Міноборони може спати спокійно: броня БТРів пройшла випробування на полігоні в Башкирівці

Захисна наплавка на корпусі БТР-4Е, що вироблена зі сталі 71-ї марки, виявилася необов'язковою - кулемету не вдалося пробити броню машини навіть без неї. Раніше через виявлені на наплавці тріщини Міноборони припинило прийом техніки.

У Башкирівці пройшли випробування корпусу БТР-4Е, який повинен стати на озброєння української армії.

На військовому полігоні поряд з Чугуєвом (Харківська область) випробували корпус БТР-4Е, який виготовляє Лозівський ковальсько-механічний завод. Стрільби пройшли з ініціативи Харківського конструкторського бюро машинобудування, яке виробляє ці бронетранспортери.

Приводом для випробувань став скандал, який розгорівся після того, як військовий експерт Сергій Згурець оприлюднив фотографії з тріщинами на швах корпуса БТР-4Е до військового приймання. Для тестування броні обрали бронебійні кулі Б-32 калібру 7,62 мм. Стрільба велася з відстані 110 метрів з кулемета ПКТ. За словами заступника директора ХКБМ з якості Сергія Ханя, саме таким є стандарт випробувань для такого БТР, затверджений спільною комісією Міноборони і КБ Морозова.

"Для випробувань було обрано корпус, з одного боку якого була нанесена наплавка, на якій Сергій Згурець раніше виявив тріщини, а з іншого – ні. По кожній стороні було проведено по шість пострілів з кулемета. З них три – безпосередньо по шву, три – в зону термічного впливу (зона металу, на яку чиниться вплив високої температури під час зварювання). Кулеметним кулям не вдалося пробити шви ані з одного боку, де наплавка була присутня, ані з іншого, де її не було", – заявив він.

"Йшов робочий процес"

Директор ХКБМ Яків Мормило зазначив, що на сьогоднішній день прийом корпусів виробництва ЛКМЗ ще не відновлений – чекатимуть, коли спаде суспільна напруга. При цьому він сподівається, що 33 з 45 БТР-4Е будуть, як і планувалося, поставлені до 31 серпня 2020 року (12 з них вже в ЗСУ).

Він визнав, що іноді корпуси з Лозової приходять із невеликими дефектами, і тоді їх доводиться виправляти. Але це - не критичні факти.

"У нас йшов нормальний робочий процес, який було організовано у відповідності з нашими технологічними нормами. Пан Згурець, який написав ту статтю, підніс наші допрацювання як тріщини, яких на сьогоднішній день немає і не було. Коли приходить корпус і є ознаки якихось дефектів, ми їх допрацьовуємо – зачищаємо наплавку, робимо розділку, підварюємо і наносимо нову наплавку. Про все це є домовленості з ЛКМЗ, він нам за це платить гроші. Згурець зняв процес на етапі доопрацювання і підніс це як тріщини, яких там насправді не було", – заявив Мормило.

"Наплавка не обов'язкова"

Глава військового представництва Міноборони №85 Олег Плющаков випробування в Башкирівці назвав успішними. Він зазначив, що зміцнююча наплавка зовсім не обов'язкова для цього корпусу, оскільки він проходить випробування і без неї.

"Ми підтвердили, що потрібно робити з цієі стали машини. Наплавлення, як показав наш експеримент, взагалі не потрібно на нашій 71-й броні. Ці підкладки (наплавка) – для більшого заспокоєння. Для того, щоб люди, яким доведеться воювати на цих машинах, були більш впевнені, для цього ставляться підкладки", – заявив Плющаков.

Вартість такої наплавки для одного корпусу становить приблизно 300 доларів.

Незважаючи на те, що Міноборони призупинило прийом БТРів через скандал, контракт буде виконано вчасно.

"Ми просто могли б випустити на цей момент ще дві машини, згідно з графіком, але в зв'язку з тим, що ми займаємося... ми затримуємо контракт...", - емоційно заявив військовий і сказав, що Сергій Згурець ввів в оману всю країну.

29 січня на сайті "Укроборонпром" з'явилася інформація про те, що 24 січня комісія, що складається з фахівців Міноборони та ХКБМ, встановила, що на 12 БТРах, які вже надійшли, відсутні відхилення, які можуть вплинути на стійкість броні.