Нажмите "нравится", чтобы читать KHARKIV Today на Facebook

Електронний квиток як крок до "розумного середовища"

заступник голови Харківської ОДА

Електронні квитки для проїзду в муніципальному транспорті в світі почали впроваджуватися ще в 80-х роках, однією з країн-новаторів стала Фінляндія. Наразі електронний облік здійснюється у більшості країн цивілізованого світу.

Тема електронного обліку вже декілька років обговорюється й у нас в контексті реформи інфраструктури, і ось, нарешті, ми впритул наблизилися до реалізації цього проекту. Минулого тижня Верховна Рада прийняла відповідний законопроект 4121 в першому читанні.

Такий підхід є логічним та прогресивним хоча б з огляду на його економічну ефективність. За даними ЄБРР у містах Західної Європи втрати при зборі виручки у міському транспорті складають 2-3%, у Східній Європі - 2-7%.

А в містах України втрати складають 25-40% через використання анахронічних паперових квитків, людський фактор та відсутність автоматичного обліку пільговиків.

Наразі гроші за проїзд надходять до перевізників з двох джерел - безпосередньо від пасажирів під час придбання квитків та з місцевих бюджетів в порядку компенсації проїзду пільговиків. Це застаріла система, за якої кондуктори в час пік фізично нездатні перевірити та продати квитки всім охочим, а відшкодування витрат на перевезення пільговиків здійснюється згідно теоретично розрахованих норм, а не залежно від кількості дійсно перевезених пільговиків. До того ж - практично неможливо відстежити пасажиропотік, що ускладнює планування та впровадження нових маршрутів, розвантаження діючих маршрутів тощо.

Доки ми не впровадимо систему електронного обліку та електронний квиток, ми не зможемо перейти до більш складних завдань щодо створення розумних та сучасних міських транспортних схем.

Звернення з проханням підтримати законопроект про впровадження електронного квитка подали до Верховної Ради 15 мерів українських міст. За підрахунками, якщо реформа пошириться хоча б на 15 міст, сукупний економічний ефект від впровадження електронного обліку може перевищити 17 млрд гривень на рік.

Для користувача-пасажира сплата проїзду через електронний квиток - це зручно, і до того ж квиток вже буде містить інформацію про пільги, якщо він має на них право, а також про кількість поїздок. А місто в свою чергу отримує статистику транспортних потоків та нарешті зможе реально оптимізувати маршрути, а також компенсувати пільги за реальними розрахунками.

І головне - електронний квиток покладе край такому ганебному явищу, коли пенсіонери чи інші категорії містян, що мають право на пільги, яким держава гарантує безкоштовний проїзд в міському транспорті, вимушені принижуватися перед горе-водіями аби отримати цю можливість. І це, нажаль, - масове явище по всій країні, адже влада не в повному обсязі компенсує перевізнику пільгові квоти.

Можна сказати, що впровадження електронного квитка є вагомою фазою інфраструктурної реформи, її драйвером. Це також інструмент, з допомогою якого можна вивести гроші "з тіні". Після децентралізації міста зможуть розпоряджатися надходженнями в бюджет від міських транспортних перевезень. Закон про електронний квиток дасть можливість містам самостійно регулювати питання пільг та обсяги перевезень, формувати та оптимізувати економіку перевезень. Звертаю увагу, що Закон не зобов'язує муніципалітети, але впроваджує таку можливість.

В ідеалі людина може вийти з дому з єдиним електронним квитком та, економлячи час та зусилля, здійснити свою подорож декількома видами транспорту та повернутися додому, як то кажучи, в домашніх капцях та не забруднивши ніг. Але ця історія стане реальністю, коли до електронного квитку ми додамо транспортні вузли-термінали, такі великі хай-тек зупинки, які працюватимуть на стику маршрутів різних видів транспорту, рух яких буде максимально синхронізований у часі. І от з цим єдиним електронним квитком, який ми за умови прийняття закону отримуємо вже скоро, людина матиме змогу швидко пересісти з метро на автобус, з автобусу - на електричку. А якщо й доведеться почекати, це очікування буде приємним в теплому сучасному терміналі, обладнаному зручними кріслами, з вай-фаєм, чаєм та кавою та системою охорони.

Наше життя має бути зручним та захищеним, і такі інфраструктурні проекти - спочатку, здавалося б малі, а згодом і більш масштабні, є запорукою нашої впевненості та комфорту в міському середовищі.

Але, якщо повернутися до прийняття системи електронного обліку, хочу зазначити, що тут важливо забезпечити прозорість обрання системи, адже на цьому етапі можливі величезні корупційні ризики.

Простой текст

  • HTML-теги не обрабатываются и показываются как обычный текст
  • Строки и абзацы переносятся автоматически.
  • Адреса веб-страниц и email-адреса преобразовываются в ссылки автоматически.