації. Чи є голоси, щоб ухвалити закон про вибори на окупованих територіях? Я вважаю, що теоретично є. Такі рішення, на жаль, протягують. Фракції «Відродження», БПП, «Народний фронт» під час останньої сесії стали лідерами такого ганебного явища, як кнопкодавство. Все це, звичайно, дуже і дуже прикро.
- Порядок денний для парламенту на осінь. Які важливі питання розглядатиме ВР?
- Це залежатиме від більшості Верховної Ради, але «Самопоміч» планує пропонувати низку законів, які дозволять наповнювати бюджет, соціально захищати людей і, насамперед, максимально знизити тарифи.
- Чи є шанс, що парламент ухвалить закон про вибори народних депутатів виключно на пропорційних засадах за відкритими списками?
Наступної сесії без тиску вулиці цього не вдасться зробити, бо влада вчепилася мертвою хваткою в мажоритарну систему, яка дозволяє олігархам й надалі безмежно володіти багатствами України.
- Як ви оцінюєте роботу нового спікера парламенту Андрія Парубія?
- Я особисто голосував за Парубія, але, на жаль, його заяви – дотримуватися регламенту, бути принциповим у важливих питаннях – виявилися всього-на-всього обіцянками. Для мене дуже показовою була ситуація, коли генпрокурором стала людина без відповідної освіти та досвіду. Водночас призначення відбувалося із шаленим порушенням регламенту. На жаль, це продовження тих негативних тенденцій, які раніше відбувалися у Верховній Раді.
- Від нового спікера я також очікував реальної боротьби з кнопкодавством. Розчарувала мене й підсумкова прес-конференція Андрія Парубія, оскільки не вважаю, що в заслугу Верховній Раді треба ставити декомунізацію. Це ті рішення, які потрібно було ухвалити ще в 1991 році. А зараз потрібно працювати над відродженням економіки.
Загалом скептично ставлюся до перспектив підвищення культури депутатської роботи й етики, бо не бачу системного опору Парубія, хоча ця людина нам обіцяла відроджувати парламентаризм.
- Як ви ставитеся до «закону Савченко» й того, що восени його можуть скасувати?
Позитивно. Нинішня Верховна Рада є занадто популістською, коли під красивими лозунгами можуть ухвалюватися дуже сумнівні рішення. Якщо говорити конкретно про «закон Савченко», то ним скористалися багато злодіїв, і це викликає в людей неймовірне розчарування та занепокоєння. Я думаю, що Верховна Рада зобов’язана повернутися до цього закону.
- «Батьківщина» й «Опозиційний блок» говорять про потребу дострокових парламентських виборів. Яка позиція «Самопомочі»?
Багато прокремлівських сил зацікавлені в перевиборах, бо це підвищення турбулентності та посилення хаосу в країні. Я вважаю, що поки ми не встановимо вибори депутатів на пропорційних засадах за відкритими списками, проводити перевибори не має сенсу. Не бачу жодної логіки в тому, щоб перезавантажувати парламент зараз – новий склад точно не буде якіснішим, аніж чинна Верховна Рада. Тому поки що «Самопоміч» не бачить жодного сенсу в перевиборах.